زمین 200 متری رایگان به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد ؟ + جزئیات | وقایع روز
کد خبر: ۱۳۳۳۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 14 June 2021
بر اساس طرح نمایندگان مجلس که توسط دو کمیسیون مجلس شورای اسلامی و با هدف جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تدوین شده است زمین ۲۰۰ متری رایگان به برخی خانوارها تعلق می گیرد.

زمین 200 متری رایگان به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد ؟

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

بر اساس طرح نمایندگان مجلس که توسط دو کمیسیون مجلس شورای اسلامی و با هدف جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تدوین شده است زمین ۲۰۰ متری رایگان به برخی خانوارها تعلق می گیرد اما این خانوارها باید یک شرط مهم باشند.

زمین بخش مهمی از هزینه ساختمان سازی و خانه دار شدن را تشکیل می دهد و هر طرحی که هزینه زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند یا آن را کاهش دهد با استقبال بالای متقاضیان مسکن مواجه می شود.

در این راستا نمایندگان دو کمیسیون مجلس طرح مشترکی ارائه داده اند که بر اساس آن زمین به صورت رایگان (اجاره ۹۹ ساله) و یا ارزان قیمت با اقساط طولانی به برخی اقشار واگذار می شود.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم محمدرضا رسولی به تشریح این طرح پرداخت و درباره نقاط قوت و ضعف آن نوشت؛ رئیس یکی از کمیسیون های مهم مجلس به نام کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، به‌تازگی از ارائه قوی‌ترین طرح مشوق فرزندآوری در کشور خبر داده است.


بیشتر بخوانید: یارانه 800 هزار تومانی به چه کسانی پرداخت می‌شود ؟ + جزئیات


زمین 200 متری رایگان به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد ؟ + جزئیات

جزئیات طرح واگذاری زمین رایگان و ارزان 

طبق این طرح در‌ کلان ‌شهرها و شهرهایی که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم به بعد ‌شود، زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به دو روش فروش اقساطی با قیمت تمام‌شده و یا به صورت ۹۹ساله که مالکیت آن بر عهده دولت است، در یکی از شهرهایی که جمعیت آن زیر ۵۰۰ هزار نفر است، واگذار می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر این باور است که واگذاری زمین طبق این طرح یک پشتوانه خیلی خوب مالی برای خانواده و آتیه فرزندان است!

زمین 200 متری رایگان به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد ؟

رسولی با زیر ذره بین نقد بردن این طرح نوشته است؛ بر کسی پوشیده نیست در شرایط کنونی که مردم به علت مشکلات اقتصادی توان تأمین هزینه‌های اولیه فرزند جدید را ندارند، واگذاری زمین آن هم در شهرهایی که جمعیت آن کمتر از ۵۰۰ هزار نفر است، بیشتر شبیه طنز تلخی است که به‌هیچ‌عنوان رغبتی به فرزندآوری ایجاد نمی‌کند.

این صحیح است که درحال‌حاضر در بحرانی‌ترین شرایط جمعیت ایران قرار داریم، اما راه برون‌رفت از وضعیت فعلی جمعیت کشور، این دست از اقدامات شتاب‌زده و نمایشی نیست. طبق پژوهشی که از سوی محققان صورت‌گرفته، مهم‌ترین دلایل تمایل‌نداشتن به فرزندآوری، نگرانی درباره تأمین آینده فرزندان جدید و افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر گزارش شده است.

کارشناسان بر این باورند؛ برطرف‌کردن مشکلات اقتصادی، فرهنگ‌سازی برای تغییر سبک زندگی و فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای ازدواج جوانان، حتی بدون تصویب سیاست‌های تشویقی، به تنهایی منجر به افزایش فرزندآوری خواهد شد. در کشور ما اظهارنظرهای کارشناسی در حوزه جمعیت زیاد است، اما در برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرائی هیچ نشانه‌ای از کشوری که در سراشیبی تند نرخ رشد جمعیت قرار دارد، دیده نمی‌شود.

زمین 200 متری رایگان به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد ؟

زیرساخت‌های رشد جمعیت به عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بستگی دارد که رسیدگی به آنها کار دولت است، اما متأسفانه دولت اهتمامی نسبت به سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت ندارد. نمونه آن؛ «مصوبه محدودسازی یارانه به متولدین سال ۱۳۹۹ و بعد از آن» و «کاهش پلکانی یارانه معیشتی بنزین با توجه به تعداد اعضای خانوار» است که در تضاد آشکار با سیاست‌های کلی جمعیت کشور قرار دارد.

 

برخی از خوانندگان و مخاطبان وقایع روز در ابتکاری جالب در بخش نظرات همین مطلب، چالش «اونی که سه تا داره» راه انداخته این سوژه را دستمایه انتقاد و البته شوخی قرار داده اند.

منبع: کاماپرس
نظرات کاربران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
نگفته که زمین به اونایی که الان سه فرزند یا بیشتر دارن هم زمین میدن یانه
کی تصویب میشه حالا؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
اونی که 3 بیشتر داره سهام عدالت نداره و اگه هم داره سرشکن شده رو بقیه و از بقیه کم کردن .
اونی 3 بیشتر داره از فرزند سوم به بعد را بیمارستانهای وابستهخ به تامین اجتماعی (برای زایمان و بیمه درمان)قبول نمیکنه و باید آزاد محاسبه کن
اونی که 3 بیشتر داره در ادارات به اندازه نصف اونایی که زن و مرد هر دو کارمند اداره هستند عیدی و پاداش و کارت هدیه و ...... میگیره
اونی که 3 بیشتر داره ...........
;vlf
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
اونی که سه بیشتر دارد . کارش تمامه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
چه جالب چالش #اونی_که_سه_تا_داره راه افتاده اینجا
به نظر من «اونی که سه تا داره» انگار سی تا داره به قول دختر عموم دوتا دوتاست ولی سه تا سی تا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
سلام ماکه نداریم راحتیم حالااونیکه سه تاداره یابالارواجاره داده یامیلیاردره.بااین وضعیت اقتصادی مابه ناکجاآبادخواهیم رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
دوستان بریم از امروز در کار چالش سه تایی ها . خدایا به امید تو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
دو تا از اونایی که سه تا دارن تعداد بچه هاشون میشه اندازه گلایی که پرسپولیس به استقلال زده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
خالی بندیه کارمندم یعنی بودم بازنشت شدم از سال 95 تعاونی تشکیل دادیم برای زمین متاسفانه هنوز از زمین خبری نیست پدرمان درآمده اینقدر اداره مسکن و شهرسازی رفتیم هی امروز و فردا میکنند الان5ساله حرفا همه اش باد هواست دروغگترین مسئولان را داریم هر چند دروغگو دشمن خداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
تا زمان دارید برید در کار سه تایی ها انشاالله بهتون میدن
سید همت حسینی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
به نظر من این طرح آرزوی بیش نیست ولی اگه برای تشویق ازدواج باشد خوبه این طرح جواب میده اگه 200متر زمین بدهن بشرط ازدواج جوانان مجرد حتداقل دوفرزند حاصل یک ازدواج میشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
به اشتباه رو منفی زدم وگرنه ۱۰۰ درصد درسته تماما دروغگو
اینم شیوه جدید ۳ تا بچه بیا تا زمین رایگان بهتون بدیم بعد تو ساخت سازش بمونین با سه تا بچه اواره بشید نه..؟
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
این معنیش رایگان نیست! داره میگه یا اقساط یا 99ساله! چه فایده داره یعنی حداقل تا 2 نسل آینده این زمین به دستشون نمیرسه! تازه اونم تو جاهای دورافتاده که قابل سکونت نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
دلخوش به این مقدار زمین نباشید، آب را مجانی میکنیم، برق را مجانی میکنیم...
وطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
اين ديگه چه مسخره بازي ايه؟
يعني من ايراني حق داشتن زمين و خانه ندارم مگر با زاييدن بچه سوم؟
اونوقت اگه جنگ بشه اتز صبح تا شب ميگيد وطنم پاره تنم يا خاك وطن خونم.
چه وطني وقتي به اندازه 200متر زمين ازش بهم نرسيده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
اونی که سه بیشتر داره - یارانه نمیگیره چون تعداد زیادن و یارانه زیاد میشه
جمع کننین کاسه و کوزه تون رو با این خبرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
شما زحمت بکشید آرامش مردم را بهم نزنید و بگذارید زندگی کنند خودشان بهتر می دانند که توان مدیریت چند فرزند را دارند جوان کار می خواهد درآمد می خواهد آینده می خواهد ..... کدامش را فراهم کرده اید؟ تورم گرانی بی عدالتی و رانت و فساد همه را ناامید کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
من 3 تا دارم وسطی قدش بلنده ....آیا به من تعلق میگیره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
نه شما با همون سه تای خودت بساز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
دروغ پشت دروغ
ناشناس
United Arab Emirates
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
به نور چشمی ها
کیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
چه جالب، گفتما اینجور مهربونی ها مفتی نیست، گروگان کشیه
میخوان از چاله در بیارن بندازن تو چاه، فقط به خاطر افزایش جمعیت!!!
دیگه به فکر هزینه های اون بچه سوم نیستن که پدر پاره میشه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
من منزل دارم وبرای خادمی کھ بھ فکر افراد فاقد منزل ھست تشکر میکنم وازخدامیخواھم کھ حافظشان باشد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
قرارباشد۳فرزندی شودمن ۲۰۰مترزمین خیابان دروس میخواهم نه صفادشت واشتهارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
سلام ..اول بزارید فکری به حال اون خانواده هایی که ۳ تا دارن بکنن بعد بقیه رو وارد گود کنن .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
چرا خانواده های دارای ۳ فرزند اون جوونایی که هنوز ازدواج نکردن چی میشن
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
با سلام علیرغم دارا بودن 25% جانبازی علاوه بر اینکه از وام مسکن نیز تاکنون نتوانستم استفاده کنم.(بدلیل شرایطی که اعمال کردند ) اکنون با 4 فرزند همچنان بعد سی سال زندگی مشترک اجاره نشین هستم وهراز گاهی با توجه به روند صعودی اجاره ها با مشکلاتی شدید دست وپنجه نرم میکنم .البته بارها به مسئولین بنیاد پیشنهاد ارائه زمین کردم تاحداقل با توجه به دریافت زمین بتوانم زندگی خود را با حداقل امکانات برقرار کنم که همچنان برطبل ناامیدی میکوبند وجدال بی خانمانی ادامه دارد . امید که حضرات برای یکبار هم شده صداقت داشته باشند و قانون مصوب را برای واجدین شرایط اعمال کنند..کد ملی 0450071839
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
این قانون باعث مهاجرت تولید کنندگان فرزند از روستاها به شهرها برای زمین خواهد شد.
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
سلام قرار بود به بچه های تحت پوشش بهزیستی ام خونه بدید.چی شد مگه اینا آدم نیستن.وقتی بیرون میبینید میگید فرشتن پس چرا اصلا توجه بهشون نمیکنید
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
داداش اگه به جای 200 متر زمین 2000 متر زمین هم بدین با این اوضاع اقتصادی که درست کردین همون یه بچه کافیه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
از همین الان مجلس داره کسری بودجه سال آینده دولت مطبوع خود جبران میکنه با وعده زمینی در ناکجا اباد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
من 30 سالمه مجردم یعنی پول ندارم زن بگیرم ، اگه یکی از این مسئولین محترم دخترشو به من بده بقیش بامن، اصلا به جای 3تا300تا تولید می کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
صبرکنید سحر نزدیک است درود بررییسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: