برخورد شایسته نیروهای نظامی ترکهای آذربایجان با کودکان اسیر شده ارمنی
کد خبر: ۶۰۷۳
نویسنده: پوریا فروتن
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
در این ویدئو رفتار مناسب نیرو های ترک آذری را با کودکان اسیر شده ارمنی را میتوانید مشاهده کنید.

وقایع روز - در این ویدئو شما میتوانید چهره واقعی نیروهای نظامی ترکهای آذربایجان را در طی جنگ با ارمنی ها مشاهده کنید.این در حالی است که در این ویدئو مقایسه ای میتوان کرد با قتل عام فاجعه خجالی توسط ارمنستان با باز پسگیری قره باغ توسط ترکهای آذربایجان که رفتار مناسبی با کودکان اسیر شده ارمنی داشته است. 


بیشتر بخوانید : جنگ قره باغ : شکست سنگین اتحادیه اروپا از روسیه در قفقاز جنوبی


قتل عام خوجالی، که به آن فاجعه خوجالی نیز میگویند، قتل عام دست کم 161 غیرنظامی آذربایجانی توسط نیروهای مسلح ارمنستان در شهر خوجالی در 26 فوریه 1992 میباشد. تعداد کشته شدگان بر اساس داده های آذربایجان 613 غیرنظامی از جمله 106 زن و 63 کودک است. این رویداد بزرگترین کشتار در جریان درگیری های قره باغ در دهه های اخیر بوده است. دولت ها و رسانه های غربی این واقعه را "کشتار خوجالی" نام میبرند. منابع آذربایجانی گاه از این کشتار به عنوان نسل کشی یاد می کنند.

برخورد شایسته نیروهای نظامی ترکهای آذربایجان با کودکان اسیر شده ارمنی 

 
 

خوجالی
Khojali

بخوانید
فعلread; sing; study; learn; intone; invite; orate; declaim; weigh; call; name
نظرات کاربران
آذرآبادگان
Netherlands
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
ما آذری ها ترک نمی باشیم نبوده نیستیم و نخواهیم بود از ترکیه هم بیزاریم بلکه آذری هستیم از نژاد آذری . و زبان ما ربطی به نژاد ما ندارد
متن خود را اطلاح کنید ترکهای آذربایجانی غلط است.
یاشاسین ایران
مدیر پایگاه سلام و ممنون از نظرتون. در پیامهای ارسالی به من هموطنان عزیز اذری از من خواسته بودند که از واژه ترک استفاده کنم نه آذری. من هم به احترام آنها از این واژه استفاده کردم. اگر منبعی برای ادعایتان دارید لطفا بفرستید. ممنون
ناشناس
| Germany
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
سلام. ما ترک های آذربایجان ایران هستیم. لطفا به حقوق مردم آذربایجان احترام بگذارید. کلمه آذری ساختگی است.
تورک های آذربایجان
| United States of America
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
تو فارس هستی خودتو جای آذربایجانی ها جا نزن ملتی به نام آذری وجود ندارد ما تورک هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
غلط‌میکنی‌‌ماترک‌هستیم
مدیر پایگاه با سلام. ممنون از نظرتون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
نژاد آذری وجود نداره..نژاد آریایی ماد
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
اذری ساخته رضا پالان و نوچه اش کسروی است اگر واقعا اذری هستی پس فارس زبانی و بس وتا صدسال قبل اصلا وجود نداشت هیچ کس در اذربایجان برا معرفی خودش به دیگران نمیگوید من ازری هستم بلکه میگوید یا تورکم یا اذربایجانی هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
دورود بر نیروهای آذربایجان
انسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
شما غلط میکنید از طرف ما حرف میزنید، هر چی هستی برا خودتی، ما ترکیم اذریم جد و ابادته، از طرف خودت حرف بزن نه از طرف همه مردم جناب اذر بادگان فیک
تورک های آذربایجان
| United States of America
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
خفو شو ملت آذری و آذرآبادگان جعلی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
... ما ترکیم وبه ترک بودن خود افتخار می کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
خود ترکیه هم درباره اقوام تشکیل دهنده کشور ترکیه ،یه بخش در استانهای شرق ترکیه رو قوم آذری معرفی میکنه . شما که خیلی برات مهمه برو سایت های رسمی ترکیه خودت ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
سلام شما که بی احترامی می کنید. میدانید بابک خرمدین و افشین توسط همین سلف عثمانی ها یعنی خلیفه عباسی شهید شدن
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
بابک خرمدین در پی خیانت افشین ایرانی به دست اعراب افتاد وکشته شد.تاریخ رو تحریف نفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
شما ترک زبانها بهتر هست یک کمی زبان ادب و احترام را بیاموزید
به جای هنر و ادب فوش و بی احترامی به نام خود ثبت کرده اید
از جمله فوش (( جد و آباد...)) مختص ترک ها هست...
دلیل تاریخی بیاورید ، تحقیق کنید جواب منطقی بدهید ...چرا فوش!؟
البته همین نداشتن جواب نشانه ضعف ادعای شماست...
به انسان
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
جناب انسان
میشه بروید با کمی تحقیق و خواندن کتابهای تاریخی بیاندیشید و جواب دهید البته مودبانه :
که چرا نظامی گنجوی که ۸۰۰سال پیش در گنجه به دنیا آمد و زیست و در گذشت یک بیت شعر ترکی ندارد و در شعرهایش خودرا فارسی زاد معروفی میکند ؟؟
و چرا شمس تبریزی از به فراموشی سپردن زبان فارسی گله مندی میکند ؟؟
و بسیاری دلایل تاریخی دیگر که بحث را طولانی میکند...
اتفاقی که در طول صدها سال برای مردم آذربایجان افتاده و زبان خود از دست دادند ، در دنیا برای بسیاری از مردم اتفاق افتاده ، مثلا مردم مصر که روزگاری زبانشان زبان بومی آفریقایی بود که با هجوم اعراب و تسلط بر آنان زبان خود را بر آنان تحمیل کردند و حال تبدیل به زبان اول مردم شده اما مردم مصر نژاد خود را به دلیل تغییر زبان فراموش نکردند و خود را مصری میدانند ...
مثال دیگر کشور هند که به دلیل تسلط چند صد ساله انگلستان بر هند اکنون انگلیسی با لحجه هندی زبان بسیاری از مردم هند شده طوری که اصلا هندی صحبت کردن بلد نیستن ولی هیچ وقت خود را انگلیسی نمی‌دانند ...
و بسیاری از کشورهای آفریقایی، به دلیل تسلط چند صد ساله اروپاییان بر انان ، در دل آفریقا زبان رایج بین مردم اروپایی هست...
و همین امروز در برخی شهرهای مجاور شهرهای تورک زبان این اتفاق در حال وقوع هست ...از جمله شهر تالش که مردمشان تالش هستند و داری زبان بومی ایرانی می‌باشند اما با مرور زمان و به دلیل تسلط خوانین ترک بر آنان بیشترشان زبان خود را از دست داده آمد و ترکی صحبت میکنند ولی هنوز تالش بودن خود را به یاد دارند ، و بعید نیست در آینده اصالت تالشی خود را نیز فراموش کنند ، مانند شما!!!
و دیگر شهر آستارا که به دلیل همجواری بیشتر با تورکها زبان و اصالت خود را در گذشته ای نه چندان دور فراموش کرده و اکنون فقط افراد کمی در شهر آستارا هنوز میدانند که تورک نیستند با وجودی که زبانشان ترکی هست...
مهران
Germany
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
ترک های آذربایجان بهترین و صحیح ترین عنوان است. ما با هیچ کس دشمنی و کینه و عداوت نداریم. به عنوان ترک اول همه انسان ها را دوست داریم و ارادت خاصی هم به همه کشورهای ترک زبان از جمله ترکیه داریم.
قادر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
اقای عزیزاجدادترکها ۸ برادر بودند به نام های اذر اویغور اوز ترکمن مغول قبجاق ازبی قشفای.....همه فرزندان قور قود بودند پس همه ترکیم جه اذر جه اویغور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
ای آدم نفهم بیشعور ما ترک هستیم اونای که به ما اذری میگن از قدرت ترکیه میترسن چون ترکیه حامی ترکهای جهان هست چون دشمن میخاد بین ترکها اتحاد نباشه از دست آدمای نادان احمق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
الحق که ... زبانی بجز فوش بلد نیستین!!!
مدافع ولایت
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
آذرآبادگان اصلا تورک نیست امده تفرقه ایجاد کنه لعنت بر تو ای خائن.
آیدین تورک زنگان
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
دوست دارین ما تورکها به شما فارسها بگیم دری زبان؟ یا افغانی عرب زبان؟
دادش من ما تورک هستیم و کل مناطق تورک نشین ایران رو هم از خراسان و قشقایی و خلج و... بگیر تا منطقه آذربایجان همه خودشون رو تورک میدونن.
چرا مطالب چن عدد خائن رو برابر میلیون ها تورک منتشر میکنین؟ برین ببینین باند عاذری ها چن نفر دارن در سایتهاشون؟ چن هزار هم نیستن که البته اکثرا ارمنی و پان فارس هستن. در برابر ملت تورک ایران شما خودفروشان پشیشی نیستین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
ما خلج ها رو قاطی خودتون نکنید لطفاً
خدا نکنه ما تورک باشیم
عل
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
غلط کردید ما ترک آذری هستیم الی خودفروشان
آندرانیك
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
این فیلم فقط فریب است.
جمهوری آذربایجان با حمایت تركیه ، همواره مجری اهداف شوم و نژادپرستانه تركیه در منطقه بوده ، و صرف نظر از این كه خودش هیچ قدرتی در مقابل ارمنستان و استقلال طلبان آرتساخ ندارد ، همواره با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی ، استفاده از نیروهای مزدور تكفیری ، انواع صلاح های كشتار جمعی ، عدم رعایت قوانین مربوط به اسرا (تیرباران و جدا كردن سر از بدن) چهره شوم ، ضد انسانی ،جنایكارانه و حتی ضد ایرانی خودش را نشان داده است.
من به عنوان یك ارمنی وطن پرست كه پدربزرگم از قتل عام 1915 عثمانی جان سالم به در برده است تا آخرین قطره خون در مقابل جنایت های ترك های تركیه و آذری های جمهوری آذربایجان ایستاده و از مردمم دفاع خواهم كرد .
مدیر پایگاه ممنون از نظرتون هموطن عزیز ارمنی.
تورک های آذربایجان
| United States of America
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
ارمنی های تروریست اگه حد خودتان را ندانید این سری ارمنستان را با خاک یکسان می کنیم قره باغ خاک تاریخی آذربایجان است
نیما
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
فکر نکنم قدرتشو داشته باشید..کل دنیا ناظر قهرمانی هاتون بود که چجوری با غیر نظامیان میجنگیدید...جنگ غیرت میخواد که اونم..
ناشناس
| United States of America
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
تو جنگ اول قره باغ ارمنی های تروریست سر بچه ها رو بریدن و با سر بچه ها فوتبال بازی کردن زن حامله را شکمش رو پاره کردن ارمنی های وحشی سی هزار آذربایجانی را قتل عام کردن اما ما تورک ها با غیر نظامی های ارمنی چنین کاری نکردیم لطفاً نظرم رو منتشر کنید
مدیر پایگاه با سلام. ممنون از نظرتون.
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
آندرانیک شریف؟تصویربالایی که درست است.
زهرا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
هموطن ارمنی عزیز خدا قوت و حق یارتان
آدم
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
ما همه فرزندان آدم هستیم و خداوند ما را در قوم های مختلف خلق کرده تا بیش تر همدیگر را بشناسیم و دوست داشته باشیم.رفتار این سربازان آذربایجانی ستودنی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
زنده باد ایران من جانم فدای خاک پاکت شیعه وسنی تو کرد و فارسش انشاالله روز به روز قوی‌تر بشه که قوی هم هست در کشوری که بشه زندگی کرد فقط ایرانه کرد هستم ولی جانم فدای ایرانم ورهبرم
توران
| United States of America
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
فارس ها فقط زورشان به مردم سوریه و عراق یمن میرسه اگه قدرت داشتید جلوی آزادی قره باغ رو می گرفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
فارسها با هیچ قومی سر جنگ ندارند ،سیاستهای حکومت ربطی به فارسها نداره
سیاستگذار اصلی ایران فارس نیست
تمام ایران سرای من است
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
حتما نویسنده احمق انتظار دیگه ایی داشته.... ایرانی جماعت ذاتش ضعیف کش و وحشیه ... بیخود نیست خیلی تعجب کرده!
مدیر پایگاه با سلام. ممنون از نظرتون.
البرز
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
اول خواستم از جناب فروتن تشکر کنم که مطلب را با نام و نشان منتشر کردند . دوم اینکه اتفاق نظر حتی در بین هویت خواهان قومی در مورد واژه آذری در مقابل ترک وجود ندارد . حلقه وارلیق با علائق پان ترکی واژه ترک را می پسندید اما خود باکو واژه آذری را رد نمی کند .گروه های پان ترکی در ایران ، رسم قدیمی دارند تا در هنگام کامنت گذاشتن در اخبار مربوط ، همدیگر را فرا بخوانند تا طرفداران نقطه نظر خود را بیشتر جلوه بدهند . جعلی خواندن واژه آذری ، واکنش به زبان قدیم آدربایجان پیش از تبدیل و تغییر به ترکی است که ثابت شده .
مدیر پایگاه با سلام. ممنون از نظرتون.
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
جناب البرز خود جمعیت ازربایجان الان تو کوچه پس کوچه ها و مدرسه و اداره یعنی عامه مردم به خودشون چی میگند اون مهمه میگند تورک نه ازری قلابی ترک از قدیم بوده و هست و خواهد بود
البرز
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
خوب جناب امیر شما بگو از یکنفر اهل باکو ویا ایگدیر ویا قارص ( شرق ترکیه ) بپرسی که به خودش چه می گوید پاسخش آذری است. دوگانه ترک - فارس در ایران ، بیشتر ناظر بر زبان است و نه هویت. ترکم یعنی ترکزبانم ( حذف به قرینه معنی شده است ) . از آنی هم که فارسزبان است ممکن است بگوید فارس اما معنای قومیتی ندارد . آذربایجان هم صورت نوشتاری شناخته شده ای دارد که اصرار به سرپیچی از آن ، علت عاقلانه ای ندارد .
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
جناب البرز هر کی به خودش هر چی میگه بما ربطی نداره ما به خودمون تورک میگوییم شما هم بخودت افغانی یا تاجیک یا اذری یا پشتون یا هندی بگو بما چه الان فارسهای افغانستان به خودشون تاجیک یا دری یا پشتون یا هزاره میگن شما فارسهای اصفهان یا کرمان یا شیراز هم افغانی هستین یا میگین؟ ثانیا طهران درسته یا تهران تا اوایل پهلوی تو اکثر مدارک طهران نوشتن حالا چطور ایرانشهریها اونو تهران کردند چون تو فارسی چهار تا حرف عربی نیست ماست مالیش کردند بما که رسید اسمان تپید
البرز
| Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
جناب امیر ، اعتراضی نیست که شخص شما و همفکرانتان به خود چه می گویید و حتی اگر خواستید تبعه ایران هم نباشید به خودتان مربوط است کما اینکه فرد معقولی مشخص انیشتین هم ملیت خود را تغییر داد . مشکل در این است که طیف شما ادعا می کند که اکثریت عددی مردمان شمال غرب ایران را نمایندگی می کند . باور بفرمایید که در شهرهای بزرگتر و افراد تحصیکرده تر ، مسائلی که برای شما جنبه وحی منزل پیدا کرده است مطابق نظر شما نیست . خانواده مادری من تبریزی هستند و پدری من تات خلخال . همانطور که شما دور و بر خود را می بینید و گزارش می دهید ، بنده هم اطراف خودم را در تهران می بینم که ترکهای تهران و کرج با روستاهای آذربایجان تفاوت دیدگاه دارند . تغییر صورت نوشتاری طهران به تهران هم اگر پیشینه تهران به اندازه آذربایجان بود ، غیرممکن می شد . تاریخ تبدیل تهران به شهر ، 200 سال بیشتر نیست ولی آذربایجان سابقه بسیار قوی تری دارد و ممکن نیست که آنرا مشابه تهران یکشبه تغییر داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
اولا با گفتن روستا های ازربایجان به من که مثلا ما روستایی ام و شما تهرانی دیدگاه نژادپرستی ومرکز نشینتون رو اثبات کردین هر چی باشه آب تهران خوردین و اصالت را فراموش ثانیا تو همون تهرانتون والله به ما ترک میگفتین نه ازری ثالثا چه احترام به ازربایجان میزارید آدم دلش میسوزد از تجزیه ایالت ازربایحان به شهرهای زنجان و همدان و قزوین که عینا اسم شهر رو استان گذاشتند تا واژه های اذرغربی یا اذشرقی در حالیکه خراسان بعد از تقسیم همون خراسان اول هر کدوم موند و و کامل هم نوشته میشه
البرز
| Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
مسئله استان های جدید ، ربطی به دوستی یا دشمنی با استان قدیمی ندارد ، بلکه همیشه خواست در شهرستانها وجود دارد که ارتباط مستقیم تری با بوروکراسی اداری داشته باشند و باور بر این است که اگر بودجه ابتدا به مرکز استان برسد ، به سختی به شهرستان غیرمرکز استان خواهد رسید . در هنگام استان شدن اردبیل ، شادی مردم آنجا نزدیک به فتح خرمشهر بود . و نامگذاری هم عجیب نیست که بنام مرکز استان باشد چونکه در صورت نامگذاری اردبیل بعنوان آذربایجان شرقی ، استان فعلی با همین نام هم باید آدربایجان مرکزی می شد و کلی هزینه برای تعویض اسم در مدارک و تابلوها و ... پرداخت می شد : کسی بر ضد یک گروه داخل ایران توطئه نمی کند !
و منظور از روستایی / شهری ، خوب و بد نیست بلکه ساکنین شهرها با تنوع قومیتی با دو چشم خود هر روز می بینند که فاکتور قومیت هیچ ارزشی در هیچ جا ندارد و اهالی شهرهای بزرگ در هیچ موقعیتی به نفع همشهری خود پارتی بازی نمی کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
جناب البرز چرا تو تجزیه خراسان استان مشهد و بیرجند وبجنورد نشد ومردم مثل سقوط خرمشهر حتما گریه میکردند! و لی تو تقسیم ازربایجان زنجان و قزوین و همدان و اردبیل یا چرا همون ازربایجان های باقیمانده رو اذ شرقی یا اذر غربی درج میکنند چون پانفارسها و شوونیستها با ترکها و کلمه ازربایجان مشکل دارند فرقی هم نمیکنه آذربایجان باشه یا ازربایجان مهم اینه
البرز
| Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲
اتفاقا با دستکاری نام آذربایجان ، طیف شماست که به هویت تاریخی آن پنجه می کشد ! بگذارید کنار اینکه آران و شروان و بادکوبه را هویت و شخصیت دیگری داشتند را واژگونه آذربایجان می گوید و خودمان در آذربایجان خودمان شده ایم گونئی آذربایجان ! آیا به گونئی هم اعتراض دارید ؟ و نه خیر ، اگر نیک بنگرید ، تقریبا تمام بازار تهران در دست ترکزبانان است ولی عکسش اصلا وجود ندارد یعنی فارسزبانی که در تبریز و اردبیل و بقیه نقاط ترکزبان کسبی و یا مستقلاتی داشته باشد تقریبا غیرممکن است ، پس کوفتن بر طبل نقار و دشمنی بیشتر به ضرر ترکزبانان است تا برعکس . بنا بر این از توهم توطئه بیاید بیرون و ایجاد اختلاف نکنید .
آندرانیك
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
بشكنه دست اون حرامزاده كه به بچه های ما میخوره ، خوردش می كنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
ان شاالله حقتون رو از دولت آذربایجان خواهید گرفت
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
در این جنگ ۴۴ روزه ثابت شد که مردم ارامنه اسیر توهمات والبته یکسری عوامل قدرت های خارج از ارمنستان هستند.دوست عزیز ارمنی عقل و منطق حکم میکند برای آرامش ورفاه اولین قدم ارتباط حسنه با همسایگان دیوار به دیوار است شما بهتر است بجای وابستگی به قدرت های خارجی روابط خود را با همسایگان تان یعنی آذربایجان وترکیه بهتر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
شما ایرانی نیستید با هویت مردم آذربایجان بازی نکنید درایران کلمه آذری ساخته و پرداخته احمد کسروی ملعون و محمدرضا شاه معدوم می باشد برای اینکه این که مردم را از همزبان های خود جدا کنند این کلمه را درست کردند.اگر راست می گویید یک کلمه آذری بیاورید که وجود خارجی داشته باشد.بعد از سفررضاخان میرپنج به ترکیه رضاخان پیشنهاد می دهد که در ایران هم حروف الفبا لاتین باشد اما وزیر وقت فرهنگ به اطلاع ارباب خود می رساند کها گرحروف لاتین در ایران تدریس شود ترک های ایران با خط و زبان آنها آشنامی‌شوند.اگر شما ایران رادوست دارید تخم شیطان را دراین مملکت نکاریدبگذارید مردم درکنار هم زندگی کنند.اگر ... هستی.ازشما انتظار نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
سلام میشه بگین بابک خرمدین که در زمان خلیفه عباسی کشته شد به چه زبانی صحبت می کرد آقای مورخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
دروغ سیزده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
چه عجب یه سایت ایرانی هم از لفظ ترک آذربایجانی استفاده کرد ، ملت آذربایجان ترک هستند و با تمام ترک زبانهای دنیا هم اشتراکات زبانی قدرتمند دارند ، بهتر اینه که همه به ملیت و قومیت و مذهب هم احترام بذاریم ، یاشاسین آزربایجان میلتی و تمام تورکهای دنیا! یاشاسین سایت قطره
علیرضا
France
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
سلام دوستان اتفاقا ما ترک آذری هستیم ویا ترک سلجوق اما مردم ترکیه ترک اوغوز میباشند وریشه یکی است مانند مسلمان شیعه ویا سنی مسیحی کاتولیک یا ارتدوکس
درمسلمانی همه پیرو پیامبر گرامی اسلام ودرمسیحیت پیرو حضرت عیسی روح الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
یادی کنیم از قتل عام مردم تبریز به دست نیروهای ترکیه عثمانی جانی در زمان صفویه ترک
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
جنگ بین قدرت ها همیشه بوده وخواهدبود. جنگ دول صفوی و عثمانی خارج از این قاعده نیست اتفاقا در جنگ های عثمانی هیچ وقت مردم عادی وشهروند مورد تاخت وتاز قرار نگرفت هیچ گروهی با زور مسلمان نشد متاسفانه مطلب شما در مورد قتل عام از دروغ های شاخدار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
غیرت هم خوب چیزیه
احکام مفتی های عثمانی در مهدورالدم بودن خون مردم تبریز در موزه های ترکیه موجوده
تاریخ مکتوب کشتار مردم تبریز موجوده
چطور منکر میشی؟ به چه قیمتی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
شما ها برادران ترکم هرچه باشید هرکه باشید اسم ایران در تاریختان هست،و ما ایرانی ها قلبا شما ها را دوست داریم و به شما به تمام ترک های آذربایجان جدا شده و ارمنی ها جدا شده به عنوان امتی واحد و بخشی از ایران بزرگ می نگریم به امید روزی که با هم باشیم و جلوی تفرقه افکنان بگیریم هزاران سال اجدادمان با هم بودند روس جنایتکار ضربه خود به ما زد
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
این نظر شما نظر گروه ایرانشهری ها است از نظر آنها ایران یعنی فارس، اعتقادی به مولتی کولترال وبه عبارتی تنوع فرهنگی ندارند و همچین ایده ای محکوم به فنا است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
سلام جنایتی که ارامنه ادعا می کنید مرتکب شدن شاید کار نفوذی های اسرائیل یا ترکیه عثمانی بوده تا بین دو ملت ارمنی و آذربایجانی اختلاف بیاندازند . سالها است در ایران اقوام ارمنی و آذری در کمال دوستی زندگی می کنند.
امیر
| Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
کاملا دروغ هست اونهم با سند شاید با پارسها با ارامش بوده اند ولی تا توانسته اند ترکهای ازری ایران را کشته و شهید کرده اندالان هم پدربزگ مادربزرگهامون کشتار خوی و ارومیه و سلماس به دست مسیحیان ارمنی و اشوری جیلو را از یاد نبرده اند
تورکستان
| United States of America
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
تو یا ارمنی هستی یا سواد تاریخی نداری برو تاریخی که خود ایران منتشر کرده بخون حمله ارمنی ها به ایران رو ارمنی های وحشی قصد اشغال خاک ایران رو داشتن اما شما ندید میگیرید اگه عثمانی نبود ارمنی ها بیشتر خاک ایران رو اشغال می کردن این ارتش عثمانی بود نیروهای اشغالگر ارمنی رو از ایران بیرون کرد
علی
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
چطور شما این نظر را دارید و ادعای تاریخ خوانی هم دارید در زمان عثمانی ارامنه فقط میخواستند از شدت ظلمهای عثمانی فقط زنده بمانند کجا این قدرت را داشتند که به ایران حمله کنند !!؟
در کدام جنگ؟ میشه نام آن جنگ را بفرمایید که در کتاب تاریخی که خوانده اید؟؟
در زمان کدام پادشا و سلسله پادشاهی ایران؟
اما حمله ترکهای عثمانی به ایران و من جمله شهرهای ارومیه و تبریز بارها اتفاق افتاده ...در زمان صفویه افشاریه قاجار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
مردم آذربایجان اسیر نشدند!

با این وجود اما سربازان ایرانی که اغلب از شیعیان آذربایجان و اطراف آن بوده و شاه اسماعیل را علاوه بر حاکم سیاسی، مرشد دینی خود نیز می‌دانستند؛ دلاوری‌های خیرت‌انگیزی در برابر سربازان متجاوز عثمانی انجام داده و توانستند توپ‌های سپاه عثمانی را از كار بیندازند. ولی شرایط نابرابر جنگ سرانجام باعث شكست و عقب‌نشینی سپاه ایران شد. سریازان ایرانی با ایمان و فداكاری تا پای جان ایستادگی و مقاومت كردند و بسیاری از آنان كشته شدند. براساس برخی نقل‌های تاریخی شاه اسماعیل که با ۱۵۰۰ سرباز از جبهه باز می گشت ۱۹۰۰ اسیر با خود آورده بود، در حالی که هیچ کس از سربازان ایرانی اسیر نشده بود. در منبعی دیگر خبر از اعدام کلیه اسیران ایرانی در اردوگاه عثمانی داده می شود.



ماجرای عقب‌نشینی شاه اسماعیل نیز بسیار شنیدنی است. وی به رغم اصرار سالاران و عالمان همراه، دو فرمانده را به جانشینی خود انتخاب کرده بود تا درصورت کشته شدن فرماندهی ایرانیان را برعهده گیرند و خود عازم جنگ شده بود. این فرمانروای شجاع ایرانی که حاضر نبود نبرد را ترک کرده و عقب برگردد، سرانجام با سوگند دادنش توسط شیخ شبستری به قرآن کریم و با فداکاری چند قزلباش مجبور به عقب‌نشینی شد تا دولت نوپای صفوی چند دهه‌ی بعد به یکی از قدرتمندترین حکومت‌های جهان بدل شود.



نخستین نتیجه جنگ جدا شدن کردستان باختری (مناطق کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه کنونی) از ایران بود. جدایی که هنوز هم پس از گذشت چند قرن همچنان ادامه دارد.



به آتش کشیدن تبریز و قتل‌عام مردم

ترکان عثمانی اما به تلافی کشته شدن سربازانشان در این تجاوز، همراه با سلطان سلیم شهر تبریز را که در آن زمان «عروس شرق» نامیده می‌شد به تصرف درآورده و به ویرانه‌ای تبدیل کردند. آنان که ترکان غیور ایرانی را عامل نابودی توپخانه و بیش از چهارهزار نفر از سربازان خود می‌دانستند؛ دست به وحشیانه‌ترین جنایات در تبریز زده و تعداد بسیار زیادی از مردم غیرنظامی ان شهر اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان را کشتند.



مورخان عثمانی می نویسند: «عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختند و رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش‌سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد. آنان اهالی تبریز را موافق سلیقه و سیاست خود نمی‌دیدند بنابراین آن‌ها را «خلق باطل و اصلاح ناپذیر» نامیده و از دم تیغ می‌گذراندند.»



«بیداری» از شاعران عثمانی وصف جنایات صورت گرفته در تبریز را این چنین بیان می‌کند:



چون تبریز آذمی ایدی خلق باطل

دگیلدی بعضی هیچ اصلاحه قابل

ایدی یاکا و تبریزی ییکا

خراب ایده و آندان رومه چیکا!!؟

چون باطل مذهبی سلطان گوردی

روان تبریز خلقین رومه سوردی



ترجمه ابیات اینگونه است: «چون مردم تبریز خلقی باطل و غیر قابل اصلاح تشخیص داده شدند خرابی ها و سوزاندن تبریز انجام گرفت و سلطان چون مذهب باطل ان مردم را دید تبریز را رها کرده و به روم بازگشت»



البته شاعر درباری عثمانی اشاره نکرده است که تبریزی ها دیگر بار شوری از ایراندوستی آفریدند و بارها به سپاه عثمانی شبیخون زدند تا سپاه عثمانی این بار نیز مجبور شد تبریز را ترک کند و نتواند اردبیل را به تصرف خویش در آورد.



عثمانی‌ها بارها به بهانه اختلافات مذهبی و در واقع با نیت توسعه طلبی ارضی، در پی انضمام آذربایجان به عثمانی بر آمدند. در راستای این سیاست نیز چندین بار در شهر های گوناگون آذربایجان، به ویژه تبریز از کشته پشته‌ها ساخته و به جان و مال و ناموس مردم مناطق آذربایجان تعدی کردند. بسیاری از فتاوای قتل عام مردم آذربایجان توسط عثمانیان هنوز در موزه های استانبول و آرشیو های تاریخی عثمانی، نگاه داری می شود.
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
اینهمه قاس نوشتی که چی؟درجنگ ایران وعراق اولین جایی که عراق عرب زبان حمله کرد کجا بود.خرمشهر-اهوازودیگرشهرهای عرب زبان ایران.هرجنایتی که بگویید کردند.شاید سربازانشان راضی نبودند.اما زوربالای سرشان بود.الان چرا حمله نمیکنند؟این بخاطر شخصیت خبیث صدام وهمراهانش بود .کی آنها را عقب راند؟شما بفکرعقاید خطرناکتان باشید.دست ازپا خطا نکنید که ایندفعه تیغه دو طرفه را خواهیددید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
حمله عثمان پاشا و سقوط تبریز
«993 ق / 1585 م»

تا سال 991 ق / 1583 م تمام ولایات شروان و شکى و بخش مهمى‏از ارمنستان، با قلعه معروف ایروان، به دست عثمان پاشا و فرهاد پاشا، سرداران ترک تسخیر شد و از دست ایران بیرون رفت. در همان حال سلطان مراد خان، که به تحریک عثمان پاشا مى‏خواست از ضعف دولت صفوى و اختلافات داخلى ایران استفاده کند و سراسر آذربایجان را بگیرد، آن سردار را از شروان به استانبول احضار و به مقام بزرگ وزارت اعظم منصوب نمود، و با دویست و شصت هزار سوار و پیاده به تسخیر آذربایجان فرستاد.

در این هنگام شاه محمد و حمزه میرزا هنوز در تبریز بودند. شاه محمد در امور دولتى هیچگونه مداخله‏اى نداشت و حمزه میرزا نیز مشغول باده خوارى و عیاشى بود.

آماده شدن عثمانی برای تهاجم به آذربایجان
در آغاز سال 993 ق / 1585م، که عثمان پاشا با قواى بسیار در شهر ارزروم مستقر گشت، مقدمات حمله به آذربایجان را فراهم مى‏ساخت. شاهزاده حمزه میرزا هم پس از فصل بهار به ییلاق قراباغ رفت و سه ماه تابستان را به عیش و عشرت گذراند، تا آنکه سپاه عثمانى به مرزهاى آذربایجان رسید و خطر نزدیک شد. آن زمان بود که حمزه میرزا به گرد آورى سپاه و آماده ساختن آنها براى جنگ با عثمانى دست یازید. سران قزلباش در جلسه مشورتى با شاهزاده شرکت کردند و عاقبت تصمیم گرفته شد که در تبریز سنگربندى کنند و مردمان شهر را ترک نگویند. مردم تبریز هم مردانه به دفاع از شهر و ایجاد سنگر همت گماشتند. با نزدیک شدن قواى عثمانى به تبریز، حمزه میرزا که ده هزار سرباز بیشتر در اختیار نداشت، با مشاهده انبوه سپاهیان عثمانى، جرأت خودنمایى و جنگ نکرد. مدافعان تبریز هم در برابر نیروى مجهز عثمانى کارى از پیش نبردند و بسیارى از سنگرها با گلوله توپ در هم شکسته شد. چند تن از سرداران قزلباش هم که مأمور دفاع از شهر بودند، پا به فرار گذاشته به اردوى حمزه میرزا رفتند. مردم تبریز چون از کمک شاه و حمزه میرزا، نومید شدند، ناچار چند تن از روحانیون تبریز را نزد عثمان پاشا فرستادند و از در اطاعت و تسلیم درآمدند. عثمان پاشا هم که از سلحشورى مردم تبریز آگاه بود، مردم را به حفظ آرامش و احتراز از اقدامات تحریک آمیز، دعوت کرد. بسیارى از مردم که از عهد شکنى ترکان بیم داشتند، داراییهاى خود را در زیر زمین پنهان ساخته ترک شهر گفتند؛ هر چند بسیارى از ایشان به دام راهزنان وطنى افتادند و اگر جان سالم به در بردند، نقدینه و جامه خود به راهزنان باختند.
عثمان پاشا شهر را به آسانى تسخیر کرد و دستور داد تا در آنجا حلقه‏اى بسازند، و آنچه آذوقه و اسلحه به چنگ آورده بود در آن حلقه جاى داد و جعفر پاشا از سرداران ترک را که به اخته مشهور بود، به حکومت تبریز و حفظ آن حلقه مأمور کرد.

مردم تبریز، با آنکه به ظاهر از در اطاعت درآمده بودند، هنگام فرصت از کشتن سربازان ترک و غارت اموال ایشان غفلت نمى‏کردند و غالبا" شبها به درون قلعه مى‏رفتند و آنچه را عثمانیها ساخته بودند، ویران مى‏کردند. عاقبت روزى، خبر رسید که اهالى تبریز یکى از سرداران عثمانى را در حمام کشته و جسدش را در چاه انداخته اند، عثمان پاشا از این خبر به سختى بر آشفت و دستور قتل عام داد.

کشتار مردم تبریز توسط سپاه عثمانی
یک روز از بام تا شام سربازان ترک مردم تبریز را از زن و مرد و کودک طعمه شمشیر ساختند و اموالشان را به یغما بردند. در پایان روز، عثمان پاشا به وساطت خیر اندیشان، امر به ترک مردم کشى داد. شهر تبریز، که در آبادانى و زیبایى در سراسر ایران شهرت داشت، به قبرستانى مرگبار تبدیل شده بود، عثمان پاشا چهل روز در تبریز بود؛ در این مدت حمزه میرزا سه بار نبردهاى کوچک اما متهورانه‏اى را با سپاهیان ترک انجام داد که در همه آنها موفق بیرون آمد و در یکى از آنها چند تن از سرداران و پاشایان بزرگ عثمانى کشته شدند. در همان ایام، عثمان پاشا به بستر بیمارى افتاد و به مرض خناق درگذشت. سردار دیگرى به نام چغال اوغلى «چغال زاده» که به جاى وى فرماندهى سپاهیان ترک را عهده دار شد، مصمم شد که جمعى از قواى عثمانى را به سردارى جعفر پاشا در قلعه شهر بگذارد و خود با بقیه سپاه به عثمانى بازگردد. در عقب نشینى سپاه ترک، حمزه میرزا از پى آنها وران شد، اما کارى از پیش نبرد؛ چه آنکه با سپاه اندکش که از دوازده هزار تن تجاوز نمى‏کرد، در برابر قواى چغال اوغلى، ناچیز بود. از سوى دیگر، مشکلات داخلى ایران، عمیقتر از آن بود که عزمى‏راسخ و سیاستى روشن در این زمینه داشته باشد. امیران فاسد و سودجو و طمع کار قزلباش در هر شبیخون، تنها به دنبال جمع آورى غنیمت بودند و با اندکى غنایم دست از جنگ مى‏شستند. از سوى دیگر، اختلاف و نفاق چنان در پیکرده دولت صفوى ریشه دوانده بود، که هیچ سردارى با سردار دیگر همکارى فعال نمى‏کرد. خانه از پاى بست ویران بود.

حمزه میرزا با اندک سپاه خود، در زمستان 993 ق / 1585 م کوشید تا قلعه تبریز را به تسخیر درآورد. اما هم به سبب قلت سپاه و هم به جهت بى لیاقتى سرداران و نداشتن ایمان و هم به دلیل فاقد بودن سلاح سنگین و وسایل قلعه گیرى، کارى از پیش نبرد. افزون بر این، شعله ور شدن آتش نفاقهاى داخلى هم مانع از پیشرفت اوضاع بود.

خیانت قلی بیگ افشار و پذیرش خدمت به عثمانی
قلى بیگ افشار، از سرداران معروف قزلباش که سمت قورچى باشى داشت، به قلعه تبریز نزد جعفر پاشا رفت و از بیم جانش که حمزه میرزا نهانى قصد آن را کرده بود، خدمت به عثمانى را ترجیح داد. قلى بیگ افشار، از جمله دست اندرکاران قتل مادر حمزه میرزا - مهد علیا - بود. وى به تشویق عده‏اى دیگر از سران قزلباش تصمیم گرفت که قلى بیگ افشار را به قتل رساند. اما وى از این توطئه آگاه و به جعفر پاشا پناه برد و به هنگام ورود به قلعه، تاج قزلباش را به خندق انداخت.

فرار قلى بیگ افشار، آخرین طرفند شاهزاده حمزه میرزا را هم نقش بر آب کرد. حمزه میرزا دستور داده بود تا از درون مسجد حسن پادشاه، نقبى به درون قلعه بزنند. کار حفارى چند ماه بى وقفه پیش رفته بود و درست هنگامى‏که به پایان آن نزدیک مى‏شد، قلى بیگ میرزا، جعفر پاشا را از وجود آن آگاه ساخت. تفنگچیان ترک نقب را ویران و با گشودن آتش عده‏اى از سربازان ایرانى، این اقدام را نیز بى نتیجه گذاشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
ذکر جنایات عثمانی در تبریز،ارومیه،سلماس،خوی
توسط شمشاد امیری خراسانی585
عثمانی ها

فرستنده: عاشقان کورش بزگ

ذکر جنایات عثمانی در تبریز,ارومیه,سلماس,خوی و … به قلم مورخین عثمانی

اسناد و شواهد مسلم تاریخی در این باره چنان فراوان هستند که بیان و ذکر همه آنها امکان ناپذیر و شاید مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
در صفحه ۱۸۷ تاریخ پچوی نوشته ابراهیم پچوی چنین می خوانیم : چون اهالی تبریز را موافق سلیقه و سیاست خود ندیدند آن را خلق باطل و اصلاح ناپذیر تشخیص دادند و قصد داشتند شهر را به آتش کشیده و ویران نمایند. وصف ان جنایات از سروده های بیداری شاعر عثمانی ها :
چون تبریز آذمی ایدی خلق باطل
دگیلدی بعضی هیچ اصلاحه قابل
ایدی یاکا و تبریزی ییکا
خراب ایده و آندان رومه چیکا!!؟
چون باطل مذهبی سلطان گوردی
روان تبریز خلقین رومه سوردی

ترجمه : چون مردم تبریز خلقی باطل و غیر قابل اصلاح تشخیص داده شدند خرابی ها و سوزاندن تبریز انجام گرفت و سلطان چون مذهب باطل ان مردم را دید تبریز را رها کرده و به روم بازگشت!!!؟
البته شاعر درباری عثمانی اشاره نکرده است که تبریزی ها دیگر بار شوری از ایراندوستی آفریدند و بارها به سپاه عثمانی شبیخون زدند تا سپاه عثمانی این بار نیز مجبور شد تبریز را ترک کند و نتواند اردبیل را به تصرف خویش در آورد.

لشکر کشی دوم سلطان سلیمان و قتل و غارت دیگر بار تبریز به شهادت منابع عثمانی و صفوی ۹۵۵ هـ بود .
عثمانی ها
قتل و غارت ارومیه و سلماس و خوی توسط مصطفی پاشا در سال ۹۸۵ هـ و در اوج اشفتگی صفویه و روی کار امدن سلطان محمد خدابنده صفوی بود .
وحشیانه ترین کشتار مردم اذربایجان و تبریز توسط عثمان پاشا و تصرف دیگر بار تبریز در سال ۹۹۳ هـ و در اوج ضعف صفویه و پادشاهی سلطان محمد خدابنده صفوی انجام شد .

مورخان عثمانی می نویسند:
عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختندو رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد . (صبحی تعلیق زاده – صفحه ۳۲۴)

پچوی تاریخ نگار عثمانی :
به فرمان عثمان پاشا قتل عام اهالی تبریز اغاز شد . سادات و شرفا و بازرگانان و ارباب صنعت و هر که در شهر بود جمله را در سه شبانه روز از دم شمیر گدراندند (تاریخ پچوی- صفحات ۹۸ و ۹۹)

کشتار دیگر بار مردم تبریز در غارت آن شهر توسط قوای جعفر پاشا درسال ۹۹۹ هجری روی داد . سرانجام قوای عثمانی چند سال بعد به دست سپاه ایران و در زمان شاه عباس بزرگ منکوب گشته و تبریز رهایی یافت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
ما حالا هی می گیم ایران سرای من است همه ملت ایران از یک بدنه هستیم همه آریایی هستیم و ... یه سری که البته تعدادشون زیاد نیست جوری صحبت می کنن که انگار الان اینها جزو ترکیه بودن بزور جداشون کردن چسبوندن به ایران من نه فارسم و نه ترک و نه آذری واقعیت لرم و بهترین دوستام هم ترک هستن همکار بغلیم ترکه کلی با هم رفیقیم برا هم جوک زیاد میگیم حال میکنیم ولی متاسفانه بعضیا جوری صحبت می کنن که انگار میخوان شکم بقیه رو پاره کنن نه عزیزم دست به دست هم بدید امپراطوری ایران رو دوباره احیا کنیم و همه سیاستهای نظام رو پای ملت ایران ننویسید ما خودمون هم منتقد رفتارهایی هستیم .ولی با شاخ و شونه کشیدن برای هم فقط آواره میشیم و نه اردوغان و نه نخست وزیر آذربایجان حتی دلشون ته تهش برای تورکهای ما نسوخته حالا اگر کسی دوست داره از ایران جدا بشه بجسبه به ترکیه خوب نظر خودشه ولی نه اینکه ایران همینقدر که برای فارسهاست برای ترک ها هم هست برای کردها و لرها و بلوچها ها و... غیره هم هست این مثل اینه که خونه خودت رو ول کنی بری خونه همسایه بگی ما از قبل با اینا فامیل بودیم. خوب اگه کار به شاخ و شونه بکشه هر قومی برای خودش داستانها و توانایی هایی داره . بعد دقیقا به من نشون بدید این فارسها که میگید کجان. مثلا تورکها تو نیروهای ایرانی سوریه نیستند؟ و بقیه جاها .خلاصه ایران مال همه ایرانیهاست با هر قومیتی کسی هم حق نداره برای بقیه شاخ و شونه بکشه چون بچه های ایران ترتیبش رو می دن حالا هر چند نفر که باشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
سلام ممکن جنایتکار ها خودشان را داخل نیروهای ارمنی کرده و جنایت مرتکب شده باشند . البته اشغال قره باغ توسط ارمنستان در هر صورت محکوم است
امیر
United States of America
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
در پاسپورت زمان شوروی پیش از استالین ملیت و طایفه افراد نوشته میشد
در پاسپورت ملیت آذربایجانی ها turk نوشته میشد
که در پاسپورت بعلاوه اینکه ملیتش تورک است، طایفه اش هم شاهسون است

پس آذری توطعه ای بیش نیست و کسی که این داستان مسخره رو باور میکنه، خری بیش نیست
ماهان
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
بله دقیقا در پاسپورت آذربایجانی ها نژاد تورک نوشته میشود ...
رئیس جمهور آذربایجان وقتی اوضاع را خیط دید خودش اذعان کرد چندین قومیت در آذربایجان زندگی میکنند از جمله تالشان و لزگی ها و تات ها ...اما هیچ کدام از آنها حق ندارند هویت خود را اعلام کنند چون دولت نژاد پرست آذربایجان با پیروی از دولت نژاد پرست ترکیه با آنان برخورد می‌کند ...
همان بلایی که ترکیه سالهاست سر ارامنه و مردم کرد زبان پیاده میکند.
عده ای از هموطنان گول خورده ما هم از آنان حمایت میکنند ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
زمان حمله عثمانی مردم تبریز و سلماس و .... توسط عثمانی ها قتل عام و سوزانده شدن. اگر قبول ندارید تاریخ بخوانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
ارامنه ایران مثل آذربایجانی ها عاشق اهل بیت مخصوصا حضرت عباس علیه السلام هستن. البته من خودم ارمنی نیستم ولی تو محله ارمنی دیدم برای حضرت ابوالفضل نذری می‌دادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
زبان ترکی است مثل مردم سوریه که در اصل ایرانی و رومی هستن ولی زبانشان عربی است. یا مردم مصر زبانشان عربی شده الان مصری ها باید بگویند ما عربستان هستیم. ولی افتخار می کنند که مصری هستند بخاطر تاریخ کهن خودشان مثل تاریخ ایران بزرگ. بابک خرمدین بخاطر دفاع از ایران بدست سلف عثمانی ها یعنی خلیفه عباسی کشته شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ
فریدون مجلسی. تحلیلگر روابط بین‌الملل در بخشی از یادداشتی با عنوان برندگان و بازندگان جنگ قره‌باغ در شرق نوشت: چه کسی در این جنگ برنده یا بازنده شد. روس‌ها نمی‌توانستند و حق نداشتند در عملیات جمهوری آذربایجان در خاک خودش دخالت یا از آن جلوگیری کنند. به ارمنستان هم هشدار داده بودند که زودتر «برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی» با جمهوری آذربایجان مذاکره و قضیه را مختومه کند. به جمهوری آذربایجان هم هشدار دادند که قدم به خاک ارمنستان نگذارد وگرنه... و به عهدشان عمل کردند. دادن کریدور دستیابی ارمنستان به ناگورنو و همچنین جمهوری آذربایجان به نخجوان دستاورد بزرگ تضمین‌کننده صلح و به نفع همه همسایگان است.

تظاهرات برخی شهروندان ارمنی هم واکنش طبیعی افراطیون ستیزه‌جو است. در واقع همین‌ها مانع سازش پیش از جنگ بودند. نخست‌وزیر ارمنستان آن‌قدر شعور دارد که کشوری کوچک با منابع مالی محدود و جمعیت اندک نمی‌تواند ۳۰ سال به اشغال خاک کشوری بزرگ‌تر، با جمعیت سه برابر و ثروت بسیار بیشتر ادامه دهد؛ اما ناچار بود برای درج در تاریخ اقدامی کند که آشکار شود چاره دیگری نداشته است. البته این شکست با جنجال و فشار‌های برخی شهروندان ارمنستان با بی‌رحمی به نام او ثبت خواهد شد.

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

برنده این جنگ جمهوری آذربایجان بود که آزادسازی شوشی برایش در حکم خرمشهر برای ایران بود. برنده ایران بود که جانب کسی را نگرفت و آینده روابطش را با دو همسایه به خطر نینداخت و می‌تواند رابطه با هر دو کشور را توسعه دهد. برنده مهم روسیه بود که نشان داد حرفش را در این منطقه به کرسی می‌نشاند و از منافع صلح در منطقه برخوردار می‌شود. برنده ارمنستان بود که توانست به رابطه‌اش با ناگورنو رنگ حقوقی مطمئن ببخشد و متقابلا از دادن و ستاندن کریدور‌های دستیابی بهره‌مند شود و با از‌میان‌رفتن تهدید جنگ شرایط سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از سوی ارامنه جهان برایش فراهم می‌شود و نیز برنده ترکیه است که به‌عنوان کشوری صنعتی و تاجر از بازار منطقه بهره‌مند می‌شود. شایسته بود رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز از ابراز شادمانی به‌عنوان برنده جنگ خودداری می‌کرد تا موجب ادامه کینه در دل همسایگان ارمنی نشود. بازنده دو ملت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودند که قربانی تعصبات ملی‌گرایانه شدند و جوانان شایسته خود را قربانی کردند و متحمل خسارات و ویرانی‌های جنگی شدند که با عقلانیت و انصاف با مذاکره و تفاهم قابل حل‌وفصل بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ
فریدون مجلسی. تحلیلگر روابط بین‌الملل در بخشی از یادداشتی با عنوان برندگان و بازندگان جنگ قره‌باغ در شرق نوشت: چه کسی در این جنگ برنده یا بازنده شد. روس‌ها نمی‌توانستند و حق نداشتند در عملیات جمهوری آذربایجان در خاک خودش دخالت یا از آن جلوگیری کنند. به ارمنستان هم هشدار داده بودند که زودتر «برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی» با جمهوری آذربایجان مذاکره و قضیه را مختومه کند. به جمهوری آذربایجان هم هشدار دادند که قدم به خاک ارمنستان نگذارد وگرنه... و به عهدشان عمل کردند. دادن کریدور دستیابی ارمنستان به ناگورنو و همچنین جمهوری آذربایجان به نخجوان دستاورد بزرگ تضمین‌کننده صلح و به نفع همه همسایگان است.

تظاهرات برخی شهروندان ارمنی هم واکنش طبیعی افراطیون ستیزه‌جو است. در واقع همین‌ها مانع سازش پیش از جنگ بودند. نخست‌وزیر ارمنستان آن‌قدر شعور دارد که کشوری کوچک با منابع مالی محدود و جمعیت اندک نمی‌تواند ۳۰ سال به اشغال خاک کشوری بزرگ‌تر، با جمعیت سه برابر و ثروت بسیار بیشتر ادامه دهد؛ اما ناچار بود برای درج در تاریخ اقدامی کند که آشکار شود چاره دیگری نداشته است. البته این شکست با جنجال و فشار‌های برخی شهروندان ارمنستان با بی‌رحمی به نام او ثبت خواهد شد.

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

برنده این جنگ جمهوری آذربایجان بود که آزادسازی شوشی برایش در حکم خرمشهر برای ایران بود. برنده ایران بود که جانب کسی را نگرفت و آینده روابطش را با دو همسایه به خطر نینداخت و می‌تواند رابطه با هر دو کشور را توسعه دهد. برنده مهم روسیه بود که نشان داد حرفش را در این منطقه به کرسی می‌نشاند و از منافع صلح در منطقه برخوردار می‌شود. برنده ارمنستان بود که توانست به رابطه‌اش با ناگورنو رنگ حقوقی مطمئن ببخشد و متقابلا از دادن و ستاندن کریدور‌های دستیابی بهره‌مند شود و با از‌میان‌رفتن تهدید جنگ شرایط سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از سوی ارامنه جهان برایش فراهم می‌شود و نیز برنده ترکیه است که به‌عنوان کشوری صنعتی و تاجر از بازار منطقه بهره‌مند می‌شود. شایسته بود رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز از ابراز شادمانی به‌عنوان برنده جنگ خودداری می‌کرد تا موجب ادامه کینه در دل همسایگان ارمنی نشود. بازنده دو ملت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودند که قربانی تعصبات ملی‌گرایانه شدند و جوانان شایسته خود را قربانی کردند و متحمل خسارات و ویرانی‌های جنگی شدند که با عقلانیت و انصاف با مذاکره و تفاهم قابل حل‌وفصل بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ
فریدون مجلسی. تحلیلگر روابط بین‌الملل در بخشی از یادداشتی با عنوان برندگان و بازندگان جنگ قره‌باغ در شرق نوشت: چه کسی در این جنگ برنده یا بازنده شد. روس‌ها نمی‌توانستند و حق نداشتند در عملیات جمهوری آذربایجان در خاک خودش دخالت یا از آن جلوگیری کنند. به ارمنستان هم هشدار داده بودند که زودتر «برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی» با جمهوری آذربایجان مذاکره و قضیه را مختومه کند. به جمهوری آذربایجان هم هشدار دادند که قدم به خاک ارمنستان نگذارد وگرنه... و به عهدشان عمل کردند. دادن کریدور دستیابی ارمنستان به ناگورنو و همچنین جمهوری آذربایجان به نخجوان دستاورد بزرگ تضمین‌کننده صلح و به نفع همه همسایگان است.

تظاهرات برخی شهروندان ارمنی هم واکنش طبیعی افراطیون ستیزه‌جو است. در واقع همین‌ها مانع سازش پیش از جنگ بودند. نخست‌وزیر ارمنستان آن‌قدر شعور دارد که کشوری کوچک با منابع مالی محدود و جمعیت اندک نمی‌تواند ۳۰ سال به اشغال خاک کشوری بزرگ‌تر، با جمعیت سه برابر و ثروت بسیار بیشتر ادامه دهد؛ اما ناچار بود برای درج در تاریخ اقدامی کند که آشکار شود چاره دیگری نداشته است. البته این شکست با جنجال و فشار‌های برخی شهروندان ارمنستان با بی‌رحمی به نام او ثبت خواهد شد.

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

برنده این جنگ جمهوری آذربایجان بود که آزادسازی شوشی برایش در حکم خرمشهر برای ایران بود. برنده ایران بود که جانب کسی را نگرفت و آینده روابطش را با دو همسایه به خطر نینداخت و می‌تواند رابطه با هر دو کشور را توسعه دهد. برنده مهم روسیه بود که نشان داد حرفش را در این منطقه به کرسی می‌نشاند و از منافع صلح در منطقه برخوردار می‌شود. برنده ارمنستان بود که توانست به رابطه‌اش با ناگورنو رنگ حقوقی مطمئن ببخشد و متقابلا از دادن و ستاندن کریدور‌های دستیابی بهره‌مند شود و با از‌میان‌رفتن تهدید جنگ شرایط سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از سوی ارامنه جهان برایش فراهم می‌شود و نیز برنده ترکیه است که به‌عنوان کشوری صنعتی و تاجر از بازار منطقه بهره‌مند می‌شود. شایسته بود رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز از ابراز شادمانی به‌عنوان برنده جنگ خودداری می‌کرد تا موجب ادامه کینه در دل همسایگان ارمنی نشود. بازنده دو ملت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودند که قربانی تعصبات ملی‌گرایانه شدند و جوانان شایسته خود را قربانی کردند و متحمل خسارات و ویرانی‌های جنگی شدند که با عقلانیت و انصاف با مذاکره و تفاهم قابل حل‌وفصل بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
جناب اداره کنندگان وقایع روز این قسمت کامنت ما نفهمیدم مربوط به نظر خلاصه بینندگان است یا طومار نویسی اگر قرار به مقاله نویسی باشه ما هم میتونیم کتابها پورپیرار و زهتاب و... را اینجا کل شو بارگذاری کنیم لطفا خلاصه نویسی این چرت و پرتها طولانی عاشقان کوروش یهودی را هزار بار دیده آیم بدون منبع و اکثرا چرت و پرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
باز این ...بی ادب نظر دادند
بجز فوش چیزی بلد نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
عبدالعلی زاده استاندار وقت آذربایجان شرقی در موضوع جنگ قره باغ هم چنین گفتند:
در موضوع جنگ قره باغ اولین مشکلی که برای ما پیش آمد، این بود که بخشی از آذری‌ها مثل مردم جلیل آباد، بعد از حمله‌­ی ارامنه به رود ارس می‌زدند و با عبور از ارس وارد ایران می‌شدند و در واقع از صحنه‌ی جنگ فرار می‌کردند. تدبیر ما این بود که در حدود ۴۰ کیلومتر مرزمان که آذری‌ها وارد ایران می‌شدند، نیرو مستقر کرده بودیم و آذری‌هایی را که وارد ایران می‌شدند از طرق مختلف و از مرز پارس آباد دوباره وارد خاک جمهوری آذربایجان می‌کردیم و در آنجا هم دوباره از طریق هلال احمر برای اسکان موقت و تغذیه­‌ی اولیه­‌ی آن‌ها اقدام می‌کردیم. این مساله باعث شد که بعد از جنگ دیگر کسی از آوارگان قره باغ در داخل ایران نماندند.
عبدالعلی زاده در مورد شرکت تعدادی از جوانان غیور ایرانی به جمهوری آذربایجان برای کمک در جنگ قره باغ گفت: وقتی ارامنه تا پل خدآفرین رسیدند ما در آن زمان حتی با باکو هم مذاکره می‌کردیم که نظر شما چیست؟ در این زمان تعدادی از جوانان غیور کشورمان که از رزمندگان جبهه هم بودند، تلاش داشتند تا به آذری‌ها کمک کنند. ما تعدادی از اینها را سازماندهی کردیم ولی چون حق دخالت در جنگ را نداشتیم چند نفر را به عنوان مستشار به آذربایجان فرستادیم. آن زمان ورق جنگ کاملا برگشت و موفقیت‌های زیادی نصیب آذری‌ها شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
در زمان تحلیف حیدرعلی اف که من هم به جمهوری آذربایجان رفته بودم،حیدرعلی اف مرا در کنار خود نشاند و به همه گفت این مرد برادر من است و از ایران آمده است و استاندار آذربایجان شرقی است و من می‌گویم اگر این ها نبودند من امروز زنده نبودم و یخ زده بودم.
درست است که ما رابطه­ ی خودمان را با ارمنستان قطع نکردیم و ولی هرگز میزان ارتباطمان با ارمنه به اندازه آذری‌ها نبود. البته ما به ازای کمکی که به نخجوان و جمهوری آذربایجان می‌کردیم از آنها مازاد برق تولیدی خودشان را می‌خریدیم ولی ارتباط ما با آذری‌ها اقتصادی نبود. ما با محبت و از صمیم قلب به آذری‌ها کمک می‌کردیم، شبشه‌های بیمارستان های نخجوان را ترمیم کردیم، حتی گرمایش پارلمان و کاخ ریاست جمهوری را با بخاری گرم کردیم و این کارها را از صمیم قلب و با اخلاص انجام می‌دادیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
ما آذربابجانی ترک هستیم وافتخار میکنیم به اصالتمان.سالهاست در ایران به ترکها توهین میکنند در اعتراض به توهین برای فریب مردم میگن شما ترک نیستی آذری هستی ودلشون به ریش ملت غیور ترک آذربایجان میخندند هوشیار باشید ترکها همیشه در اسلام در معرفت وشجاعت سرافرازند ودر تاریخ ثبت شده است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: