واریز یارانه نان به کارت سرپرست خانوار | وقایع روز
کد خبر: ۳۴۹۸۲
تاریخ انتشار: شنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 27 August 2022
عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واریز یارانه نان به کارت سرپرست خانوار

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

در حالی از روز دوشنبه طرح نان کارتی در تهران اجرا شد که هنوز ابعاد و مسائل پیرامون این طرح مشخص نیست. حتی اگر از مردم سؤال کنید که با این طرح چه تغییری در نحوه خرید نان ایجاد می‌شود؟ در نهایت به این پاسخ بسنده می‌کنند که از این پس دیگر نانوایی‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند!

نبود شفافیت و ضعف در اقناع افکار عمومی، موضوع جدیدی در تصمیمات یک‌شبه دولت نیست. البته دولت هم تمایل چندانی به شنیدن نقطه نظرات و تجربه اصناف درباره تصمیم‌گیری‌ها مهم در سطح ملی نیز ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اجرای مرحله اول طرح نان کارتی در تهران خبر داد. بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، تاکنون حدود ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران نصب شده‌اند. این بدان معناست که ۲۲۰۰ نانوایی دیگر باید مجهز به این کارتخوان‌ها شوند.

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آمارها آمده است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن نیاز سالانه صنف و صنعت کشور به آرد و گندم است. ولی در واقع آن مقدار آردی که صنف و صنعت نیاز دارد بیشتر از ۱.۵ میلیون نیست و مابقی آن هرز می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: سال گذشته دولت گندم را با قیمت هر کیلو۵۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کرد که این گندم با قیمت ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت تحویل داده می‌شد. یعنی دولت ۲۳۰۰ تومان در هرکیلو به صنف و صنعت یارانه می‌داد.

وی تصریح کرد: همین پایین بودن قیمت گندم و آرد باعث شد که برخی کارخانه‌ها بیش از نیازشان آرد تحویل بگیرند و مابقی آرد یا وارد بازار آزاد می شد یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد. یعنی دولت منابع زیادی را به عنوان یارانه می داد ولی این منابع یا بازار داخلی را دچار تورم می کرد یا از کشور خارج می‌شد.

هاشمی در ادامه گفت: با آزادسازی قیمت گندم و آرد مشخص خواهد شد کدام کارخانه‌ها واقعی و کدام کارخانه‌ها براساس رانت فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده دولت به هیچ عنوان گندمی به صنف و صنعت نخواهد داد، اظهار کرد: باید از اول سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ کارخانه‌ها خودشان با کشاورزان قراردادببندند و به سمت کشت قراردادی بروند تا جلوی رانت گرفته شود و کارخانه های واقعی خودشان را نشان دهند.

جزئیات کارت نان

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه گفت: دولت اگر می‌خواهد از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند آرد را به قیمت واقعی به خبازی‌ها تحویل دهد و در کنار آن به مصرف کنندگان یارانه بدهد. قبلا یارانه به بخش واسطه داده می شد که به دست مصرف کننده نمی رسید ولی این یارانه می‌تواند در قالب کارت نان مستقیما به دست مصرف کننده برسد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح کارت نان در استان زنجان به صورت پایلوت اجرایی شده است. میزان نان مصرفی هر فرد به طور متوسط در کشور برآورد و مشخص شده است که برای مثال یک خانواده ۴ نفره در ماه چقدر نان مصرف می‌کنند. این کارت به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد و فقط با این کارت امکان خرید نان وجود دارد و در دستگاه‌های کارتخوان مستقر در خبازی‌ها قابل استفاده است. این کارت مانند کارت بنزین هرماه شارژ خواهد شد.

هاشمی در پایان گفت: بعد از مشخص شدن نواقص کار در استان‌ زنجان این طرح در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد.

نظرات کاربران
شاهین۳۳
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
اقای خبرنگار! برو دنبال کسانیکه دستگاه کارت خوان برای نون رو در اختیار دارند
شاطر
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
سلام دولت اگر می خواهد در این راه موفق باشد بایدقیمت آرد ونان را آزاد کند و پول نان را به مردم بدهد این بهترین راه است هم فروش نان رقابتی میشود ونانوا برای اینکه فروش داشته باشد نان باکیفیت به دست مردم می دهد هم مردم نان اصراف نمی کنند مصرف آرد پایین می اید ومردم دیگه نمیتوانند نان ارزان بگیرند بریزند جلوی حیوانات در حال حاضر بهترین مشتری ناواییها کسانی هستند که نان برای حیواناتشان میخرند چون نان ارزانترین مواد غذای تو این کشور است مردم پولی بابت نان نمی دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
احسنت کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
خدا نشناس ، خدا خیرت نده ، معلومه یارانه میگیری و سیبل تو چرب کردن که فکر بقیه مردم بیچاره نیستی همینطوری افرادی مثل ما نمی تون نون بخرن چون گرونه ، حالا چون به تو یارانه میدن بازم می خوای نون تو توی خون دیگران بذاری بخوری که بدنبال پولی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
...کجای نان ارزون است مردم واسه شکمش نون تهیه کنه زرنگه چه برسه به حیوانات بعضی ها حتی پول نون روزانشم نداره شرمنده خوانوادشم هس خواهشا شما دستمال آب نکشین
قادر حنیفه شاطر
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
من خودم شاطرهستم ودرنانوای کارمیکنم تاوقتی که ارد به قیمت واقعی به نانوای هاندهندقاچاق ارد ادامه دارد لذا ازدست اندرکاران وکارشناسان خواهشمندم اردبه قیمت واقعی به نانواهای بدهندوانهای که واقعا کارمیکنند به میدان بیایندنه انهای که اردرایارنه می گیرند وازاد میفروشندمتشکرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
اشتباه میکنی
حسین
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
دمت گرم شاطر من هم مثل خودت شاطر هستم هم نانوایی دارم با نظرت کاملا موافق هستم این بهترین راه برای جلو گیری قاچاق ارد هست هم به نفع دولت وهم به نفع ملت
جواد صالحی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
لطفا جای نان یه خبر هم برای اختلاس فولاد بزن این چیزا دردی از مردم دوا نمیکنه
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
شما اینقدر ک زومیت رو مردم دستتون رو از بیت المال بکشید بیرون ک خلاف گفته قرآن و اسلام البته اگه متعقدش باشین ک ۹۱هزار میلیارد تومان یه دفع غیب نشه واقعا دزدیاتون و گند کاریاتون بر خلاف کتاب اسمانیه ینی کلا متناقضع البته خیلی خوشحالم ک اسلام رو نشونمون دادین چون میشه چراغ راه آینده و ازش درست عبرت میگیرن آیندگان تا مملکت رو بر پایه و اساس انسانیت بسازن نه با تناقض و حرفای الکی
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱
آیا عمل نکردن به عده نون به نرخ روز خور باعث میشه ما کلا دین اسلام را ببریم زیر سوال عین این می‌مونه که راننده بد رانندگی کنه بگیر تقصیر ماشینه
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
پس اونایی که یارانه اصلا نمی گیرن چکار کنن یارانه راباید به همه ملت ایران بدهند
چون همه تحت فشارگرانی هستیم
من برای عروسی وجهاز بچه ام خونه 69متری رافروختم 55متری 15سال ساخت خریدم یارانه من راقطع کردن هیچکسی هم پاسخگو نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
حق ما ها هم خورده شده واگذار به خدا کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
لطفا جای نان یک کمی از دزدی واختلاس حق یارانه ما بازنشسته وسایرین ملت به بهنه دکان دهک دهم که به جیب خودشان می زنند وبه حساب انگل زاده هاشون در کانادا می ریزن گزارش تهیه کنید
مهراد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
خاک عالم بر سر اون ... که اختیار ادار خودش رونداره ولی مملکت به این بزرگی دادن دستش ..زشته واسه کشوری که خاک او طلاست مردمانش گرفتار نان باشند .یارانه نان خیلی زشته .خاک بر سر بی ...تون کنند .چیزی یاد گرفتند به اسم یارانه .وخاک برسر ملت بی عرضه اون کشور کنند که ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
دمت گرم
سید۲۲۰
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
خااااااک بر سر گتره ای و عوامانه صحبت کردن الف جغله سوسول
کرجی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
افرین یکم دیگه دست به دست هم بدیدسومالی روردکردیم احتمالاقصدندارن مسئولین نفس کشیدن وسهمیه بندی کنن یه سری یاکه پشت میزنشستن .......گنده کردن بیشترحق نفس کشیدن دارن
عبدالحمید رضا شیبانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
اگر واقعا مسلمان و شیعه هستید .‌که من شک دارم . اینقدر خیانت نمیکردید . مملکت امانت دست شماست . هزاران بار به این امانت خیانت کردید .‌.خیلی زشته برای دولتی که از هزاران جا درآمد داره اینطور با مردم رفتار کنه .نه کار نه درآمد نه بیمه .تا کی اثاثیه منزل بفروشیم تا از گرسنگی نمیریم. شماها که فروش لوازم منزل از بی پولی .آنرا درآمد حساب میکنید .خاک بر سرتان . ولی حساب تعداد نان که مردم مصرف میکنند دارید ولی حساب دزدی ها و اختلاسها را ندارید .چون خودتان شریک دزد و رفیق قافله هستید . بدون نظر شما یک ریال نمیشود در این مملکت جابجا کرد ..من جانباز بی کار و بدون حقوق با ۲۵ ماه ایثارگری .حتی داروهای مصرفی را هم از پوشش بیمه خارج کردید . و پول آنرا هم نمیدهد . سلامتی و جوانی مان را گذاشتیم برای بقا شما ولی خوب دستمزدی دادید ..
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
به نظر شما بهتر نبود بجای اینکه این همه وقت و هزینه صرف کنند که بفهمند ۸۰ میلیون مردم ایران و ۵ میلیون اواره ی افغانی چند تا نان در روز و از کجا میخرند ؛ میرفتند ببینند این چند تا سران و مسئولین نظام و سپاه و وزرا و . نمایندگان مجلس و .... خواص ایشان و روحانیون و..‌ از کجا و چقدر و چگونه نان و حقوق و مزایا و وام و خودرو و مسکن و چندتا زن و چند تا بچه و حسابهای بانکی خارج کشور و اقازاده ها و ... میگیرند!!!؟؟؟؟ بخدا به لحاظ تعداد و مبلغ و تعدد دریافتها؛ رسیدگی به حساب ایشان راحتر از ۸۵ میلیون نفر بالا بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
دولت‌باید‌با‌نرم‌افزارهای‌همچون‌اسنپ‌که‌در‌این‌گرانی‌کرایه‌ها‌را‌کنترل‌کرده‌همه‌بازار‌را‌کنترل‌کند‌.ایران‌در‌حال‌حاظر‌.بهشت‌راندخواران‌ودلالان‌کنه‌صفت‌شده.این‌خودش‌‌فرصنگها‌تا‌حکومت‌اسلامی‌فاصله‌دارد.
ناشناس
Germany
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
آخه مونده باشی اینم شد خبر
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
دولت تا کنون هیچ موفقیتی در نظارت بر ارد ندارد.نانوا بجای فروش ارد درحال حاضر با کشیدن کارت های متعدد میتواند مابه التفاوت قیمت نان را از دولت بگیرد بدون هیچ زحمتی .مگر کارت مخصوص نان فقط برای سرپرست خانواده صادر شود وخرید فقط با کارت مخصوص صورت گیرد.ودولت نیز یارانه نان را بحساب مردم بریزد تد هم صرفه جویی صورت گیرد و هم نانوا ها نتوانند تخلف نمایند.
ازطرفی تولید کنندگان نان حجیم با افزایش قیمت نان درامدشان چندین برابر شده .چون افزایش قیمت ارد ونان با هم همخوانی ندارد بایستی در قیمت نانهای ساندویچ تجدید نظر شود.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
درپرداخت یارانه ها دولت بایستی تجدید نظر نماید چون فشار تورم روی همه اقشار هست وتقریبا همه نیازمند شده اند.
... بر احمدی نژاد که از روز اول با اجرای این سیستم پرداخت یارانه بنای ناعدالتی را درکشور بنا نهاد واینک هیچکس پاسخگو نیست.
سجادتوکلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
من به عنوان بک ایرانی یک خواسته دارم شایدهمه مردم ایران همچین عقیده ای دارندآقای که دنبال این پست مقام بودی چراهمچین بلایی داره سرمن جوان میادکه نمی تونم خرج‌ خودم وکرایه خونه بدم کجااین عدالت که میگن کجاست پس الان که همه زندگی خودشون راضی نیستن خیلی هاسیاست نمی دونن ولی اون قدری من میدونم خودتون نمی دونیددارین چی کارمی کنید عدالت عدالت عدالت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
بابا دست از سر این بدبخت احمدی نژاد بردارید زمان اون رب گوجه روژین یک کیلویی دو هزارتومن بود بعد احمدی چ یارانه میداد چ یارانه نمیداد وضع کشور همینه به یارانه و سهام عدالت چ ربطی داره اینا‌ هر دقیقه جنسا را گرون میکنند
الهویردی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
مابایارانه اجاره خونمون میدیم نه کارت نان میخایم نه کوپن
آمو
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
همه کسایی ک نونوای واقعی هستن از این ک آرد آزاد بشه هیچ واهمه ای ندارند بلکه از خداشونه آرد آزاد بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
فقط دارن نقشه گران کردن میکشند خوردن حق مردم حرام حرام است هرروزی یک کلک یک جنسی راگران میکنند... همینه به هرشکلی ملت راغارت میکنند
مجید
Japan
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۶
ن اینهمه دزدی خاوری زنجانی برادر روحانی برادر اسحاق پولی که این چند نفر بردن پول بیست سال گندم مصرفی ایران اونوقت باید به شما چی گفت خدا ازتون نگذره نون رو هم از گلوی مردم میزنید از پاکستان ترکیه بدتریم تز بنگلادش
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
نان و دیگر محصولات در کشورما برای مردم دیگر کشورها ارزان ولی متأسفانه برای خود مردم ایران بسیار گران هست. و این برمی‌گردد به پایین بودن ارزش پول ملی. و کمبود شغل و کاهش درآمد و همچنین پایین بودن دستمزدها در مقابل گرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
با سلام خدمت دوستان.
اینکه بعضی ها میگن ما شاطریم. و از همه جوانب خبر داریم .؟
حرف درستی نیست چرا که باید عمیق تر به مسله نگاه کرد.
شاید این کار جلو بعضی سو استفاده ها گرفته شود.؟
ولی این موضوع آدمو یاد موقعی می‌اندازد که میخواستن بنزین را کارتی کنند .
همون موقع هم یادمه کسانی می‌گفتند ما شاگرد پمپ بنزین هستیم و خیلی این طرح خوبی است و جلو قاچاق گرفته می‌شود.
و قرارشد هر چه بنزین گران بشه یارانه اضافه بریزند برای مردم
آیا این اتفاق افتاد؟
کارت نان هم به همین سمت یعنی آزاد شدن خواهد رفت در آینده.
و به جایی برسد خانواده فقیر نتوانند نان بخرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
لعنت به پدرو مادر هرچی مال مردم خورودزده
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
چقدرشماملت ساده اید یکی میگه آزادبشه یکی میگه پول نان نداریم و.....بابا اصل مطلب اینه که دولت بفکرمن وتونیست که پیشنهادمیدید بایددولت راپاسخگوکنیدکه درطول یکسال واندی چه گلی برسرمردم زده بااون همه تبلیغات قبل ازانتخاباتش ! هرروزازیکجااختلاس ودزدی وکلاهبرداری میزنه بیرون ! وسایل واجناس هم که سربفلک کشیده ، کالاهاازفروردین تابه امروزچند ده برابرشده ولی حقوق ناچیزما۱۰ درصد اضافه شده وآنهم بطریقی درکسورات محوشده است ! امااصل مطلب اینست که دولت بفکرجیب خودش است باکارتی کردن خواسته میزان فروش نانوایان راکنترل تابتواند مالیات دقیق وبیشتری ازآنهابگیرد چون درغیرکارتی نمیداندچقدرفروش کرده اند ! هدف مالیات وجیب دولت است نه ملت مظلوم !
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
بابا چرا دنبال سوراخ سومبه میگردین مسئله مردم نان نیست بزرگتر از این حرفهاست ..هزاران میلیارد اختلاس میشه حالا دنبال یه تومان یه تومان پرکردن جای اختلاسگر هستین .این کار نشدنی محال فقط سرگردمی و قل زدن مردم
فيروزی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
تمام این سهمیه بنديها واسه ما قشر ضعیف وگرفتاره از گلوی ماوزنوبچه هامون می‌گیرند تابه قول خودشون جلوی رانت خواری رو گرفته باشند اونوقت يکی از خودشون يه جا بالا می‌کشه ودرميره بعد ازيه مدت هم دیگه صداشو درنیار من اونوقت واسه يه لقمه نون که میخواند به مابدند ببین چه میکنند
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
من خو دم نانوایی دارم یه چیز در این دنیا فهمیدم ما سر صاحب نداریم
غ ش
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کی بایداین پول پرداخت شود سوع تغذیه ازنان خالی گرفتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
سلام یکی به این اقیونی که ملت ما را دارن هدایت میکنند بگن بابا تو این مملکت مردم نان شب ندارن ودل شان خوش که کی یارانه بریزند سریع برند وسیله بکیرن الان ای تو فضای مجازی یارانه قطع شد یارانه فلان شد ؟؟خدای ما مردم گناه داربم من خودم خرج یه زندگی ۵نفره میدم الان ۳ ماه که یه گوشت مرغ نتونستم جلوی زن بچه بزارم اقای ریسی یه نگاه به ماکن اقای احمدی نژاد را روزی صدبار دعا میکنم که موقعی که بود به فکر ما بدبخت بیچارها بود انشاالله که خوب بسه مملکت مان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
هیچکدام ازاین طرحها درست نیست فقط هزینه برمردم
و بودجه کشور تحمیل می‌کند هرکس که بخواهد سواستفاده کند راهش را پیدا خواهد کرد شاید تولید این کارتها هم برای کسانی نان واب داشته باشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
دولت خودش هم نمدونه چه کا میکنه فقط میخواد نان وآزاد بکنه و فعلان سر مردم با این نان گرم کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
خودکرده را تدبیر نیست، ملت همیشه در صحنه اوضاش بهتر از این نمیشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
درد ملت با این درست نمیشه ازن کارها همه سر کارزه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: