روایات عجیب یک خبرنگار مستقل ایرانی از افغانستان / خبررسانی خبرنگاران ایرانی آبروریزی تاریخی است؛ شرم نمی کنید؟! | وقایع روز
کد خبر: ۱۶۳۴۷
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - 19 September 2021
مقاومت در پنجشیر ادامه دارد/ یکی از خبرنگاران مستقل ایرانی از مشاهدات عینی خود در مدت اقامتش در افغانستان و وضعیت موجود این کشور گزارش‌های قابل توجهی ارائه کرده است.

روایات یک خبرنگار مستقل ایرانی از افغانستان / تطهیر کنندگان طالبان در خون‌ مردم شریک‌اند

وقایع روز ـ سرویس بین الملل؛

حمیدرضا بوالی از خبرنگاران باسابقه ایرانی است که از حدود یک ماه گذشته به عنوان خبرنگار مستقل و با هزینه شخصی خود به افغانستان عزیمت نموده تا روایت‌گر وقایع این کشور در حوادث اخیر باشد. وی که از نظر زمانی بسیار پیش از دیگر خبرنگاران ایرانی که این روزها در افغانستان به سر می‌برند در این کشور اقامت کرده و هم‌چنین سابقه فعالیت رسانه‌ای بسیاری نیز در زمینه افغانستان و به خصوص مهاجران افغانستانی دارد، در لایو اینستاگرامی محمد حسین جعفریان خبرنگار، مستندساز و کارشناس ارشد مسائل افغانستان که این روزها به تنها رسانه مستقل در موضوع افغانستان تبدیل شده است، حضور یافت. 

بوالی در این برنامه زنده که بامداد شنبه ۲۷ شهریورماه در بستر اینستاگرم شکل گرفت از مشاهدات مدت اقامت خود و  حقایق جاری این روزهای افغانستان که خود شاهد آن بوده و یا از میان مردم دریافت کرده است، سخن گفت.

این خبرنگار مستقل درباره حواشی متعددی که پیرامون خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی حاضر در افغانستان و نوع گزارش‌های ارسالی توسط آنان گفت: درباره اقدامات رسانه‌ای در مسائل افغانستان و طالبان ۲ نکته باید ذکر شود:

با یک مسئله ساده یا جناحی روبه‌رو نیستیم

اول اینکه دوستان متعددی طی این چند روز عنوان کرده‌اند، افراد زاویه دید‌های متفاوتی دارند و روایات باهم فرق می‌کنند و باید اجازه داد هرکسی آزادانه با دیدگاه خودش صحبت کند. درحالی که ماجرا به این سادگی نیست. ماجرا یک نزاع تاریخی میان حق و باطل در زمانه ماست. ماجرا تفاوت دیدگاه نیست بلکه انتخاب بین دیکتاتور مستبد [طالبان] و مردم است و هرکس باید مشخص کند کدام طرف ایستاده است؟

معتقدم کسانی که طالبان را تطهیر می‌کنند در قطره قطره‌ی خون ریخته شده از کودکان این سرزمین شریک‌اند. روزی باید پاسخگو باشند در برابر تاثیر شگرفی که این تطهیر و توجیه طالبان در کشتار‌های افغانستان و بر قدرت نشستن یک حکومت دیکتاتوری داشته است.

ما با یک مسئله ساده یا جناحی روبه‌رو نیستیم. ما و کسانی که انتخاب کرده‌اند روایت غلط را منتشر کنند باید پاسخگوی آینده باشیم.طرف حق هستید یا باطل؟


بیشتر بخوانید: طالبان در برابر بانوان! / واقعیات جنبش زنان در افغانستان + ویدئو و عکس


گویا بعضی از خبرنگاران ایرانی فریب دادن را به طالبان آموزش داده‌اند

دوم اینکه لشگر رسانه‌ای که امروز در افغانستان به وجود آمده در امتداد یک جریان چندین ساله است. مسئله ساده‌ای نیست. این عده سالهاست دنبال موقعیتی این‌چنینی بوده‌اند. نگاه امنیتی را وارد مسئله طالبان کرده‌اند. سال‌ها فریب دادند و دروغ گفتند و جعل واقعیت کردند. اوضاع کنونی پیامد فعالیت‌های چندین ساله آنان است که با هوشمندی در پی تطهیر طالبان بوده‌اند. باید به این مسئله عمیق‌تر نگاه کرد. دوستان خبرنگار باید انتخاب کنند قرار است چه چیزی را انعکاس دهند؟ واقعیت یا دروغ؟ بین چیز‌هایی که در اینجا می‌بینیم و یا به گوش ما می‌رسد و فعالیت رسانه‌ای دوستان در پنجشیر، بهت‌زده هستیم. یکی از مقامات طالبان اعلام کرده است که جنگ در پنجشیر پایان یافته، اما در تلگرام و فیس‌بوک ادامه دارد. گویا بعضی از خبرنگاران ایرانی فریب دادن را به آن‌ها آموزش داده‌اند.

روایات عجیب یک خبرنگار مستقل ایرانی از افغانستان / خبررسانی خبرنگاران ایرانی آبروریزی تاریخی است؛ شرم نمی کنید؟!

مقاومت در پنجشیر ادامه دارد / خبررسانی خبرنگاران ایرانی یک آبروریزی تاریخی است

بوالی در رابطه با مقاومت پنجشیر و جریان مبارزه آنان با طالبان گفت: واقعیت پنجشیر واضح است و مقاومت ادامه دارد. هر روز تعدادی شهید می‌شوند. ما با بعضی از مقاومت‌گران در ارتباطیم و اخبار شهادت و مجروح شدن آن‌ها را دریافت می‌کنیم. با یکی از فرماندهان مقاومت که دو روز پیش به کابل آمده بود و پنهان از چشم طالب زندگی می‌کرد، صحبت کردیم و او کامل مسئله پنجشیر را بازگو کرد. او امروز مجدد به پنجشیر برگشته است.

واقعیت این است که دوستان در تور سیاحتی طالبان شرکت کرده‌اند. طالبان آن‌ها را به مناطقی برده‌اند که یا در حال حاضر خالی از سکنه‌اند یا کلا مسکونی نیستند. دوستان گمان می‌کنند تمام پنجشیر را دیده‌اند. البته فکر نمی‌کنم که خودشان هم به اخبارشان باور داشته باشند.

خود طالبان به سقوط پنجشیر باور ندارند / شاید ایران تنها جایی است که اعلام می‌کند پنجشیر سقوط کرده 

هم طالبان و هم ایران می‌دانند که مقاومت ادامه دارد. هنوز جنگ و درگیری در پنجشیر جریان دارد. اما این اخباری که به مردم منتقل می‌شود معلوم نیس از کجا، چطور، با چه نیت و چه میزان انسانیت منتشر می‌شود؟ ما گاهی شک می‌کنیم به خصلت انسانی برخی از خبرنگاران که در تلویزیون رسمی اعلام می‌کنند پنجشیر به طور قطع سقوط کرده است. در حالی که خود طالبان هم به این باور ندارند.

وی خطاب به رسانه‌های ایرانی افزود: برای تهیه گزارش به خیابان بروید و از مردم در رابطه با مقاومت و پنجشیر سوال کنید، تمام مردم می‌دانند که احمدمسعود هنوز درحال مقاومت است. شاید ایران تنها جایی است که اعلام می‌کند پنجشیر سقوط کرده و اساسا جنگی در کار نبوده و نیست. به نظر من می‌توان یک مطالعه رسانه‌ای خوب روی این افراد انجام داد که چطور طالب توانسته اینچنین مغزشان را تسخیر کند؟ به واسطه این فعالیت‌ها، دروغ‌ها و جعل واقعیتی که مردم به چشم خود می‌بینند، یک آبروریزی تاریخی اتفاق افتاده است. هیچ‌گاه تا این حد در میان مردم افغانستان بی‌آبرو نشده بودیم و متاسفانه این افراد در داخل ایران هم دارای طرفدارانی هستند.

اگر اینان انقلابی‌اند من ضد انقلابم!

حمیدرضا بوالی با اشاره به برخی اخبار و اظهارات منتشر شده در رسانه‌های داخل ایران و به ویژه صدا و سیما گفت: آقای مهدیان، سردبیر خبرگزاری فارس به صراحت در تلویزیون اعلام می‌کنند که مردم افغانستان طالبان را انتخاب کرده‌اند، شرم نمی‌کنید؟ یک‌بار به مرز ایران و افغانستان سر بزنید. ببینید مردم در حال فرار هستند.

ما در کابل در خانه‌های خالی مردمی مستقر هستیم که به خاطر ترس از طالبان فرار کرده‌اند. در تاکسی و خیابان و رستوران تمام مردم معترض و متنفر هستند. این صحبت‌ها متعلق به افراد ضد انقلاب است نه افراد انقلابی. اگر اینان که در شبکه افق و شبکه سه سیما جعل واقعیت می‌کنند انقلابی هستند پس من ضد انقلابم. اگر انقلابی طرفدار استبداد و نشنیدن صدای مردم و ظلم است پس انقلاب ۵۷ ما اشتباه بود. این ماجرا نشان می‌دهد که باید راجع به مفهوم انقلابی بودن صحبت کرد.


بیشتر بخوانید: جواز شرعی سرکوب مخالفان طالبان! / دموکراسی مُرد؛ اگر امارت اسلامی نمی‌خواهید گورتان را گم کنید + ویدئو


حتی مردم قندهار هم مخالف طالبان هستند

این خبرنگار مستقل افزود: ما علیه ظلم و دیکتاتوری و استبداد انقلاب کردیم و امروز هم مردم افغانستان از همین موارد ناراضی‌اند. برای مواجه با واقعیت کافی است یکبار به خیابان‌ها بروید. حتی مردم قندهار هم مخالف طالبان هستند. آن‌ها از ترس و وحشت، به زنان و کودکان خود آموزش تیراندازی می‌دهند که اگر خودشان در برابر طالب کشته شدند، اعضای خانواده خودکشی کنند. خودکشی کنند تا به‌دست طالبان نیفتند.

کجای این رفتار حرف نظام جمهوری اسلامی است؟

بوالی تأکید کرد: مسئله امروز ما مسئله طالبان و افغانستان نیست بلکه مسئله شرافت و انسانیت است. چند سال است که عده‌ای مشغول تطهیر طالبان هستند و هرکسی را که علیه آن‌ها حرف بزند امنیتی و بازجویی می‌کنند. می‌گویند، این حرف و موضع نظام است! کجای این رفتار حرف نظام جمهوری اسلامی است؟ شما تنها بخشی از این نظام هستید و، چون پول و قدرت و اسلحه دارید از طالبان حمایت می‌کنید. اما آقا (مقام معظم رهبری) و رئیس‌جمهور نظام، حتی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مواضعشان روشن است. با مردم افغانستان هستند.

روایات عجیب یک خبرنگار مستقل ایرانی از افغانستان / خبررسانی خبرنگاران ایرانی آبروریزی تاریخی است؛ شرم نمی کنید؟!

با طالبان به پنجشیر نمی‌روم

حمیدرضا بوالی با اشاره به این‌که هنوز به پنجشیر نرفته است گفت: یک ماهی که در کابل مستقر بوده‌ام خبرنگاری مرسوم نکرده‌ام. اگر این‌چنین بود باید به پنجشیر می‌رفتم. اما منتظر شدم تا راهی باز شود که به جبهه مقاومت بپیوندم و گزارش تهیه کنم. اگرنه با طالبان به پنجشیر نخواهم رفت.

آیا روایات یک‌سویه شک‌برانگیز نیست؟ / جعل واقعیتی را که امروز می‌بینم در تمام سال‌های سابقه کاری‌ام ندیدم

این خبرنگار حاضر در افغانستان در مورد برخی گزارش‌های ارسالی از خبرنگاران ایرانی مستقر در افغانستان گفت: همان روزی که اعلام کردند در پنجشیر خبری نیست ما خبر شهادت چند نفر را شنیدیم.

توصیه می‌کنم به آن دسته از دوستان انقلابی که به حرف رهبری اعتقاد دارند، احتمال کذب بودن خبر‌های رسمی را بدهند. احتمال پروژه‌سازی رسانه‌ای و امنیتی را بدهند. ما برای چیزی جز حمایت از انسانیت و وجدان به اینجا نیامده‌ایم. ما برای ایران به اینجا آمده‌ایم.

خواهش برادرانه دارم که در قضاوت خود تجدید نظر کنید. تک روایت و سلطه رسانه‌ای طالب را نپذیرید. طالبان می‌خواهد تمام صدا‌ها خاموش شود. آیا شک برانگیز نیست؟ فکر نمی‌کنید شاید خبر دیگری باشد؟ به حرف رسانه‌های مستقل هم گوش کنید.

میزان کذب دروغ و جعل واقعیتی را که امروز دیدم در تمام ۱۵ سال سابقه کاری خبرنگاری‌ام از اصلاح‌طلبان و ضد انقلاب هم ندیده بودم. اما متاسفانه امروز از بچه‌های انقلابی می‌بینم. درحالی که من برای آپلود کردن یک فیلم یک دقیقه‌ای در اینستاگرام از صحبت‌های زنی که طالبان تمام فرزندانش را کشته بودند ۳ روز تمام وقت گذاشتم. آن‌ها همه امکانات را دارند، ولی دروغ گزارش می‌کنند.


بیشتر بخوانید: نشست خبری رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان / مواضع رسمی ایران درباره آینده افغانستان


گرفتن مجوز از طالبان ننگ است

بوالی با اشاره به کنترل همه جانبه طالبان در منطقه پنجشیر گفت: در حال حاضر کنترل راه‌های پنجشیر به دست گروه‌های طالبان است. تیم خبرگزاری تسنیم می‌گویند بدون اخذ مجوز از طالبان به پنجشیر رفتیم و از ورود ما جلوگیری شد. چند روز بعد، اما تیم دیگری با مجوز طالبان موفق به ورود شد. این نشان می‌دهد کسی بدون همراه داشتن مجوز طالبان حق ورود به پنجشیر را ندارد.

وی افزود: ما تن به ننگ اجازه از طالبان نمی‌دهیم. من هنوز نتوانسته‌ام وارد پنجشیر شوم. شاید اینکار از نظر شغلی، غیرحرفه‌ای باشد، ولی بنده با وجدان خود سنجیدم. سنجیدم برای ورود به جایی که طالبان مردم را کشته و اسیر کرده است باید از خودشان اجازه بگیرم! باید خودشان بگویند چه گزارشی تهیه کنم. پس این کار را نکردم.

بحث تفاوت دیدگاه نیست، مسأله شرافت و انسانیت است

حمیدرضا بوالی بار در ادامه گفت: باز هم تاکید می‌کنم بحث تفاوت دیدگاه مطرح نیست. بلکه بحث واقعیت و دروغ، شرف، وجدان و انسانیت است. ما روز‌های بسیار سختی را به خاطر این عملکرد همکارانمان می‌گذرانیم. اینهمه شرمندگی از مردم افغانستان را تا به حال تجربه نکرده بودیم.

طالبان مردم را کشته‌اند. بسیاری از مردم فرار کرده‌اند. دعوت می‌کنم به کابل بیایید و ببینید... همه‌جا تعطیل است. زندگی روال عادی و روزمره ندارد، چطور می‌گویید طالبان تغییر کرده‌اند و مردم آن‌ها را پذیرفته‌اند؟

این یک شرم بزرگ برای ماست. من از تمام مردم افغانستان عذرخواهی می‌کنم. امروز آن سرمایه اجتماعی که طی سال‌ها توسط امثال جعفریان‌ها جمع شده بود، دود شد، یکباره به باد رفت، فقط به خاطر فعالیت چند ده نفر که تصمیم گرفتند طالبان را تطهیر، تقویت و توجیه کنند.

روایات عجیب یک خبرنگار مستقل ایرانی از افغانستان / خبررسانی خبرنگاران ایرانی آبروریزی تاریخی است؛ شرم نمی کنید؟!

مردم افغانستان واقعیت را به چشم می‌بینند

این شرم تاریخی برای ما خواهد ماند. مردم افغانستان گزارش‌های آنان را باور نمی‌کنند. برایشان خنده‌دار است. زیرا واقعیت را به چشم می‌بینند. امیدوارم این افراد معامله پرسودی کرده باشند که حداقل دنیا را برای خود بخرند و آخرت را هم خداوند قضاوت خواهد کرد. ما از انقلاب و رهبرمان حرف‌های زیادی شنیدیم. تلاش بسیاری کرده‌ایم و اصطلاحا بچه انقلابی هستیم. با هر انگی هم که به ما بزنند، بازهم سعی می‌کنیم که به واقعیت وفادار باشیم.

 

برای اطلاع مستقیم از اخبار جبهه مقاومت مردمی افغانستان و دره پنجشیر می‌توانید به صفحات شخصی محمدحسین جعفریان(لینک های زیر) یا کانال صدای افغانستان در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

پیج اصلی محمدحسین جعفریان

 

پیج جدید پشتیبان و لایوها

 

t.me/SedayeAfghanestan

 
نظرات کاربران
مهدی بامع
Afghanistan
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
سلام وبعد
من نیز متاسف هستم که طالبان تطهیر میشوند این همه جنایات در سراسر افغانستان بخصوص پنجشیر غیر قابل بخشیدن است همه جنایات با استفاده سوء از سلام استفاده جویان که خوارج عصر هستند بدانند جنایت علیه جوامع بشری در اصول جایگاه ندارد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
فقط شبکه سه و شبکه افق نیست خلاف واقع می‌گوید شبکه خبر بد تراست مخصوصا برنامه عابدینی
ناشناس
United States of America
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
قال الله فی القران العظیم:
علی لعنت الله علی القوم الکاذبین ۰
علی لعنت الله علی القوم الظالمین۰
اللهم عجل لولیک الفرج، وجعلنا من اعوانه وانصاره و شِیعته آمین یارب العالمین بحق محمد وآله الطاهرین۰
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
این آقای به اصطلاح خبرنگار مستقل این همه آسمون ریسمون به هم بافته که تهش بگه من انقلابی نیستم و باید در مورد مفهوم انقلابی بودن صحیت کرد . خوب حرف آخر رو همون اول میزدی . چه سودی میبرید از اینکه شیعیان افغانستان رو وارد یک جنگ فرسایشی با طالبان کنید ؟ جواب خون هایی که این وسط از شیعیان و افراد بیگناه دیگه ریخته میشه رو شما میدی ؟ وسط جنگ که حلوا پخش نمیکنن . این همه سال این کشور تحت سیطره آمریکا بود و در روز کلی بیگناه کشته می شدن چرا خفه خون گرفته بودی ؟ بدون شک طالبان توانایی اداره افغانستان رو نداره و کشور رو به فنا میده اما جنگ چریکی تو کوه ها رو خوب بلده .ر. ورود لشکر مقاومت به سوریه و عراق به درخواست خودشون بود و شیعه و سنی کنار هم با داعش می جنگیدند اما تو افغانستان تبدیل میشه به جنگ شیعه و سنی . همینهایی که به شما میگن چرا ایران کاری نمیکنه تفنگ دست میگیرن و با کمک طالبان و داعش علیه شیعیان و ایران می جنگند. شما رو ارجاع می دم به صحبت های احمد شاه مسعود فقید که گفته بود اگر روزی ارتش ایرانی ( نه مستشار یا مشاور نظامی ) وارد خاک افغانستان بشه همونطوریکه با طالبان می جنگم با اونها هم خواهم جنگید. واقعا این ها رو نمیفهمی یا بهت گفتن خودت رو بزن به نفهمی ؟
در ضمن همونقدر به گزارشات تلویزیون از افغانستان میشه شبهه وارد کرد گزارش شما هم شبهه داره و زیر سواله . ما که تو ایرانیم از کجا بفهمیم شما درست میگی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
ظاهرا شما خودت رو به نفهمی زدی
دریکوند
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
انتظار بیهوده ایست که از امارت اسلامی انتظار راست داریم چه در ایران چه در افغانستان
م م
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
تو ای خبرنگار خود فروخته بدبخت

احمد شاه مسعود وقتی طالبان وارد شد روز اول کجا بود الان طالبان رو گرفتن زرنگ شده کمک میخواهی احمد شاه ثروتش تو امریکا

به نفع امریکا کار میکنه مقاومت کجا بود اگه راست میگه همان روز اول تو میدان واییایستاد مردم افغانستان از هر قومی رامتحدیکرد و از همسایه ها کمک میگرفت ببین ایران کمکش نمیکرد
بعد در ضمن وقتی ریس جگهور سپاهیان مردم و.‌. یک کشور بجای دفاع و کمک گرفتن و دعوت همسایه برای کمک فرار کردند انتظار دارید ایران بدون دعوت بره طالبان را تو یک کشور دیگه نابود کنه همین شماها نمیگفتین ایران متجاوز ه هر چی طالبان میکشتند به پای ایران مینوشتید و دشمنان میگفتند اییران بدون اجازه به خاک افغانستان تجاوز کرد

عراق سوریه و... برای مبارزه با داعش از ایران خواستن همان لحظه اول که کمکشان کند

افغانستان اگه ریس جمهور و مردمش یکبار برای همیشه بجای فرار جهاد کنند و شهید بدهند بهتر است که همیشه جنگ باشد

این فقط طالبان حمله کرد کشور ما سال ۵۹ که ابر قدرتهای جهان پشت صدام قایم شدند و حمله کردند فرار نکردند نه رزس جمهمور نه مردم ایستا دند بجای فرار حالا بی عرضه ها فرار کردن ولی
تعدادشان کم بود جنگیدند ۴۰ هزار شهید دادند با توکل بخدا پیروز شدن تازه کمکی هم نگرفتیم مردم یمن فلسطین با سنگ جلو دشمنان ایستادند تا طالبان حمله کردند بیشتر افغانستان فرار کرد

اشتباه بعد توقع دارن اونا فرار کردند ما بریم از کشورشون دفاع کنیم
سیدحسن حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۶
اقای عزیز برادر گرامی شما درست میگوئید وجدان کاری شما درست اما راجع به کشوری سخن میگوئید که اولا فرار وحضور مردمش درایران چه مشکلات اقتصادی وفرهنگی وامنیتی برامون درست کرده از طرفی سیاست با عواطف و وجدان کار نمیکنه سیاست بی پدر ومادر هست الان در شرایط فعلی وخصوصا 20سال اشغال توسط امریکا مصلت ایجاب میکرد با طالبان دست دوستی بده ایران تا راحت با داعش و گروههای مخالف سوری و خط مقاومت بتواند بجنگد و جان فاطمیون افغان که نیروی مقاومت هست هم حفظ بشه الان در کشور افغانستان اگر طالبان هست اولا از خود افعانستان هستن تجارت بزرگ را با ایران شروع کردند چون کرزای و اشرف غنی از ترس امریکا حتی نفت از ایران نخریدن ولی. اینکه انقلاب 57ایران رو بخای به سیاست امریکا و غنی و طالبان وصل کنید تجانسی ندارد و بردنیا واضح شده که طالبان با دمپایی بدون مقاومت وارد سرزمینی شد که حتی نگهداری ان واسه امریکا هزینه داشت تمام معادن و ــتوسط شرکتای امریکایی خالی شدن وهنوز قرارداد دارن و دیگه داعش هم سقوط کرده فقط دنبال یه جنگ داخلی بودن تا اسلحه ومهمات بفروشند و برای شروع اتش جنگ هم چندین ت زرهی وهلی کوپتر و ــگذاشتن حتی نیروهای اموزش دیده خودشون که افعان بودن رو بردن تا بعدا بتوانند هیزم اتش جنگ رو تامین کنند این واقعییت موضوع هست شما هرجور میخای استدالال کن ولی ملت ما الان درگیر بیکاری و تورم و فشار اقتصادی نه جایی برا پذیرش مهاجر افعان داره نه حوصله جنگ عقیده ای بهترین سیاست ایران دعوت به ارامش و بازگرداندن افغانها حتی از قبل تا برگردن وبراشون از طالبان امان نامه بگیره و بریم نفت و صادرات وـــرا بهشون بفروشیم دریلچه هامون رو الان باید پراب کنیم حتی رودهایی که اشرف غنی از روی حسادت نگذاشت سمت ایران ودشت سیستان بره رو نیروی مهندسی ما بره اونجا سدسازی و برنامه گرد وغبار و شنهای روان زابل رو حل کنه این راهکاره نه قلم به احساس کشیدن و در شیپور نفاق و جنگ دمیدن
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کاملا مشخصه این خبرنگار اشراف و آگاهی سیاسی درستی نداره و بر حسب گفته ها و شنیده ها و برداشت شخصی خودش فکر میکنه و عمل میکنه . توی بیست سالی که افغانستان دست امریکا بود ، این اقا پسر احمد شاه مقصود کدوم گوری بود ؟ چرا ابراز وجود نمیکرد ؟ چرا با گروه مقاومت کذایی خودش جلو امریکا نمی ایستاد تا اونها رو از افغانستان بیرون کنه ؟ همین طالبان ایستاد و کلی کشته داد تا بالاخره پیروز شد ، حالا شما میگی کشتار کرد ، توی جنگ مگه حلوا پخش میکنند؟ ترو خشک با هم می سوزند ! وقتی میخوای به مقر امریکایی ها حمله کنی بالاخره آدمهای عادی که در اون اطراف هستند هم کشته میشن . این بهایی هست که باید برای ضربه زدن به متجاوز پرداخت میشد . حالا اقای پسر احمد شاه بعد از اینکه طالبان تونست امریکا رو بیرون کنه ، اومده وسط رزمنده مجاهد شده ؟ با نگهداشتن پنجشیر میخواست چه غلطی واسه افغانستان بکنه ؟ ایا توان اینو داشت کل افغانستان رو بگیره ؟ مردم برای چی بدون مقاومت شهرها رو به طالبان سپردند ؟ چون دیدند تنها گزینه و راه نجاتشون برای رهایی از شر امریکایی ها فقط طالبان هست نه این اقای پسر احمد شاه ازش بخاری در میاد نه کسی از خارج از کشور به دادشون میرسه . پس اونها بین بد و بدتر ، یعنی بین طالبان و ادامه ی سلطه ی امریکا ، خود رو ناگزیر دیدند که انتخاب کنند و طالبان رو انتخاب کردند . تا کشورشون از زیر یوغ استعمار امریکا خارج بشه معادن لیتییوم شون از غارت امریکا ازاد بشه و سایر منابع با ارزش ملی شون که توسط امریکا غارت میشد بدون اینکه ذره ای برای مردم افغانستان خرج بشه که خود بایدن گفت ما به افغانستان نرفتیم تا کاری برای مردم افغانستان انجام بدیم ، حضور امریکا در سوریه برای غارت نفت سوریه هست . حضور امریکا در افغانستان برای غارت منابع طبیعی افغانستان بود . اینها دلشون برای سایر ملتها نسوخته . پس اینقدر در مورد طالبان سیاه نمایی نکنید ، تنها جایگزین برای دفع سلطه ی امریکا همین طالبان بود نه این اقای بی بخار پسر احمد شاه که بعد مرگ سهراب ، نوشدارو به دست گرفته میخواد به مردم افغانستان بده . بعد از اینکه طالبان همه ی کارها رو انجام داده ایشون میخواد حاضر و اماده قدرت رو بدست بگیره و به خیال خودش جبهه مقاومت تشکیل داده ، مقاومت در برابر چی و کی ؟ با چه قدرتی ؟ جز اینکه همون تعداد اندک باصطلاح اعضای جبهه مقاومت رو هم به کشتن بده که فکر میکنند با فرار کردن به کوه های پنجشیر میتونند کاری انجام بدهند . برای طالبان کاری نداره با جنگ پارتیزانی و چریکی همه شونو دستگیر کنه ، چون طالبان خودشون یه پا چریک و پارتیزان هستند و سالها چنین جنگی رو با امریکا اداره کردند اما اونها نمیخواهند به حرمت وجهه ای که احمد شاه مقصود در جنگ با متجاوزین روسی در میان مردم بدست اورده بود ، با این اقا پسر احمد شاه مقصود درگیر منجر به مرگ بشن . شما جناب خبرنگار بی خبر از واقعیات ملموس که نشون میدی شدیدا جانبداری شخصی از پسر احمد شاه میکنی که یک خبرنگار نباید چنین باشه تا بتونه واقعیتها رو اونطور که هست بمردم نشون بده و با این حد از تعصب و جبهه گیری شخصی به هیچوجه نمیتونه پیام رسان خوبی از حقیقت باشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
تو که هنوز اسم طرف رو خوب بلد نیستی و میگی احمد شاه مقصود! تو دیگه حرف مفت از اشراف و آگاهی سیاسی نزن. یعنی کاملا مشخصه که بابت این چند پاراگراف حرف مفتی که زدی حق الزحمه خوبی بهت دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
دوستانی که بد و بیراه گفتن و طرفدار طالبان هستند، یعنی در واقع طرفدار هم مسلکان خودشون. فقط یک جمله بگم:
شب دراز است و قلندر بیدار!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳
باز حقایقی آشکار شد و سایبری های مزد بگیر قلم فرسایی رو شروع کردن. اما انگار بودجه زیادی کرده هر چی متنت زیادتر باشه بیشتر مزد می‌گیری؟!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: