افزایش رفاه، مکمل حمله موشکی! / ضرورت محرومیت‌زدایی از مناطق کردنشین ایران | وقایع روز
کد خبر: ۳۶۸۱۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 03 October 2022
یادداشت وارده؛
حملات پهپادی و موشکی به دشمنان مستقر در کردستان عراق لازم است، ولی کافی نه.

حمله به اربیل، توسعه در سقز

وقایع روزـ سرویس بین الملل؛

«پونزده سال پیش از کرمانشاه اومدم قم. تو این مدت، قم زیر و رو شده، ولی کرمانشاه تکون نخورده.» این‌ها را دوست کرمانشاهی‌ام گفت. وقتی داشتیم با هم درباره حمله موشکی سپاه به گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق حرف می‌زدیم. می‌گفت محرومیت نقش مهمی در افزایش عضوگیری گروهک‌ها بازی می‌کند. در این باره نکات زیر خواندنی است:

۱. حملات پهپادی و موشکی به دشمنان مستقر در کردستان عراق لازم است، ولی کافی نه. لازم است؛ چون سران آن طرف باید بفهمند ایران، بی‌صاحب نیست که هر کسی بیاید و هر غلطی بکند و برود. کافی نیست؛ چون تا به علت‌ها نپردازیم معلول‌ها اصلاح نمی‌شوند. استان‌های کردنشین ایران (کردستان و کرمانشاه و ایلام) ظرفیت‌های کم‌نظیر طبیعی و تاریخی دارند. به گونه‌ای که فقط از راه گردشگری – و بدون توجه به معادن - می‌شود چرخ معیشت کُرد‌های ایران را چرخاند، در حالی که وقتی به این استان‌ها می‌روید و زندگی مردم را از نزدیک تماشا می‌کنید عنکبوت بدقواره فقر را می‌بینید که در شهر و روستا تار ناامیدی زده.

این محرومیت‌ها مثل کارخانه‌ای است که جوان ناراضی تولید می‌کند و به مسلخ تروریسم می‌فرستد و احتمالا چند وقت بعد هم جنازه‌اش را برای خانواده‌اش پس می‌فرستد. تا محرومیت و بیکاری هست زمینه عضوگیری تجزیه‌طلب‌های مسلح باقی است. سرمایه‌گذاری سنگین و محرومیت‌زدایی، حس فراموش‌شدگی را از کرد‌ها می‌گیرد و دل‌شان را به کشور امیدوار می‌کند. پس کنار شلیک موشک به اربیل باید به سقز و سنندج و مریوان رسید و الا چند سال بعد آش همین آش و کاسه همین کاسه است.

۲. کرد‌های ایران به وفا معروفند؛ خوبی‌ها را فراموش نمی‌کنند. چه بهتر که خود نظام داوطلبانه و به عنوان حقوق مسلم‌شان بهشان برسد تا عده‌ای در آن سوی مرز توهم نزنند که "عجب! پس تفنگ برداریم، این‌ها کوتاه میان. " خیر کاک جان! داعش از شما گردن‌کلفت‌تر بود. ما اگر از سبیل بلند و گردن کلفت و خشونت می‌ترسیدیم، کله داعش را آن‌گونه به سقف عراق و سوریه نمی‌کوبیدیم. این باج نیست. حق هموطن‌های کرد است. حق که سهل است، پایش بیفتد برای هم جان می‌دهیم.

۳. هم‌زمان با رسیدگی، باید کار مهم دیگری هم کرد: کار رسانه‌ای خوب - که البته از عهده صداوسیمای موفق و ملی‌مان خارج است! - باید به هم‌وطن‌های کرد فهماند جدایی از میهن و رفتن به دامن بارزانی‌ها و طالبانی‌ها بلیط یک‌طرفه خوشبختی نیست. می‌گویند «موز را قوتی اگر می‌بود، کمر خویش راست می‌فرمود» واقعا امروز کرد‌های عراق از عملکرد بارزانی و رفقایش راضی‌اند؟ فقر و فساد میان‌شان نیست؟ ثروت، عادلانه توزیع می‌شود؟ مردم مرفه‌اند؟ کیفیت زندگی‌شان بالاست؟ از کجا معلوم جدایی از ایران و رفتن به آغوش کردستان عراق، درآمدن از چاله و افتادن به ته چاه نباشد؟ گذشته از این، قدرت نظامی و اقتدار حکومت مرکزی ایران به گونه‌ای است که احتمال موفقیت جدایی‌طلبی را به صفر می‌رساند. این بوی کباب استقلال نیست؛ دارند....!

نویسنده: علی بهاری (دانش‌آموخته خارج حوزه علمیه و کارشناس ارشد فلسفه دین)

نظرات کاربران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
کاش کسی می فهمید، قدرت یعنی مردم؛ مردم باهات باشن با دست خالی جلوی ابرقدرت می تونی بگیری، وقتی منافع ملی فدا منافع یک عده لج باز می شود، یک عده حروم لقمه پول بیت المال میدزدن، برای مملکت راه و روش تعیین میکنن، مسئولین یا نمی خواهن یا نمی تونن جلوشون بگیرن، وضعیت مملکت همینه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
متاسفانه کردها هم مثل سایر قومیت ها هم مرد دارن هم نامرد
ما فراموش نخواهیم کرد دو بار خیانت کردها ی بارزانی رو در حق شیرمردی زمان قاسم سلیمانی با وجودی که مردانه از قاموسشان دفاع کرد ولی در این ترور او چند کرد نیز دست داشتند و حالا هم خواب پریشان تجزیه دیدند نامردهای بی شرف
درود بر کردها ی نجیب و وطن پرست ایرانی
آزاد امینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
قبل از هرچیزی باید بگم که اگه شما یک بار به عنوان یک اقلیت ، اونم کورد، بخوای بری تهران ، به نظرت چه اتفاقاتی واست میافته؟
دوم : جناب نویسنده محترم تا حالا توی خونه خودت نشستی و ببینی موشک بخوره بغل. خونه ات و همه چی ت رو نابود کنه .
نه ندیدی ولی امیدوارم این اتفاق فقط و فقط برای شخص شما بیافته تا لمس کنی
سوم: جناب نویسنده به ظاهر محترم و فک نکنم تحصیل کرده ، عرض شود خدمتت که شما برو کوزه آن رو بساب تو در حدی نیستید که بخوای ملت شریف و غیور مورد را نقد کنی ،اگه این ملت کورد و لر و بختیاری و ترک نبودن ، شما و امثال شماها هنوز نمیتونستین شلوارتون رو بکشید بالا
چهارم:آخه تویی که تحصیلات ت رو به خاطر عدم قبولی در دانشگاه های رتبه بالا و به خاطر عدم پذیرش ت حتی در دورترین دانشگاه های ایران ، رفتی شدی کارشناس ارشد مسایل دینی ،آخه یه نفر با این سطح تحصیلات و این رشته تحصیلی ش باید بیاد و یه ملت رو نقد کنه
واقعا متاسفم براتون
من خودم دانشجوی دکتری مدیریت پروژه هستم ولی هیچ جا همچین متن الکی نمینویسم ، اونم در مورد یک ملت
علی بهاری
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
از ادب‌تان مشخص است که انسانی فرهیخته و تحصیل‌کرده هستید!
این متن هیچ بی‌احترامی‌ای به هم‌وطنان عزیز کرد نداشت. شما اگر دوست دارید سرتان را مثل کبک زیر برف کنید می‌توانید بکنید. ما الحمدلله در حد خودمان از نعمت عقل بهره‌مندیم و سعی می‌کنیم از آن بهره ببریم.
شکری
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱
ن خیر ندیدم ولی انگاری شما همه هجمه هایی که به ایران در زمان جن. شد رو ندیدی ویا فکر میکنی افسانه اس .اقای محترم حداقل بعد از منطقه درگیری شدن روستاهای ما در استان کردستان پدرم مجبور به کوچ به شهر قم مینماید من کلاس اول راهنمایی بودم که موشک ۱۲ متری به مدرسه .بازار خونه های خشت وگلی مردم .خیابون .وووو از سمت عراق داستان صدام شلیک میشد و اونوقت برای خنده نحوه میگفتن صدام خره موشک ۱۲ متری به کوچه ۶ متری میزنه و یا بحدی قدرت انفجار این موشکها شدید بود که وقتی توسط موشکها و همانندهای عراقی هدف قرار می گرفت بحدی خرابی بجا می گذاشت که به صدام حسین میگفتن حسین صافکار .و پر از شهدای بیگناه از پیر دبچه وزن و دختر.حالا میگی تو اگر کنار خونه ات موشک بخوره چیکار میکنی .خدا رو هزاران بار شکر که جمهوری اسلامی بحدی قدرتمند که الان دیگه جواب خائنین و دشمنان شو با موشک میده که دیگه جرات حمله .ترور ووو دیگر انسانهایی که این کومله دمکراتهای جنایتکار را نداشته باشند.تو چه میدونی ملت ایران ا ۵۸ تا ۶۷ چی کشیدن از دست این حیوانی جنایتکار .تو اصلا چیزی از سر بریده شدن اسیران پاسدار وارتشی مظلوم ایران با سیم گیوتین شنیدی .اصلا فکر میکنی چند نفر از بهترین بچه های ایران اینا با شدی ترین شکل شهید کرده ۵۷ هزار نفر .میفهمی۰۰ ۵۷ نفر یعنی چی .میفهمی چند نزدیک به دانشگر میشه .چشماتونو باز کنید.خونهایی ریخته شده که نشستی و جو انسان دوستی گرفتی
شکری
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
اقای تحصیل کرده در بهترین دانشگاه های ایران مگه کردها کارگرها و ترکها اونو غیره به تهران رفت وآمد ندارن .اصلا تهران ۶۰ درصدش از همین قومیت هاس .تو چی میفهمی و اصلا فکر کنم پدر مادرت جزئی روستاهایی بوده که تا الان نفهمیدید تو ایران انقلاب شده و اصلا قومیت نداریم تو ایران چون همگی کنار هم جنگیدن در مقابل عراق که از ۱۵ کشور اسیر داشتیم تو جنگ.تو میفهمی چه غلطی میکنی تیپ بیت المقدس کردستان از همه ایران بودن.شهید کرده از مشهد بود.شهید همت از اصفهان.رین الذین از قم.کاطمی تهران لشگر زاهدان وووو اخه بچه جون اونوقت تو هنوز تو قلب بابات هم نبودی تا امروز گوه قومیت بخوری .ایرانی در کنار هم عشق و کرد واگر نفر و فارس و عشایر ما الخصوص همه شیر زنان ما در جنگ که از تو هنوز عکس موشک هم ندیدی و گوه زیادی میخوری و معنی دفاع رو نمیدونی برادر و خواهر و عزیزان هم هستند و همه برادر و خواهر. پس فقط خفه شو تحصیلکرده نفهم
شکری
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
تو ...هم نیستی تا برسه به دکترای پروژه. خاک تو سر پروژه ایی که تو مدیرش باشی. ......دکترای مدیریت پروژه ....
کرمانج خراسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
بنظرم متن کامل و جامعی بود. من خودم کُرد هستم و نویسنده حرف دل منو زد. باید به مناطق مرز نشین رسیدگی بیشتری بشود. احسنت به این قلم.
اسماعیل شکری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
اخه تو چه میدونی این حیوانی وحشی دمکرات و کومله چه جنایاتی که نکردند..کسانی باید حرف بزنند که این جنایتکاران تاریخ میشناسن.من اصالتا بچه کردستانم روستای خوشمقام از اطراف بیجار که این اشرار دزد و وحشی جنایتکار با حمله به روستاهای بی دفاع حمله میکردند و مال و نو می مردم دست درازی میکردن یک روستای ۱۰۵ خانواری ۲۳ شهید داده نه در جنگ ایران وعراق بلکه برای دفاع از از جنایات همین جنایتکاران وحشی دزد کومله و دمکرات که هر از چندی انگاری به یک دژ نظامی حمله میکنند با تجهیزات اهدایی عراق وامریکا به روستاهای استان کردستان و آذربایجان غربی حمله میکردند و از مردم مطلوم و بیگناه روستاها قتل و غارت اتحادیه کنون میکردند که مردم غیور همین روستاها با سلاح های اولیه در نهایت فقط ام یک وبرنو با پیشرفته ترین سلاحهای در دست این اشرار مقابله میکردند و شهید میشدند تا از خود دفاع کنن.شما جوانی دهه هشتاد ندیدید و باور نمی کنید از روستای خوشمقام شخصی که روح اش شاد و قرین آقا امام حسین ع بنام شاه حسین که از اهل تسنن هم بود و حتی سلاحی بر علیه این جنایتکاران دست نگرفته بود با ورود به خانه اش و بعد از دزدی و غارت با خود بردند و بعد از ۳ روز این شهید را با چاقو سربریده شده وقطعه قطعه کرده ودر سه راهی بیجار گذاشتن.و بجهت ترس وحشت مردم کردستان .!اخه عزیزان شماها مرد اینا چه جنایاتی کردن در حق ملت مظلوم ایران و کردستان و آذربایجان غربی
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
بعد از چهل و چند سال شما می گویی باید رسید مگر سال های گذشته نمی شد رسید به دیگر استانها مردم ایران است و تهران و تبریز و اصفهان و یزد ومشهدغیر از این استانها کدام آستانها رسیدگی شده
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
از تبار کردهستم ،تیر وطایفه مادریم در زمان رضاخان پهلوی به مناطقی در شمال ایران پراکنده شد عده ای در لوشان عده ای در اطراف رامسر بنام کردمحله که بیشتر آنها بنام کرد رستمی ،کرد قربان وووشناخته شده اند عده ای هم در کردکوی ودر دیگر مناطق شمال کشور پخش شدند نویسنده عزیز که در حقانیت ملت کرد قلم فرسایی میکنی بله درست است باید به رفاه مردم رسیدگی کرد وحق هم هست ولی اگر بگذارند در طول تاریخ همیشه به این ملت ظلم شده وخواهد شدولی آقای دکتر شده جلو چشمانت سر دوست وهم رزمت رو ببرند آیادیدی که برادر وهم رزم کردت رو که بخاطر دفاع از ناموس وخاک ومیهنش بعنوان خائن تیر باران کنند ولی من دیدم شبی را که ۱۲۰نفرازاین شیر مردان وغیور را در زندان دولوتو باهم تیر باران کردند آنها هم مثل همینها که در آنطرف مرزهای ایران برای جدایی کردستان وکرمانشاه وخوزستان نقشه میکشندسنگ ملت کرد را به سینه میزنندرا از نزدیک دیده ای ویا حرفهایشان راشنیده ای فکرنکنم من با پوست وگوشت واستخوانم لمس کردم ودیده ام ومتاسفانه اگر دست روزگار وهمت همان مردان غیور کرد وطن پرست نبود شایدالان هم من با هم رزمانم وبرادرانم زیر خاک وطنم آرمیده بودم بله من دیدم که حزب کومله ودمکرات با مردم کرد چه ها که نکردند ،آنها به فکر من وتو نیستند بلکه فقط وفقط به فکر منافع خودشان هستند مگر نه اینکه خاندان بارزانی در ایران ودر کرج زندگی میکردند چرا مسعود بارزانی برادرش ادریس را کشتبرای قدرت هر کاری را انجام میدهند ویا اتحادیه میهنی ویا کومله کجا اینها به فکر مردم بودند که الان باشند وقتی داعش منطقه کردنشین عراق را تصرف کردوسربازان گمنام ایرانی با سردار دلها به مقابله برخواستنداین آقایان وسردمداران ومدافعان مردم وملت کرد حزبهای کومله ودمکرات واتحادیه میهنی وطالبانی کجا بودند که الان دائیه استقلال سه منطقه کردنشین ایران وعراق وترکیه را دارند کجا بودند جایی جز امریکا وانگلیس وکانادا ویا استرالیا ودر املاک خصوصیشان درحال خوش گذرانی وعیاشی شما الان برو در عراق ودر منطقه کرد نشین ببین چقدر در رفاه وآسایش هستند بله عده ای که با آنها همکاری داشتند ودارند الان در انگلستان ویا کانادا هستندکه بعضیهایشان را از نزدیک زمانی که در تهرانسر تهران بودند میشناسم پس چشمایت را باز کن وادب ونزاکت رو رعایت کن ودر پایان افتخارم این است بگویم من کردم واز تبار ودیار کردستانم وشیر از پستان زنی خوردم که کرد است وایرانیم وافتخار دیگرم این که دوتن از برادرانم را درجنگ با دشمن بعثی در خوزستان فدای وطنم کردم زندباد ملت کرد ایران وزندباد ایران واگر جایش برسدبا توجه به سنم چسبیده شصت سال است باز هم لازم باشداسلحه بدست از تمام خاک وناموس وکشور به دفاع برمیخیزم وجانم را فدای مردمم وخاکم وناموسم ودینم میکنم ،،،،،، یا حق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
توجه به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان در همه جای ایران اسلامی لازم است.امروزه تمام افراد جامعه و جوانان کشور گرفتار نداشتن استقلال مالی و نبود شغل و بیکاری هستند.مدیران و برنامه ریزان نظام باید به فکر باشند و تأخیر در این امر باعث ایجاد اعتراض بحق جوانان کشور خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
برام این ولایت فقه نظام به امام حسین از جون‌م عزیزه۰
عدل علی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
به شما پیشنهاد میشود لطفا روزانه ۱۷ دقیقه مطالعه کنید
س
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
کورد و فارس و عرب وترک دیگه زشت به زبان اوردن این کلمات دمکرات هم خوب هم بد داره نیروهای ولتی ام توشون بوده که اخر کار مشخص شده که جاسوس همه فن حریفه بگو همه ایران وطنم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴
فقط شعار و شعار و شعار
فقط حرف و حرف و حرف
فقط دروغ و دروغ و دروغ
بس کنین دیگه فریبکار های دلقک
چقدر دارید دروغگویی و فریبکاری و شعار میدید همه جا رو فقر و خشکسالی و محرومیت و بدبختی فرا گرفته مرگ بر دروغگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
واقعا متاسفم برای یه عده بی غیرت ووطن فروش پا شو از کشور وناموس وخون هزاران شهید دفاع مقدس مدافع حرم ومدافع امنیت پاسداری کن گول این از خدا بیخبران رانخورید
میرحسین موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
سلام
آخر نفهمیدیم جمهوری اسلامی ایران چرا اینهمه به عراق کمک میکنه در حالیکه خودمان محتاج تریم فکر میکنم میخواد ملت عراق را مثل ما .... کنه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب