دو ابهام مهم در فیش حقوقی بازنشستگان در فروردین 1400 / زرنگ بازی تامین اجتماعی و فریب بازنشستگان | وقایع روز
کد خبر: ۱۱۳۵۷
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - 10 April 2021
3.6 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی منتظر بودند با مشاهده اولین فیش حقوقی سال 1400، لبخندی بر گوشه لب‌هایشان بنشیند.

دو ابهام مهم در فیش حقوقی بازنشستگان

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

 3.6 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی منتظر بودند با مشاهده اولین فیش حقوقی سال 1400، لبخندی بر گوشه لب‌هایشان بنشیند و با افزایش حقوق سالانه و اجرای مرحله دوم همسان‌سازی، تغییر محسوسی در حقوق‌هایشان مشاهده کنند؛ اما آن‌چه از دیروز مشاهده کرده‌اند، با وعده و وعیدهای قبلی و فرمول‌های توافقی تناسبی نداشت.

طبق وعده وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، قرار بود حقوق پایه بازنشستگان حداقل‌بگیر این سازمان 39 درصد افزایش یابد و برای سایر سطوح نیز، این افزایش معادل 26 درصد به اضافه 248 هزار و 355 تومان باشد.

همچنین خبر خوش مسئولان دولتی این بود که دومین مرحله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از فروردین 1400 اجرایی می‌شود تا شکاف حقوقی آن‌ها با سایر بازنشستگان پر شود.

حالا آن‌طور که در فیش حقوق فروردین 1400 بازنشستگان درج شده، هم افزایش حقوق سالانه و هم مرحله دوم همسان‌سازی اجرایی شده است اما دریافتی‌ها آن چیزی نیست که با فرمول‌های توافقی مطابقت داشته باشد!

پیام‌های بازنشستگان 

 بازنشستگان تامین اجتماعی که از این موضوع متعجب و گلایه‌مند بودند، نقدهای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. در فیش حقوقی فروردین 1400 نوشته شده مستمری دریافتی به همراه افزایش حقوق سالانه و مرحله دوم همسان‌سازی است، اما هیچ کدام‌مان نمی‌دانیم افزایش حقوق را چطور محاسبه کرده‌اند و مبلغ همسان‌سازی مرحله دوم چقدر است؟ 


بیشتر بخوانید: افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از فروردین ماه 1400 / افزایش 130 درصدی نسبت به دوسال گذشته

وضعیت قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان کاهشی است


به جای این‌که افزایش حقوق سالانه ما را با پایه حقوق اسفندماه 99 حساب کنند، حقوق تیر 99 را در نظر گرفته‌اند که قبل  از مرحله همسان‌سازی بود و مبلغش پایین‌تر؛ 

همه ما را فریب دادند

لطف کنید دستورالعمل محاسبه‌تان را مکتوب و به ما اعلام کنید تا همه بدانند با کامل شدن همسان‌سازی، چقدر به حقوق‌شان اضافه شده است. 2 ابهام که باید پاسخ داده شود بازنشستگان دو سوال مهم دارند که مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید به آن پاسخ بدهند.

سوال اول این است که: چرا برای افزایش حقوق سالانه، پایه حقوق قبل از مرحله اول همسان‌سازی ملاک قرار گرفته است؟  چرا همسان‌سازی مرحله دوم غیرشفاف است و بازنشستگان نمی‌دانند دقیقا چه مبلغی شامل حال‌شان شده است؛ ضمن آن‎که چرا بخشی از همسان‌سازی در حق عائله‌مندی و مسکن لحاظ شده در حالی که باید در پایه حقوق اعمال شود.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو ترمز برید / شیب تند بازار خودرو + فیلم


گلایه‌های تند و تیز رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان

گلایه‌های تند و تیز رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری هم که پیش از این، توافقات انجام‌شده و تعاملات مسئولان را برای افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای کامل همسان‌سازی رضایت‌مند می‌دانست، با صدور فیش‌ها متعجب شد و لب به گلایه گشود.

صادقی در این‌باره به ایلنا گفت: «برخلاف وعده‌ای که داده بودند، متناسب‌سازی را جزو پایه حقوق به حساب نیاورده‌اند و مبنای افزایش را حقوق تیرماه – قبل از اجرای متناسب‌سازی- گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد کارشناسان سازمان با این محاسبات ناعادلانه نه تنها بازنشستگان بلکه مدیریت مجموعه را هم فریب داده‌اند چراکه در جلسات متعددی که داشتیم، مدیرعامل سازمان حرف‌ها و خواسته‌های ما را قبول داشتند و قول دادند که متناسب‌سازی جزو پایه حقوق باشد و مشمول افزایش شود.

اما الان اتفاق دیگری افتاده است و باید سازمان به‌سرعت احکام صادره را جمع‌آوری و اصلاح کند». نتیجه بازبینی امروز اعلام می‌شود.

دو ابهام مهم در فیش حقوقی بازنشستگان در فروردین 1400

گلایه‌های فراوان بازنشستگان در شبکه‌های اجتماعی

گلایه‌های فراوان بازنشستگان در شبکه‌های اجتماعی، به‌سرعت کارساز شد و سازمان تامین اجتماعی را به واکنش واداشت. این سازمان عصر دیروز با انتشار خبری اعلام کرد: مقرر بود سازمان تامین‌اجتماعی جمعه (بیستم فروردین‌ماه)، پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح‌شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد. نتیجه بازبینی مجدد، ظرف 24 ساعت آینده (امروز) اعلام خواهد شد». 

 جلسه اضطراری کانون‌عالی برای پیگیری مطالبه بازنشستگان  در این‌باره «محمد کوهستانی» عضو هیئت مدیره کانون‌عالی کارگران بازنشسته نیز در گفت‌وگو با خراسان گفت: آن‌‎چه در فیش‌های حقوقی بازنشستگان لحاظ شده است، مطابق فرمول توافقی کانون عالی و سازمان تامین اجتماعی نیست و باید اصلاح شود.

کوهستانی تصریح می‌کند: روز جمعه بسیاری از بازنشستگان عزیز سراسر کشور در تماس با اعضای کانون، گلایه‌های خود را درباره این موضوع مطرح کردند و ما نیز جلسه‌ای اضطراری درباره این موضوع خواهیم داشت تا به سرعت موضوع را پیگیری کنیم.  

منبع: ایلنا
نظرات کاربران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
من به عنوان یک بازنشسته خواهان برکناری مدیران دروغگوی تامین اجتماعی هستم. دیگه خود حقوقه مهم نیست
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
من هم خواهان بر کناری این دروغگوها هستم سر دسته اینها خانم ... هستس
محمد علی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
دروغ و حقه بازی در ذات اینهاست و اصلاح پذیر نیستند .ذات بد نیکو نگردد جز به ......
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
دوستان توجه کنید مشکل بیشتر بخاطر قانون ساختگی ترمیم 75درصدی حقوق بازنشستگی است چون اولا این قانون باعث میشود همه 25درصد حقوقشان را از زمان بازنشستگی از دست بدهند دومابخاطر اینکه کسی نتواند از مزایای ان استفاده کند امدن حداقل حقوق را در پایینترین سطح در نظر گرفتند برای همین هم الان اعلام کردن فقط سایر سطوح را برسی میکنن بخدا این ظلم وکلاهبرداریس
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
وقتی خبرنگار ما نشسته و دروغهای مردک لاابالی ترامپ رو روزانه میشماره دیگه برای دروغای دیگه وقت نداره!!!! فلانی مچکریمممم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مانميدانيم مواظب برنامه بوجه باشيم يا سازمان تامين اجتماع مار در استين پرورش داده ايم
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
اینها از ما حقوق میگیرن بعد به خودما کلک میزنن امثال خانم حیدری و دیگران که در این دور زدن بازنشستگان شرکت داشتن بر کنار شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
ببینید ازخودشون چه حقوق هایی میگیرن چه مزایا و ماشین هایی دارن .تمام تعطیلات هم در ویلا های سازمان در دهکده ساحلی وچالوس هستن .هدف این نفوذی ها نارضایی سازی مردم است.
ساشا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
این همه وعده وعید لالایی بود برا بخواب کردن کارگران ، کاملا مشخص بود که عمل نخواهند کرد چون شفاف صحبت نمیکردن اونقدر قلمبه سلمبه حرف زدن که کسی نفهمید منطورشان چیست ؟؟ کارگرا مجکوم به مرگ تدریجط هستن والسلام از همین الان فاتحه بخونید برا روح زخمی کارگران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
آقای صادقی دقیقا حرفهای دل باز نشستگان را زدی.درود بر تو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
متناسب سازی را در حق اولاد وعایله مندی لحاظ کردند چون فرزندام ما از هجده سال بیشتردارند وعائله مندی هم چون شامل خانمهای بازنشسته نمیشود عملا قشر وسیعی از بازنشستگان این متناسب سازی را دریافت نمیکنند آقایان برای خوردن حق بازنشستگان از هیچ حقه ایی نمیگذرند
علی جمعه مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
ان شاالله مثل ماه گرفتار بشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
این زرنگ بازی نیست دزدی واضح وعلنی است ، آقازاده هاشون تو کانادا وآمریکا دلار لازم دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
من با دیدن حکمم چنان گریه کردم و از ته دلم از خدا خواستم که عدلش رو درباره کسانی که این بلا رو سرما بازنشسته های خسته اوردند اجرا کنه من به عدل خدا خیلی خیلی اعتقاد دارم . پیش بچه هامون شرمنده شدیم . خدایا سپردم به خودت
مستمره یا بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
سلام آقای ... چرا چرا این گونه به بازنشستگان مظلوم خیانت می کنید آیا همیشه در این دنیا ماندگار هستید البته اسم همه ی تان در تاریخ به تا یک کاری نام برده خواهید شد در حق مستمره بگیر را ن فقیر ظلم کر ید خدا به ظلم کند ... از خدا بی خبر شدی این دوروز دنیا هر ظلمی می خواهی بکن .خدا از شما نگذرد .
مستمره یا بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
آقای سالاری خدا نبخشد تورا چرا برای گلوی بازنشسته تامین اجتماعی را فشار دادی و خفه کردی خدا ... کند جنابعالی را که بهمظلوم ترین آدم ها را ستم می کنید خجالت بکش از خدا بترس نه از روحانی یا از وزیر انشالله خداوند خودت و خانوادت نابود کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
اگر برمبلغ همسان سازی افزایش صورت نگیرد که مشکلی از معیشت ما حل نمیشود و با تورم بالای کشور ما دچار عقب ماندگی میشویم مخصوصا ازکارافتاده های کلی ناشی از کار که در همسان سازی مرحله اول ۲/۲۰۰ دریافتی داشتیم و۶۰۰ هزار از حداقلی ۲/۸۰۰ عقب ماندیم که دیگر جبران نمیشود ویک عقب ماندگی دائمی خواهیم داشت چرا با ازکارافتاده کلی به مانند یک بازنشسته تامین اجتمایی برخورد نمیکنید طبق قانون از کارافتاده کلی بالای۶۶% ناشی از کار سوابقش کامل محاسبه میشود چرا الان ما باید ۳/۶۰۰ دریافتی داشته باشیم لطفا پیگیری کنید ،چرا حقوق ما با بازنشستگان خود سازمان همسان سازی نمیشود ،حداقل برای حرف خودتان ارزش قائل شوید
فریدون زمانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
من سال۹۷ با وجودی که حقوقم ۴ م . بود با ۲۶ سال سابقه بخاطر سرطان از کار افتاده شدم و تامین اجتماعی حقوق ۵ سال تا ۷ سال قبل ترم یعنی ۹۲ تا ۹۰ را بعنوان ۲۴ ماه آخر مبنا قرار داد ( به این بهانه که پاتولوژی سال ۹۲ بوده ) و با شیادی برایم حداقل یعنی حدودا یک میلیون قرار داد و فریاد بنده به هیچ کجا نرسیده ، از شما که این پیام را میخوانید درخواست رارم راهنمایی ام کنین ، من با هزینه های سرطان و مستاجر و دو پسر بزرگ تحصیل کرده و بیکار و آبرو دار در این ایام وانفسا چگونه با ۲/۳۰۰ قبل عید و ؟؟؟ امسال امور گذران کنم ؟ چرا اینقدر قوانین ظالمانه وضع کردید و میکنید ؟ چرا باید حقوق یک ماه یک بازنشسته کمتر از ۱۰۰ دلار باشد ؟ چرا ؟ چرا ؟ چرا ؟ کدام تامین ؟ در این سازمان برای ماها وجود دارد ؟
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
خدا ازتون نگذره بااین همه وعده که دادی اخرش این بلا سر ما بازنشستگان تامین اجتماعی اوردی وبیشترمارو پیش خانواده مون شرمنده کردی خدا بلایی سرتون بیاره که نفهمی از کجا خوردی.انشاا..
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
نمی‌دانم این فریب دادن ها کلک زدن ها دور زدن ها دروغگویی ها و... را مسوولین تامین اجتماعی در کدام دانشگاه خونده اند. متاسفم که مدیر خبر نداشته باشه که کارشناس چکار می‌کنه. اگه سهوا انجام شده چرا برای اشتباه این کارنشناس ها همیشه آنوری غش میکنند. آدم‌هایی که به این قشر ضعیف به هر ترفندی کلک میزنند به خدا می‌سپارم. خدایا خودت جواب بده
بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
با سلام و خسته نباشید به شما سروران گرامی لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید به خدا با این حقوق نمی شود زندگی کرد فقط منتظریم تا کی بمیریم و از این همه بی عدالتی راحت بشیم لطفا لطفا پیگیری نمایید ممنون ممنون حقوق فروردین ماه سال 1400 فقط 26 درصد بعلاوه 248 هزار تومان اضافه شده و از متناسب سازی الان هیچ مبلغی اضافه نشده لطفا پیگیری نمایید ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
باز نشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
با سلام خدمت آقای صادقی
خدا نگهدارت که از حق ما دفاع میکنی. خدا قوت مردترین مرد جهان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: