انصراف رئیسی از انتخابات / تغییر تاکتیک اصولگرایان؟ | وقایع روز
کد خبر: ۱۲۶۶۵
نویسنده: دانیال نعیمی
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - 26 May 2021
شورای نگهبان با تأیید صلاحیت هفت نفر از داوطلبان و اعلام اسامی آنان به وزارت کشور و متعاقب آن مردم شریف ایران، در واقع پیروز قطعی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز اعلام کرده است.

انصراف رئیسی از انتخابات / تغییر تاکتیک اصولگرایان؟

وقایع روز ـ سرویس سیاسی؛

با اعلام رسمی وزارت کشور در روز چهارم خرداد، مشخص شد که شورای محترم نگهبان با تأیید صلاحیت هفت نفر از داوطلبان و اعلام اسامی آنان به وزارت کشور و متعاقب آن مردم شریف ایران، در واقع پیروز قطعی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز اعلام کرده است. چرا که ترکیب افراد تأیید صلاحیت شده نشان از پیروزی صد در صدی اصول‌گرایان در انتخابات پیش‌رو دارد.

این اطمینان از نتیجه انتخابات واضح‌تر از آن است که نیاز به استدلال داشته باشد، 4 کاندیدای هم‌سو که برخی پوششی دیگران بودند و اساسا در پی یک اقدام برنامه‌ریزی شده، هم‌زمان داوطلب انتخابات شدند و عبارتند از آقایان سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی، 2 کاندیدای خنثی از طیف غیراصول‌گرا یعنی آقایان محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی و آقای محسن رضایی که او هم البته از طیف اصول‌گرایان است.

به تصریح سران اصول‌گرایی در ماه‌های اخیر، ابراهیم رئیسی کاندیدای وحدت‌آفرین و مورد اتفاق همه اصول‌گرایان است، پس قاعدتا سه نفر دیگر دسته اول صرفا جهت پوشش او در سیر تبلیغات وارد عرصه شده‌اند. پس در واقع 4 نفر اول همان یک نفر است.

در مقابل ادعا می‌شود که از طیف اصلاح‌طلبان نیز مهرعلیزاده در انتخابات حاضر است، اگرچه وی در سال‌های گذشته در جبهه اصلاحات حضور داشته ولی به دلایلی درون حزبی سال‌های اخیر سران اصلاحات او را از خود ندانسته و روز گذشته  پس از انتشار نتیجه تأیید صلاحیت‌ها، با قاطعیت اعلام کرده‌اند که کاندیدایی در این انتخابات ندارند. هر چند که خود مهرعلیزاده و هم‌چنین تریبون‌های تبلیغاتی اصول‌گرا، سعی در الصاق او به جبهه اصلاحات دارند.


بیشتر بخوانید: 

روحانی تایید کرد؛ به مقام معظم رهبری نامه نوشتم / چرا 98.2 درصدی که به نظام جمهوری اسلامی رای دادند هی آب می رود؟

دفع شر احمدی‌نژاد !؟ / پشت پرده اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری!


همتی به نوعی از عناصر میانه‌رو تلقی می‌شود، محسن رضایی نیز اگرچه از نظر طیف‌بندی سیاسی اصول‌گراست ولی تلاش‌های مکرر او در انتخابات‌ ادوار گذشته حکایت از آن دارد که برای این پست، سری پر سودا دارد و با کسی اجماع نخواهد کرد.

 

انصراف رئیسی از انتخابات / تغییر تاکتیک اصولگرایان؟

 

داستان زیاد پیچیده نیست، با این آرایش کاندیداها، ابراهیم رئیسی برنده قطعی انتخابات است و تنها رقیب لجوج او همان محسن رضایی است که سبد آرای او در ادوار گذشته حقایقی درباره عدم رأی آوری‌اش، بیان می‌کند. مهرعلیزاده با فرض تعلق به اصلاحات، اصلاح‌طلب بی‌خطری است دلیلش هم در توضیحات بالا پیرامون نظر سران اصلاحات واضح است. تکلیف همتی نیز مشخص است و اساسا در محاسبات رأی مردمی جایگاهی ندارد مگر به معجزه، در واقع باید گفت تکلیف هر فرد دیگری در قامت همتی، مهرعلیزاده و رضایی در برابر آتش عقبه این سال‌های اخیر اصول‌گرایان برای تصاحب جایگاه ریاست جمهوری، مشخص است.

پس پیروزی رئیسی در مسابقه‌ای بدون رقیب، کاملا آشکار است، چنان‌چه خود وی نیز پس از اعلام نتایج بررسی‌های شورای نگهبان، اذعان کرد که رایزنی‌هایی برای برگرداندن برخی رقبا برای رقابتی‌تر شدن انتخابات داشته، این یعنی خود وی نیز می‌داند با این افراد، در انتخابات رقابتی شکل نخواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: در جستجوی یک جو عقل! ؛ علیرضا زاکانی از حرف تا عمل


تا این‌جای قضیه را همه گفته‌اند و می‌دانند ولی داستان تازه از این‌جا و پس از توجه به واکنش مذکور از ابراهیم رئیسی، می‌تواند شکل دیگری به خود بگیرد. اصول‌گرایان که خود نیز چنین نتیجه‌ای را از شورای نگهبان بعید می دانستند و با چند کاندیدا برای حفظ قطب خود در مقابل قطب دیگر انتخابات یعنی علی لاریجانی پا به عرصه گذاشته بودند، حالا از  پیروزی قطعی خود اطمینان دارند – حال هر کدام از 4 نفر اول که در گروه اول بودند با این کارزار بی‌رقیب پیروز هستند- پس تغییر تاکتیک خالی از لطف نیست. تغییری که دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد. چرا که حضور پرقدرت و پرتعداد اصول‌گرایان در عرصه انتخابات پیش‌رو، فقط در جهت چیدمانی فنی و حساب شده برای حضور  و در چالش‌ها و کارزار انتخاباتی و کنار زدن رقیبانی بود که حالا به صلاح‌دید شورای نگهبان دیگر وجود خارجی ندارند.

پس ابراهیم رئیسی از ادامه انتخابات انصراف می‌دهد و سعید جلیلی رقیب انتخاباتی حسن روحانی در سال 1392 که گزینه مقبول اصول‌گرایان برای پست ریاست جمهوری است، با اجماع آنان در انتخابات باقی می‌ماند. رئیسی می‌تواند با این اقدام چند امتیاز مهم در ارتقای مرتبه سیاسی و اجتماعی خود به دست آورد،

اول: از نامبارکی و ناچسب بودن پیروزی در انتخابات بی‌رقیب، خلاص می‌شود، هم خودش رها می‌شود و هم تحسین مردم را در ستایش جوان‌مردی بر‌می‌انگیزد. همگان ترک مسابقه‌ای که رقیب از حضور در آن بازداشته شده است را تکریم و تعظیم می‌کنند.

دوم، واکنش مثبتی نشان می‌دهد به انتقاداتی که بر تأیید صلاحیت وی در شورای نگهبان مطرح شده و در پی آن رأی موافق حقوقدانانی که با معرفی وی در مقام رئیس قوه قضائیه به عضویت این شورا در آمده‌اند در افکار عمومی و سیاسیون با سؤالات جدی مواجه شده است.

سوم: جریان اصول‌گرای هم‌فکر خود را در دو قوه تثبیت می‌نماید، خود به قوه قضائیه بازگشته و گزینه مورد قبول تمام طیف‌های اصول‌گرا را به پاستور می‌فرستد.


بیشتر بخوانید: جلیلی، فرمانده آتش‌بار اصول‌گرایان؟! / ماشه در اختیار کاندیدای پوششی؟!


البته تمامی این موارد صرفا گمانه‌هایی است که به نظر می‌رسد، اصول‌گرایان می‌توانند از آن بهره بگیرند، چرا که دیگر لطفی در این پیروزی نیست پس باید نهایت استفاده را از آن برد. باید منتظر ماند تا روزهای آینده چه رویدادهایی به وقوع بپیوندد ولی با این فضای سرد احتمالا این تغییر تاکتیک می‌تواند جالب و جنجالی بوده و بار دیگر انتخابات را به نقل محافل بدل کند.

شایان ذکر است پس از انتشار این یادداشت در سایت وقایع روز، احتمال انصراف رئیسی از انتخابات توسط برخی منابع آگاه از ستاد مرکزی تبلیغات انتخاباتی وی تکذیب شده است.

 

 

   

نظرات کاربران
ناشناس
Canada
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
بدانيد و اگاه باشيد كه جليلي يك جورايي لنگه احمدي نژاد هست ، همتون بعد از اينكه امد و ر... دوباره به هيكل مملكت پشيمان ميشيد، واقعا واضح نيست؟
انسانم آرزوست...
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
من اگه جای آقای رییسی بودم خودم انصراف میدادم چون اگه یه نگاه به سرنوشت بعد از ریاست جمهوری رییس جمهور های قبلی بندازه عاقلانه هست آدم دندون طمعش رو از ریاست جمهوری توی این مملکت بکشه !
حسینیّ
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
دندون طمع رو رئیس شما در این دنیا و در جهنم داشت که با فریب افکار عمومی ریاست را از آیت الله رئیسی غصب کرد.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ودراین بین امثال شمارسانه هاکه به هربهانه ای درپی نفاق وفتنه وآشوب درجامعه بودید،درزمان معین شده خداوندچنان موردعذاب الهی قرارخواهیدگرفت که برای همیشه عمرآرزومیکردیدنه سایتی داشتیدونه روحانی ورئیسی و...رامی شناختید،آیااینحقیر بدگفتم؟!،باتشکر
زبان گنجشک
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
رسانه خادم ه باید کارشو بکنه
رییسی رییس جمهور میشه تا چشتون درآد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
نمی دونم چرا بعضی یک چیز ساده رو نمیفهمن،
رسانه ها یک رکن دموکراسی هستن، اگه انتقاد نشه ،کم و کسری ها رو نگن که باید بگه،امثال شما
البته مشکل شما اینه که وضعتون با قبل مقایسه می کنید،می دونید شما حتی عرضه نون در امدن ساده نداشتید ،پس از لحاظ شما همه چی گل و بلبل است
ولی اکثر مردم خسته شدن از این نمایش ها
دیوی
United States of America
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
نه تو رو خدا این ترکیب طلایی رو خراب نکنید حاج آقا حیفه
واقعا انقدر تنوع وجود داره آدم نمیدونی چی بگه اصن
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
مگه تنوع مهم ه
باید اصلحترین صالح رای بیاره
چه حرفی ه آخه
مشتبا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
روح منی رییسی
بت شکنی رییسی
ما همه سرباز توییم
توپ به فرمان توییم
با تشکر از عوامل وقایع روز
اسفندیار
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
درود بر مشتبا
سلام بر رییسی
اذربایجانی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
... و نادان و ..تو و امثال تو ،،،با این شعارهای مزخرف و غیر عقلی و منافقانه چهار دهه هست جامعه را به گند و ویرانی کشلنده اید.
امیرمهدی
| United States of America
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
طنز نگو شعاری ... حقیر
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
خیلی ساده هستین با این تفکر
هم وطن
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
اینا یه مشت خس و خاشاکن
میخوان جلوی سید محرومان و مستضعفان قد علم کنن ولی نمیدونن با آمدن سید همه چی ردیف ه
صادق
United States of America
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
به فضل الهی مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان خواهیم زد
هر رای
یک تیر بر چشم دنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
تیر تو تیرشون میکنیم
ما همه با هم هستیم
کامل
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
آفرین
واقعا دنیای دون رو باید مشت کوبید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
ظاهرا اصلاح طلبان از حکومت کردن دست بردار نیستند تا تونستند از بیت المال حیف و میل کردند و وانمود کردند که دارند به مردم خدمت می کنند حقوق های نجومی شیرین است و چشم پوشی برای شان بسیار سخت . انگار که همیشه باید آنان در راس کار باشند بی ... از این بیشتر؟ مردم رو با فریب و نیرنگ پای صندوق های رای بیارن و وعده دروغ بدهند و عاقبت کار هم مایوس کردن مردم از نظام و انقلاب و دین. بی ... بیشتر از این که یک عده ای رو (سلبریتی ها) با دادن پول های گزاف برای فریفتن مردم بگمارید و وعده دروغ بدهید و خودتان را پیروز انتخابات معرفی کنید لعنت خدا بر مکاران.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
اصولگرایان هر وقت تکلیف پرونده تخلفات مالی بی حد و حصر آقای قالیباف رو روشن کردن اونوقت بیان به دیگران بگن بی ..... شرافت و شفافینت را از اصول‌گرایان بیاموزیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شناسه
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
واقعا همین ه
اینا از بس کار دستشون بوده بد عادت شدن
نمیتونن ببینن سید مستضعفان قرار بیاد حق محرومان و پابرهنگان رو بگیره

درود بر رییسی
سلام بر رییسی
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
وقتی سلایق شخصی جای قانون، سند و مدرک را می‌گیرد نباید چیزی به غیر از این توقع داشت. افرادی که جزء سران نظام به حساب می‌آیند به همین راحتی کنار گذاشته می‌شوند، بدون دلیل متقن و واضح.
به نظرم باید مجلس قانونی را تصویب کند که هر کس کاندید می‌شود باید رسما اعلام آمادگی کند اگر رد صلاحتیت شد دلایل رد صلاحیت با مستندات به سمع و نظر مردم برسد و اگر احیانا دلایل خلاف بود شورای نگهبان هم باید پاسخ‌گو باشد.

خیال باطل....
ناصر خان
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
واقعا نمیدونم اصول گرا ها چه لذتی از این انتخابات بی رقیب میبرند
اصول گرایان دست از فریب مردم بردارین
دیگر انتخاباتی باقی نمانده
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
تمامی ایران میدونن که رییس جمهور بعدی ایران از بین اصول گراهاست پس چه فرقی میکنه که رییسی باشه یا جلیلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
من میگم انتخابات برگزار نشه چون انتصابات واین همه پول مردم هدرنشه
ترابم
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
رییسی نمیتونه بره
چون تکلیف این همه محروم رو فقط اون میتونه یکسره کنه
خاک بر سر خایینین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کاری به اصول گرا و اصلاح طلبان ندارم اونهای که رد شدن امتحانش پس دادن این دیگه احتیاج به توضیح نداره .دولت برای تنوع هم شده باید عوض بشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
پیشاپیش جشن گرفتن.
هزینه انتخابات بزارین جیبتون کم نیارین یه وقت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
چه رای دهی یاندهی انتصاب شده درنظام اسلامی .مگه می شه رای یک شخص عادی با یک روحانی .با پاسدار .یا رئیسی ..
.علم الهدی..یکی باشه همان رای ندهی عذاب وجدان نمیگیری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
عجب نظریه ی احمقانه ای
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
انتخابات که نتیجه اش مشخصه اگر طرفدار مستضعف هستید هزینه انتخابات را صرف مستضعف کنید و خیلی ریلکس برکرسی ریاست جمهوری تکیه بزنید وشروع به مبارزه با فساد کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
امشبم مثلا قرعه کشی کردن تبلیغات رو. ... راه انداختن. دیگه تبلیغ نمی‌خاد که. مثلا جلیلی می‌خاد بیاد بگه رئیسی اصلح. زاکانی بگه اول شما ....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
رقیب داشتن یا بیرقیب بودن بعد از انتخابات معلوم میشود همه میدانیم که اصلاحاتی جماعت با فریب افکار عمومی زنده است اما واقعیت را صندق آرا نشان خواهد داد وقتی نزدیک به 70 درصد واجدین شرایط پای صندق آمدند و بالای 65 درصد به ریس جمهور منتخب رای دادند چشم دشمنان کینه توز ایران و ... از حدقه در خواهد آمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶
بعد انتخابات هم وجود داشته باش بیا همینا رو بگو. انتخابات مجلس قبل رو دیدیم. اصول‌گرا جماعت از مشارکت حداکثری میترسه. تجربه نشون داده با 60 درصد و 70 درصد مشارکت، اصولگرا جماعت جایی تو منتخبین نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
این دوره انتخابات حساس تر از دوره های قبل است و رییس جمهور منتخب باید تصمیمات سرنوشت سازی بگیرد وباید با پشتوانه رای بالا انتخاب شود همه باهم به پای صندوق های رای می رویم و به انتخاب هم احترام می گذاریم اینجا ایران بافرهنگ است نه غرب وحشی.
آمار الکی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
چه آماری هم میخوان درست کنند شما که می تونید بگید ۷۰درصد مردم رای دادن بگید ۹۹ درصد و خیال همه رو راحت کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
سلام عجله نفرمایید تمام ریس جمهور های که تا کنون امده اند پس از پایان دوره اش نظر بدین تا کنون که همش فش بوده امید به خدا که همتون اصلاح بشین وروی دروغاتون سر بزیر بشین بس کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
آقای رئیسی آدم قاطع وشریفی با وارد شدن در قوه قضایه این را ثابت کرد ولی بنظر من با وارد شدن در انتخابات وجه خودش را خراب می‌کند چون ریئس جمهور در این مملکت هیچ اختیاری ندارد و نمی تواند کارش را به صورت احسنت انجام دهد. اگر بخواهد هم نمی‌گذارند
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
همه نظرات رو خوندم عذرخواه هستم اگر رک حرف میزنم
سیاست و برنامه کشور مشخصه ریس جمهور فقط اجرا میکنه .ریسی زیسی سال ۶۱ هست
احمدی نژاد .روحانی .رضایی همتی و غیره .هیچ کاری نمیکنند چون برنامه کور نوشته شدن .اینا ادمک هستند .
رای دادن ندادن فرقی نمیکنه .فقط باوجدانتون حرف بزنید .ریسی قرار بود ریشه فساد رو خشک کنه .اول از ... شروع میرد .کار قوه قضاییه رو تموم کن بعد بیا .اینجا
باتشکر خواهشا سانسور نکنید
دوستتان دارم به امید ایران پر از رفاه
علی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کاملا واضحه که یک قوه به تنهایی نمیتونه ریشه رو خشک کنه
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
رییسی زمانی که تو آستان قدس بود در حق خیلی از کارگرا ظلم کرد.
سربلندی ایرانم ارزوست
India
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
به نظر من هر کسی که ریس قوه مجریه در ایران بشود جز اینکه خودش را ضایع کند کار دیگری ازو برنمی اید
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
به نظر من آقای رئیسی باید از انتخابات صرف نظر کند زیرا اگر غیر ازین باشدوجهه مردمی خود را خدشه دارکرده.آقای رئیسی دوستت دارم لاکن دوست ندارم خراب شی.!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
انتخابات سال۸۰ که همه اصلاحاتی بوند موردی نداشت؟
این هشت سال بیشتر از همیشه انچه خواستند انجام دادند و نتیجه شد این
اصلاح طلبان چون دیدند رای ندارند قصد تخریب انتخابات رو دارند با درصد مشارکت بالا قدرت رییس‌جمهور برای مقابله پرقدرت با فساد ها را بالا میبریم
کلید پاستور ؛ مبارزه با فساد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
رییسی ثابت کرده که بطور نسبی ، نسبت به بقیه ، ضد فساد عمل میکنه
پس عده ی زیادی طرفدارش هستن .
به همین سادگی !!
امبر تاجی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
سیدتان درقوه قصاییه چه گلی به سرملت بدبخت زدکه درمجریه بزند.اگرمردمبارزه بافسادبودکه قاصی القضات بهترمیتونه.درضمن همه مثل هم هستندوتضادها،بازی بیش نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب