کد خبر: ۶۱۰۵
نویسنده: پوریا فروتن
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 15 November 2020

استپاناکرت به کدام کشور داده می شود ؟ ارمنستان یا آذربایجان ؟

پس از یک توافقنامه صلح بین دول ارمنستان و آذربایجان استپاناکرت بر اساس توافقنامه به...

استپاناکرت

وقایع روز - درگیریهای آذربایجان و جمهوری خودخوانده آرتساخ با پشتیبانی ارمنستان از 6 مهر آغاز شد. آذربایجان طی این شش هفته با باز پس گیری شهر های بسیاری در خاک قره باغ که در نهایت با تصرف شهر مهم و استراتژیک شوشا به اوج خود رسید به نوعی پیروزی خود را در جنگ جشن گرفت. پس از فتح شوشا طرفین وادار به انجام توافق آتش بس در 9 نوامبر 2020 شدند.


بیشتر بخوانید: شهر زیرزمینی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران چیست و کجاست ؟ + ویدئو و نقشه


طبق این توافق نامه، هر دو طرف اسیران جنگی و کشته شدگان را تبادل خواهند کرد. بعلاوه، نیروهای ارمنی تا تاریخ 1 دسامبر از مناطق تحت کنترل ارمنستان در اطراف قره باغ خارج خواهند شد. برای محافظت از کریدور لاچین، که بین ارمنستان و منطقه قره باغ واقع شده است، یک نیروی حافظ صلح 2000 نفره روسی که از نیروهای زمینی روسیه هستند به مدت حداقل 5 سال در منطقه مستقر خواهند شد. به گفته آذربایجان، نیروهای ترک نیز در روند صلح شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، آذربایجان از طریق یک نوار زمین در ارمنستان به نخجوان، دسترسی پیدا خواهد کرد. نیروهای روسی بر امنیت جاده های متصل آذربایجان بر نخجوان نظارت خواهند کرد.


بیشتر بخوانید: ترامپ به دنبال راهی برای حمله به ایران جهت متوقف کردن برنامه هسته ای ایران است


اما سوال این است که پایتخت آرتساخ چه خواهد شد؟ براساس این توافقنامه استپاناکرت بخشی از قره باغ (آرتساخ) خواهد ماند و برنامه ای برای دادن این شهر به ترکهای آذربایجان وجود ندارد. به غیر از استپاناکرت شهرهای آغدارا، وانگلی، عسکران و خوجاوند در اختیار نیروهای ارمنستانی خواهد ماند.

 
 
 
 
نظرات کاربران
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
بازنده اصلي و واقعي كسي نيست جز خود آذربايجان همانطور كه بسياري از كارشناسان پيش بيني كرده بودن اگر نيروهاي آذربايجان به نزديكي خانكندي برسد صدرصد روسيه دخالت خواهد كرد و همانطور هم شد و اين معاهده به اجبار از طرف روسيه و با تهديد به آذربايجان تحميل شد نيروهاي آذربايجان به ٢ كيلومتري خانكندي مركز قره باغ رسيده بودن و براحتي در عرض چند روز انجا را از اشغال آزاد ميكردن ولي روسيه براي نجات ارامنه و نگه داشتن انجا دست ارامنه سريعأ دخالت كرد البته با تحميل آنهم براي چند هدف ايجاد پايگاه در اين منطقه با كمك نيروهاي مزدور و تربيت شده ارمني
تورکستان
| United States of America
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
کمتر مزخرف بگو بازنده اصلی ایران و ارمنستان است قره باغ آزاد شد فقط خان کندی دست ارمنی ها ماند آن هم تحت قوانین آذربایجان اداره خواهد شد با کریدوری که ارمنستان به آذربایجان داد نخجوان به آذربایجان متصل شد این بزرگترین ضربه به ایران بود این کریدور نفوذ ترکیه به قفقاز رو زیاد می کنه فرمانده صلح بان های روسیه اهل داغستان است اهلی داغستان اصالت تورک دارن در ضمن نیروهای ترکیه هم قرار است در آذربایجان مستقر بشوند نیروهای صلح بان روسیه به مدت پنج سال در قره باغ حضور خواهند داشت
آندرانیک اوزانیان
United States of America
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
علی اف که احدی نیست
اردوغان میراث دار عثمانی جنایتکار است
ما ارامنه نسل به جا مانده از بازماندگان قتل عام ۱۹۱۵ ارامنه توسط دولت فاشیستی ترکیه هستیم و تمام سرزمینهایمان را در آینده ای نه چندان دور و با پیاده سازی یک دیپلماسی جدید ، میلیمتر به میلیمتر پس خواهیم .گرفت.

خجالت و سرافکندگی بر جمهوری آذربایجان و ترکیه که با ارتکاب جنایت جنگی،زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی،تیرباران اسرا و جدا کردن سر از بدن اسرا،استفاده از سلاح فسفری ، توانست به آتش بسی به ظاهر به نفع خود آن هم با هزینه فروش حیثیت نداشته خودش به اروپای فقیر و محتاج دست یابد.
زنده باد آرتساخ
زنده باد مردم و رزمندگان با غیرت ارمنی
پاینده باد نام و یاد شهدای ارمنی
تورکستان
| United States of America
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
فقط مانده بود تروریست های ارمنی به ترکیه تروریست بگن دوره عثمانی ارمنی ها شورش کردند تورک ها رو قتل عام کردن عثمانی هم در جواب شورشیان مسلح رو کشت و ارمنی ها رو اخراج کرد پر مجموع صد هزار نفر شورشی ارمنی کشته شد اگه ارمنی ها آن موقع یک و نیم میلیون جمعیت داشتن الان باید جمعیت ارمنی ها نزدیک به هفتاد میلیون می شد
تورک های آذربایجان
| United States of America
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
قوانین بین‌المللی ارمنستان رو اشغالگر می دانه این ارمنستان بود به خاک آذربایجان بالستیک شلیک کرد و بالای صد غیر نظامی رو کشت که بیشترشان کودک بود قتل عام خوجالی که ارمنستان مرتکب شد یادمان نرفته زمان رضا خان که ارمنی ها با حمایت روسیه و فرانسه به ایران حمله کردن و بالای یک میلیون تورک های تبریز ارومیه اردبیل خوی و..قتل عام کردن اما ... سرپوش گذاشتن
بهنام
| Germany
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
امن ترین ووفادارترین همسایه ایران ارمنستان بودوهست
فقط به تلویزیون باکونگاه کنیدکه هی دم ازآذربایجان بزرگ می زنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
از کسی که وقایع امروز را این چنین تحریف می کند و علنا در عصر ارتباطات دروغ می گوید ، نباید انتظار داشت که در خصوص وقایع مبهم صد سال پیش راستگو باشد / تمام کشورهای دنیا و سازمان ملل تایید کردند که ارمنستان اشغال گر است و باید از خاکهای آذربایجان خارج شود . تمام دنیا به چشم خود جنایت ارامنه را در خوجالی دیدند ، آواره شدن یک میلیون آذربایجانی را دیدند
حالا شما ارمنی شیرپاک خورده ، داری چی می گی ؟؟
صد سال پیش هم ارامنه به هوای تسخیر ارومیه و سلماس و تشکیل ارمنستان بزرگ حمله کردند به این شهرها که آنموقع هم عثمانی به کمک آذربایجانی ها آمد و متجاوزین کشته شدند .
ایراوان هم خاک رسمی آذربایجان بوده مساجدش هنوز هم وجود دارد ارامنه هیچگاه صاحب حکومت و دولت نبودند فقط مردمان آواره و پراکنده در جغرافیای حکومتی و رعیت تورکان بوده اند
تیمور
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
به همین خیال خوش باش. 28 سال پیش هم همین فکر را کرده بودید که فکر میکردید سرزمینهای اشغالی آذربایجان را برای همیشه نگه خواهید داشت حالا با خفت و خواری مجبور به تخلیه آن هستید. اگر روسیه نبود ایروان تان هم فتح می شد، شما به زور روسیه زنده اید از خودتان چیزی ندارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
از پسر عموهای کرد تروریستتون در ترکیه برید میلی به میلی تحویل بگیرین البته اگر ........
تورک اغلو تورک
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
رویه سخن من به این سایت مزحک و نفاق و لجن پراکن وقایع روز هست که اولا چیزی به نام ارتساخ توهمی نداریم حتی خوده روسها به این منطقه میگن قره باغ من نمیدونم که گردانندگان این سایتهایه خبری جیره بگیره کدام سازمان جاسوسی تو دنیا هستش که مامور نفرت و دروغ پراکنی و ایجاد تفرقه در بین ایرانیان هست دوما مرکز منطقه قره باغ هم خان کندی هستش ن استپاذارت سوم اینکه قره باغ کلا جز خاک لاینفک اذربایجان بوده و هست و خاهد بود و در اینده ن چندان دور زنگه زور و چند استان دیگر هم به اذربایجان مقتدر اضافه خاهد شد و ...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ارمنستان 28 سال سرزمینهای قانونی آذربایجان را در سیطره خود نگهداشت و تمام وسائل و لوازم خانه ها ی مردم شهرها و روستاهایی را که غصب کرده و در اختیارش بود را غارت کرده و بقیه را تبدیل به ویرانه کرد ،از این شهرها و روستاها فقط دیوارهای بدون سقف باقی مانده است، حالا که شکست سخت از قوای پر قدرت آذربایجان خورده و مجبور به تخلیه شهرها و روستاهایی شده که بعد از اشغال در آن ساکن شده بودند و این خانه ها را آذربایجانیها ساخته بودند، موقع ترک آن، خانه ها و جنگلها را به آتش می کشند. این است فرهنگ غارتگر ...! در مقابل سربازان آذربایجانی به کودکان ارمنی شیرینی میدهند که از آنها نترسند و با آنها عکس یادگاری می گیرند، اینهم فرهنگ ترکان آذربایجان است!
آندرانیک اوزانیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
به کسانی که به حرف بنده ایراد گرفتن فقط همین را بگویم و بس
۱.کل دتیا از ۱۰۰ سال پیش برای ترکیه فاشیست هم قطعنامه زیاد صادر کرده ، کدومشون رو ترکیه اجرا کرده
۲.همین چند سال میش فراموش کردید ترکیه در کوبانی چکار کرد
۳.فراموش کردید ترکیه از داعش حمایت کرد و نفت را از داعشی ها خرید و ...
۴.حالا شما چرا سنگ ترکیه را به سینه میزنید؟ ایران رو ول کردید چسبیدید به ترکیه؟
۵. ارمنستان به هذربایجان ایران حمله نکرد،داستانش ۷یلی طولانیه ، عثمانی اواخر قاجار وارد خاک ایران شد تا از دو جناه وارد ارمنستان و آذربایجان شود، نارضایتی ایرانیان از شاا قاجار باعث شد آذری های ایران در مقابل عثمانی مقاومت نکنند و فقط ارامنه و آشوری های آذربایجان ایران بر علیه عثمانی ها جنگیدند ،ولی نهایتا ارامنه مجبور به عقب نشینی به شمال رود ارس شدند،و در این عقب نشینی شماری از آذری های خوی ،سلماس و ... را کشتند به خاطر این که گفتند شما جلوی عثمانی نجنگیدید و ....در شمال رود ارس ،متطقه زانگزور،سارداراباد و... شکست سختی به عثمانی ها دادند ( نبرد سارداراباد) عثمانی به سمت آذربایجان ( جمهوری آذربایجان فعلی) رفت و آنجا را گرفت ( ترک اونجا هیج ربطی به ترک ترکیه ندارد) ،در باکو بر خلاف توافق صلح با ارامنه و دادن مهلت جهت تخلیه،در امان مهلت هزاران هزار ارمنی غیر نظامی را کشت، ارامنه پیرها و بچه ها و مریض ها را سوار حدود ۱۰ کشتی کرده از خزر به سمت ایران فرستادن ، توپخانه ارتش انگلیس در شمال ایران انزلی مستقر بود کشتی ها را به توپ بست،کشتی ها برگشتن باکو، تمام سرنشبنان کشتی ها را ترک ها کشتند ،.....
آقا چقدر بنویسم ، به خدایی که شما قبول دارید و ما رو کافر میدونید قسم ، شما ترکها جنایت کردید علیه ما ارامته.
در همین‌جنگ اخیر کی جنایت کرد؟
در خانکندی برید بخونید ببینید ارتش آذربایجان چطور مانع خروج شهروندان آذری شد ،
برید بخونید ، وطن پرست باشید ولی ناسیونالیست و نژاد پرست نباشید.
بیایید به سمت انساندوستی
قطعا همه اختلاف ها راه حل منطقی و بدون خونریزی دارد
ولی در جنگ و دعوا امروز ارمنستان توافقنامه ننگین رو اجبارا پذیرفت ولی اگر کینه ایجاد شده و تازه شده در دل ارامنه اگر پاک نشود ،قطعا انتقام در پی خواهد داشت که به نوبه خود غیر انسانی خواهد بود.
آلمان پذیرفت که هیتلر مرتکب جنایت جنگی شده
شما آذری ها و ترک ها نمیخوا۶ید بمذیرید ، چون ناسیونالیست هستید و نه وطن پرست.
و این پاسخ سختی خواهد داشت
اگر ما ارامنا در عملیات نمسیس حکام عثمانی و آذری وقت را ترور کردیم ، کشتیم ، آن ها همه در دادگاه های بین المللی محکوم به مرگ بودند و در نقاط مختلف برلین،رم، گرجستان،مسکو پنهان شده بودند،فدائیان ارمنی آن ها را پیدا کردند و کشتند و در جا ایستادند و فرار نکردند.
در دادگاه محاکمه شده و تبرئه شدند.
برید داستان سوغومون تهلیریان را بخوانید ، ببینید چه کسی را کشت و جرا کشت و چه شد.
قضاوت های اشتباه نکنید و منطقی باشید
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
دیگه همین مونده بود که یه ارمنی تروریست آدم کش به آذریها و ترکها نسبت های مربوط به نژادش رو بده.بجای اینکه ما کتاب یه نویسنده فاشیست عضو داشناک رو بخونیم تو برو کتاب تاریخ 18 ساله آذربایجان احمد کسروی رو بخون.ضمنا ما کل قره باغ رو نه با گلوله که با تفی که تو صورت ارمنستان انداختیم بازپس گرفتیم.
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
اولا قول داده بودین این سایت نیایی زیر قولت زدید البته این عادت شماس فعلا این هیچ ثانیا چه ربطی به ارامنه داره که ما جلو ی عثمانی مقاومت نکردیم که به قول خودتون هنگام عقب نشینی ترکها ی خوی و ارومیه و غرب ازربایجان را بکشین ثالثا تاریخ را برعکس خوندی با همون هم اسمت فرمانده ارامنه بود آندرانیک که با جیلوهای کرد و اشوری همدست شدید تا کشور مسیحی درست کنین که به لطف خدا و مقاومت ترکها و کمک عثمانی نشد اعتراف به تروریست بودن ارامنه مخصوصا نوع داشناک کردین که به ارمنی های امروزه هم ارث رسیده فرهنگ خوبتون رو از آتش زدن خانه ها و جنگلها و مدرسه های کلبجر و قبادلی دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ایکاش نظر پدربزرگ های ترک آزری راکه بعضیهاشون هنوز تو شهرمان زنده اند و وحشی گری ارامنه رو دیده اند برات ذکر میکردند دیگه حالت از نژاد پستت بهم میخورد
Turk azerbayjan
| Latvia
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
اقای اندرانیک عرمنی شما عرمنی ها از نظر قانون بین الملل متجاوز به خاک اذربايجان هستید و باید قره باغ رو تخلیه میکردید تخلیه نکردید مواجه شدید با خشم اذربایجان که البته الهام علیف میانه رو هست به نظر من باید ایروان که خاک لاینفک اذربایجان هست توسط اذربایجان پس گرفته شود ما تورک های اذربایجان ایران پشت برادرانمان تا پس گیری اخرین وجب خاک اذربایجان مقدس هستیم
آندرانیک اوزانیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
پاسخ به :
رضا: شما اول یاد بگیر درست حرف بزنی ، کسی که ادبیاتش استفاده از کلماتی مثل تف انداختن و این حرفها باشه ، اصلا صلاحیت نداره من باهاش بحث کنم و مدیر سایت قرار بر اینه که اصلا این پست ها رو نمایش نده.

امیر : خوشحالم از این که از برگشتنم شوکه شدید.
وقتم رو تو سایت تلف نمی کنم هر وقت وقتم آزاد بود میام
خوشحالم که فهمیدی اسمم هم اسم ژنرال آندرانیکه ، و بدون فامیلم هم فامیل ایشونه
بعد هم من قبول دارم ،خودم هم گفتم ارامنه و البته به فرماندهی ژنرال آندرانیک در آذربایجان تعدادی آذری کشتند ، بله،احتمالا زن و بچه و بی گناه هم بوده ، علتش رو هم گفتم و البته بدانید که عثمانی ها صدها برابر بیشتر از آذری های آدربایجان ایران را کشته اند . و من نمیگم ژنرال آندرانیک کار خوبی کرد که کشت .ولی آذری ها با عثمانی ها در ان مقطع تاریخ به خاطر عدم کفایت حکومت مرکزی ایران متحد شده بودند و در واقع ارامنه دیدند آذری های ایران هم دارند راه را برای عثمانی ها باز می کنند
و این که برادر من ، من احمد کسروی رو میرم میخونم ، ولی شما هم نگو خواستن کشور ارمنی تاسیس کنن.
ارمنستان اولین کشوری است که در سال ۳۰۰ میلادی پادشاهیش رسما دین مسیحیت را دین رمی کشور اعلام کرد.
۳۰۰ قبل از میلاد . بعد شما میگی ما در سال ۱۹۰۰ بعد از میلاد میخواستیم کشور تاسیس کنیم؟
...خوب نفر بعدی کدوم دوستمونه ....؟؟؟

ناشناس : ناشناس عزیز ، میدونم ، شنیدم ، قبول دارم ، نمیگم کار درستی کردند ، علت را هم عرض کردم ، در ادامه و تکمیل فرمایشات شما عرض کنم وقتی لشکر ۱ ارمنستان به فرماندهی آندرانیک به شمال رود ارس رفت و عثمانی وارد آذربایجان ایران شد ، شروع کرد به کشتن ارامنه ، حتی کشبش معروفی که ترکهای آذربایجان دوستش داشتند و وساطت کردند که مانع اعدامش شوند ، عثمانی ها اعدام کردند ، و در این حال مردم آذربایجان ایران ارامنه را در خانه هایشان پناه دادند.
شاید فکر کنید من دهرم‌جوسازی میکنم ، تصادفا بهترین دوستان مسلمون من از آذری های تبریزند .
من حقیقت رو کتمان نمی کنم . و سعی می کنم اطلاعات اشتباه ننویسم.
من ارمنی وطن پرست هستم ولی ناسیونالیست نیستم.
پان تورک با وطن پرست آذری فرق داره
خدا گواهه تو این یکی دو هفته صدها خط پست گذاشتم ، هیچوقت نگفتم تف میکنم به ملت آذری ، اخه این چه ادبیاتیه که می نویسن.
گفتم جنایتکار ، گفتم بی رحم ، گفتم سرخی پرچم ترکیه جنایتکار از خون پدران ما است ولی بحث کردن هم فرهنگ خودش رو داره.
خوشحال میشم در وقت آزادی که در زندگی پر مشغله ای که ما ایرانی ها این روزها داریم بتونیم با هم بحث سالم و محترمانه ای رو داشته باشیم

این هم یه حالی بدیم به امت مسلمان همیشه در صحنه:
و من الله توفیق ...
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
ما شوکه نشدیم از شماها به خاطر سوابق تاریخی انتظار زیر قول زدن حرفهاتون را داشتیم بله من شیطان هستم و فامیلیم خونخواره و به خونخوار بودنم هم اعتراف میکنم این چه طرز حرف زدنه من اندرانیک هستم و بدون فامیلم هم اوزانیانه مثل اینکه المانی ها الان به هیتلر ادمکش افتخار بکنند بعد شما ارمنی های ارمنستان(نه ایران) صد سال قبل داخل ایران چرا لشکر کشی میکردید نه اینکه برای کارهای خیرخواهانه بود یا ماهیگیری از اب گل الود و تشکیل ارمنستان مسیحی ثالثا نظر مورخین نه نظر خود لیون تر پتروسیان اولین رییس جمهور ارمنستان هم اینه ارمنستان تاریخی نه در سزمینهای ازربایجان بلکه در دل اراضی کردستان ترکیه است جاییکه برادران پ ک ک اریایی تون اونجا به شغل تروریستی و قاچاقگری و ادمکشی مشغولند مثل وان و بتلیس و دیاربکر که اگر زور دارید برین از کردها پس بگیرین نه از مظلومین مسلمان و ازری بقیه را بهم بعدا به نقشه ادعاییتون اضافه کرده و مثل ایروان مسلمان نشین و قره باغ و زنگه زور و گویچه و چوخور سعد ازری نشین با قتل عام پاکسازی کرده و تاریخسازی دروغین کردید که اینها سرزمن باستانی ما ارامنه است البته بصورت پراکنده هم از ترس روم و ایران و مغولان و عثمانی به اراضی ازربایجان امده بودید که متاسفانه نان خوردید و نمکدان شکستیدوالا الان هم تو باکو و تیریز و ارومیه و سایر نقاط ازربایجان با صلح و صفا زندگی میکنید ولی تو همون ارمنستانی که بقول امار شوروی و روسیه تزار ی70 درصدش مسلمان ازری بود یک دونه ترک هم نیست (ایروان مساجدش صدسال قبل از باکو بیشتر بود) یا همین قره باغ با اونهمه کوچ کردن ارامنه از ایران و عثمانی و اسکانشون تو قره باغ و کشتار ازریها به دست ارامنه تا همین سی سال قبل 30 درصدش ازری بود الان چقدره؟ خود پوتین دیروز هم گفت اگر قاشینیان با بازگشت پناهندگان ازری به قره باغ(مخصوصا دو شهر اکثریت ازری خوجالی و شوشا) موافقت میکرد جنگ در اتش بس دوم یعنی یکماه قبل تموم شده بود که قبول نکرد تا اینکه شوشا ازاد شد جالب اینه با بازگشت پناهندگان به خونه هاشون به سرزمین ابا اجدادیشون مخالفت کرد ولی ما اعلام کردین ارامنه به خانکندی و قره باغ برگردند و با احترام و صلح با ازریها زندگی کنند مثل بقیه ارامنه ازربایجان (قابل ذکر که قبل سقوط شوشا تو 27 سال قبل 90 درصد جمعیت شهری شوشا مسلمان و ازری بودو خوجالی هم نگم بهتره که کلا بوسیله داشناکها قتل عام شد) فرهنگ غارتگری و خونه سوزاندن و درخت بریدن و حیوانات را کشتن قبل تخلیه کلبجر و اغدام و لاچین رو چیکار کنیم ؟؟؟واقعیت ها را اگر قبول کنین و از ادعای ارضی به همسایه ها دست بکشین من قول میدم تا بیست سال اینده مرفه ترین کشور منطقه میشین و اگر ادامه به اینکارهای صدساله و تروریستی بدین تا صدسال بعد همتون از ارمنستان با پای خودتون به امریکا و اروپا میرین و همین کشورتون هم منقرض میشه که الان تو این سی سال جمعیتتون بجای افزایش کاهش داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
مورخ ارمنی: «قره باغ بخش جدایی ناپذیر جمهوری آذربایجان است»
۱۸ آذر ۱۳۹۶ admin آذربایجان, اخبار, ارمنستان, عمومی, قره باغ, قره باغ ۰

مورخ ارمنی: «قره باغ بخش جدایی ناپذیر جمهوری آذربایجان است»
مورّخ و استاد دانشگاه دولتی ارمنستان، قره باغ کوهستانی را جزء خاک جدا نشدنی جمهوری آذربایجان خواند و گفت: این دین و زبان است که ارامنه قره باغ کوهستانی را با آذری های قره باغ جدا کرده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی اوراسیا.نت،«آرتور آقاجان اف»، در اجلاس بین المللی «مدل چند فرهنگ گرایی آذربایجان و تنوع قومی»، منطقه قره باغ کوهستانی را جزء خاک جمهوری آذربایجان دانست و گفت که این زبان و دین است که از همدیگر جدا شداند.
عضو ارشد هیئت مدیره مجمع صلح ارمنستان و آذربایجان گفت: «بیش از ۱۵ درصد از کلمات مورد استفاده در گفتگوهای ارامنه قره باغ، کلمات و عبارات زبان آذری و ترکی بوده به طوری که تمایل به وصلت و تشکیل خانواده در میان آنان گواهی بر این ادعاست. بسیاری از ارامنه قره باغ و باکو، مانند من خاطرات خوبی از آذربایجان دارند. روابط همسایگی و دوستانه دو طرف برای توسعه و صلح ضروری است. این تجربه را می توان در راستای کمک به بازگرداندن بخش های جدایی ناپذیر سرزمین قره باغ به جمهوری آذربایجان با صلح و آرامش مورد استفاده قرار داد.
«آرتور آقاجان اف» معتقد است که حل و فصل مناقشه قره باغ به هیچ عنوان راه حل نظامی نداشته و دیپلماسی مردم نقش مهمی در حل و فصل این مناقشه ایفا خواهد کرد.
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
طقه قره باغ جزء خاک لاینفک آذربایجان است قبل از معاهده گلستان جزء خاک ایران محسوب می‌‌شد براساس اسنادی که سویتوچوفسکی و دیگران ارائه می دهند تزارها در دوران قاجاره و جنگ با ایران که مردم آذربایجان در خط مقدم آن قرار داشتند تلاش می‌‌کردند در نوک حمله خود از ارامنه استفاده کنند و بعد از معاهده گلستان، تزارها از ارامنه عثمانی و ایران دعوت کرده‌‌اند تا در مناطق ایروان، نخجوان و قره باغ تجمیع شوند و در این راستا نیز اقدامات و تدابیر تسهیل گرانه خود را به عمل آورده‌‌اند.
علی رغم آنکه بلافاصله بعد از بسته شدن معاهده، ۳۹۰ خانواده ارمنی در شوشا اسکان داده شده است در سال ۱۸۲۳ از ۶۲۵ روستای قره باغ، ۴۷۸ روستا مسلمان نشین گزارش شده است. سرشماری نفوس سال ۱۸۹۸ نشان می‌‌دهد که جمعیت ارامنه قره باغ از ۹ درصد در سال ۱۸۲۳، به ۳۵ درصد در میانه قرن نوزدهم و ۴۰ درصد در اواخر قرن نوزدهم افزایش داده شده است. سیاست‌‌های کمونیستی شوروی نیز در تداوم سیاست‌‌های روسیه تزاری قرار داشت و کمونیست ها نیز با اسکان ارامنه جمعیت آنها را تا ۷۶ درصد در سال ۱۹۷۹ افزایش دادند و نهایتا با آغاز جنگ و تصرف کامل قره باغ در سال ۱۹۸۸، مسلمانان قره باغ کشته و اخراج گردیدند.
آرمیک گلندل
United States of America
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
متاسفانه مردم ارمنستان با تاریخ دروغی بزرگ میشوند و ملت خود با مافیای نژاد پرست از ژوی تعصب و ناژگاه همکاری میکنند و چون در همه جای دنیا کاسه گدائی دردست دارند و با دادن پولهای کثیف که دست میآورند چاق شدندند و به افراد دولتی دیگر کشورها رشوه میدهند و خیلی کارهای کثزف دیگر دست مزنند و سعی نارند ازاین خود فریبی بیرون بیایند. ارامنه خود از ارمنستان فرار میکنند و وانمود میکنند که ما وطنمان را دوست داریم. شما تابحال در طول تاریخ یک کار مثبت ازاین ملت دیده اید؟؟؟؟⁉؟
رحمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
۲۸ سال پیش یادم هست که ارامنه با کمک روسیه وارد قره باغ شود و با وحشی گری تمام و بی رحمانی خون ۳۰هراز نفر مردو زن کودک بی دیفارو ریخت به نظر من خیلی شرم آور هست که ارامنی ها متجاوز ها به این سایت میان و مظلوم نمایی می کنند در جنگ جانی دوم در تبریز جنایت هایی که کرده اند هیچ وقت مردم آذربایجان فراموش نه خواهند کرد هنوز انتقام اون جنایت شان موده است بعد از این باید جواب پس بدن صدرصد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
منطقه قره باغ جزء خاک لاینفک آذربایجان است قبل از معاهده گلستان جزء خاک ایران محسوب می‌‌شد براساس اسنادی که سویتوچوفسکی و دیگران ارائه می دهند تزارها در دوران قاجاره و جنگ با ایران که مردم آذربایجان در خط مقدم آن قرار داشتند تلاش می‌‌کردند در نوک حمله خود از ارامنه استفاده کنند و بعد از معاهده گلستان، تزارها از ارامنه عثمانی و ایران دعوت کرده‌‌اند تا در مناطق ایروان، نخجوان و قره باغ تجمیع شوند و در این راستا نیز اقدامات و تدابیر تسهیل گرانه خود را به عمل آورده‌‌اند.
علی رغم آنکه بلافاصله بعد از بسته شدن معاهده، ۳۹۰ خانواده ارمنی در شوشا اسکان داده شده است در سال ۱۸۲۳ از ۶۲۵ روستای قره باغ، ۴۷۸ روستا مسلمان نشین گزارش شده است. سرشماری نفوس سال ۱۸۹۸ نشان می‌‌دهد که جمعیت ارامنه قره باغ از ۹ درصد در سال ۱۸۲۳، به ۳۵ درصد در میانه قرن نوزدهم و ۴۰ درصد در اواخر قرن نوزدهم افزایش داده شده است. سیاست‌‌های کمونیستی شوروی نیز در تداوم سیاست‌‌های روسیه تزاری قرار داشت و کمونیست ها نیز با اسکان ارامنه جمعیت آنها را تا ۷۶ درصد در سال ۱۹۷۹ افزایش دادند و نهایتا با آغاز جنگ و تصرف کامل قره باغ در سال ۱۹۸۸، مسلمانان قره باغ کشته و اخراج گردیدند.
آندرانیک اوزانیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
این طوری که شماها بسیج شدید معلومه حرفهای من یه عده ای رو بد جور سوزونده ، از طرفی من از رو نوشته های شما یه حساب سرانگشتی کردم ، متوجه شدم به عقیده شما پان تورک ها نصف کره زمین مال ترکهاست و نصف دیگش هم مال تورک ها بوده که ارامنه گرفتن.....بعد هم جمعیت شما تورک ها ظاهرا از چین هم بیشتر بوده ما نمیدونستیم ....و مجدد بگم من به اسمم و فامیلم و ارمنی بودنم افتخار می کنم و به شما قول میدم که ساکنین ارمنی آرتساخ انتقام خونهای بی گناه ریخته شده رو به زودی خواهند گرفت و نخواهند گذاشت آب خوش از گلوی جنایتکاران آذری پایین برود.
ببینم شما که دم از تمدن میزنید ، حروف الفبا چرا ندارید؟
آخه چی بگم....جلوی کسانی که فقط ادعا دارند...نمیخوام کلمات زشت به کار ببرم
ما ارامنه از ۳۰۰ بعد از میلاد تا همین الان آثار بتستانی و هنری داریم،از ۱۷۰۰ سال پیش سنگ های حکاکی شده با خط ارمنی داریم، شما یه حرف " الف" ندارید ! ما نفهمیدیم کدومتون " ترک" هستید و کدوم " تورک" و کدوم " آذری" ؟
شماها چی داربد ؟ به چی می بالید ؟
شما به رفاقتتون با ترکیه جنایتکار می بالید.
به ترکیه ای که ۱۰۰ ساله سعی میکنه تاریخ رو تحریف کنه ولی نتونسته
من به داشتن آندرانیک ها ، دراستامات کانایان ، نژده ،تهلیریان ،آرمن کارو ها تا اون بچه کوچولویی که تو آرتساخ اسیر شد ولی سرش رو جلوی آذربایجانی جنایتکار ... خم نکرد و نشون داد که نسبت به سرزمین مادریش غرور داره افتخار می کنم.
من تک تک ۳۸ تا حروف الفبامون رو که در سال ۳۰۰ میلادی توسط مسروپ ماشدوتس اختراع شد افتخار می کننم.
سر تعظیم فرو میارم جلوی پدر و مادرهایی که بچه هاشون در دفاع از سرزمینشون بر علیه آذربایجان ضعیف، ترکیه فاشیست و اسرائیل جنایتکار جنگیدن و شهید شدند و به انها با شرفم قول می دهم که به زودی سرزمینشان را پس خواهند گرفت
خان آقا
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
آنقدر از جنایات ارامنه در قره باغ دیدم شنیدم ودر کتابها خواندم از این قوم خون اشام متنفرم دوست دارم هر جا ببینم ... تا مگر یه مقدار دلم خنک شود به زوردی نسل این جماعت داشناک و ...
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
من اذری هستم.ولی پان ترکها فقط باهوای پول توجیبی سران دویست دلاری هایشان شما رابه سازخودمی رقصانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
خاک تو سرت ایران و روس نباشه ارمنستان محو و نابود میشه دولت و قدرت مستقلی ندارن عرضه ندارن از خودشون دفاع کنن
ارسال نظر