مجلس کار خودش را کرد؛ یارانه ثروتمندان دو برابر شد! | وقایع روز
کد خبر: ۸۸۹۳
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 26 January 2021
مجلس با تصمیم اخیر خود رسما یارانه افراد ثروتمند را دو برابر کرده است، آنهم در شرایطی که این پول از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی تامین می شود که تبعات آن می تواند دامن اقشار متوسط و ضعیف را بگیرد.

یارانه ثروتمندان دو برابر شد!

وقایع روزـ اقتصادی؛

مصوبه چند برابر شدن یارانه و سر و صدایی که در این رابطه در مجلس به پا شده و دایم بر رساندن مردم به حق شان تاکید می شود ماجرای تازه ای نیست، فقط چرا حرفی از اصلاح بزرگترین معضل یارانه های نقدی یعنی پرداخت ۷۸ میلیون نفری و راهکاری برای غربالگری به میان نیامده است؟

مجلس با تصمیم اخیر خود رسما یارانه افراد ثروتمند را دو برابر کرده است، آنهم در شرایطی که این پول از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی تامین می شود که تبعات آن می تواند دامن اقشار متوسط و ضعیف را بگیرد.

 از سال ۱۳۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی به چرخه ارزی ایران وارد شد تاکنون بارها بحث حذف آن به دلیل رانت سنگین و عدم دسترسی مردم به کالای وارد شده با این نرخ به قیمت مناسب مطرح بود.

دولت در این فاصله تقریبا تمامی اقلام را از لیست ارز ترجیحی خارج کرد، ولی پنج قلم که عمدتا نهاده های تولید هستند به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی همچنان با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز می شود. دولت ترجیح داد حذف ارز ترجیحی از چند قلم باقی مانده را خودش انجام ندهد، بلکه این کار با مشارکت مجلس صورت بگیرد. از این رو در یکی دو سال اخیر و البته لایحه بودجه سال آینده این بحث مطرح بوده است.

حذف ارز 4200 تومانی و درآمد ناشی از آن

می توان گفت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرحاشیه ترین موضوع همین تصمیم گیری برای حذف ارز ترجیجی بود که کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت نرخ ۴۲۰۰ کالای اساسی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تسعیر نرخ ارز را حذف و آن را به نرخ واحد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند، دولت نیز مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود ولی تاکید داشت به نوعی باشد که کمترین تبعات را به همراه داشته و برگشت آن به مردم منطقی و موثر باشد در این صورت موافق خواهد بود.

در نهایت مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومان را تصویب کرد که در نتیجه تغییرات ایجاد شده تا اینجا، منابع ناشی از هدفمندی یارانه ها از ۲۶۷هزار میلیارد به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که ناشی از مصرف فرآورده های نفتی در داخل و افزایش صادرات فرآورده ها و مشتقات آن است است، از سویی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابه التفاوت آن با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی از محل هشت میلیارد دلاری که برای تامین کالای اساسی و دارو در بودجه پیش بینی شده بود، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می شود که ۷۳ هزار میلیارد تومان آن برای برگشت به مردم در قالب یارانه های نقدی و ۳۳ هزار میلیار تومان آن برای دارو درنظر گرفته شد.

مجلس یارانه ثروتمندان را دو برابر کرد

چگونه یارانه ثروتمندان زیاد شد؟

بعد از هیاهوی زیاد نمایندگان در مورد اقدام خود برای حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی نوبت به توزیع منابع بین مردم رسید ولی آنچه که اتفاق افتاد افزایش پرداخت های نقدی اما نه برای نیازمندان بلکه کل ۷۸ میلیون نفر یارانه بگیر از نیازمند تا پردرآمد بود؛ به طوری که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق ۳۵ میلیون نفر اول بیش از ۱۸۰ هزار تومان، حدود ۲۳ میلیون نفر دیگر ۱۳۸ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و مابقی که حدود ۲۰ میلیون نفر هستند هم ۹۱ هزار تومان در ماه، یارانه دریافت می‌کنند.

اینکه مجلس بازهم پرداخت ۷۸ میلیون نفری را ادامه داده بسیار قابل تامل است. به هر حال از زمانی که دولت دهم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را شروع کرد تا به امروز بزرگترین معضل در اجرای آن پرداخت همگانی یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است. جایی که بارها حتی مجلس در دوره های قبلی به این روند پرداخت نقد داشت و در قانون بودجه تکالیفی برای حذف سه دهک بالای درآمدی به عهده دولت قرار داده بود ولی هیچ گاه به درستی اجرایی نشد و نتیجه پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به بیش از ۹۵ درصد ایرانی ها بوده است.


بیشتر بخوانید:   دستمزد کارگران باید حداقل 100 درصد افزایش یابد / کارگران 2 به 1 باخته اند !


دهک های بالا چرا باید یارانه دو برابری بگیرند؟

در مصوبه تلفیق حداقل پرداختی یارانه ۹۱ هزار تومان برای ۲۰ میلیون نفر است که به طور حتم این حداقل پرداختی برای سه دهک بالا در نظر گرفته شده که در این حالت عملا یارانه آنها دو برابر شده است، با این اقدام باید نمایندگان پاسخ دهند که هدف از پرداخت مبلغ ۹۱ هزار تومانی به قشر ثروتمند در شرایط فعلی چیست؟ از سویی چرا منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که با خود افزایش قیمت کالاهای مربوطه را به همراه خواهد داشت باید بین افراد غیر نیازمند تقسیم شود؟

همچنین چرا مجلس که در صدد اصلاح روند پرداخت یارانه به کالاهای اساسی و مردم بوده است، فکری برای غربالگری یارانه بگیران نکرده است تا این معضل ۱۰ ساله که دولت برای آن اقدامی نکرده و یا نتیجه ای نداشته برای همیشه تمام شود. در عین حال دولت از سال گذشته پرداخت کمک معیشتی ناشی از افزایش قیمت بنزین را به کمتر از ۶۰ میلیون نفر یارانه بگیران انجام داد و تقریبا سه دهک بالایی از دریافت این کمک کنار گذاشته شدند، چرا مجلس طرح خود برای افزایش یارانه های نقدی را در محدود این حدود ۶۰ میلیون نفر که در آن افراد متوسط و نیازمند و فاقد درآمد حضور دارند اعمال نکرده است، هر چند بین آنها هم افرادی هستند که نیازی به دریافت این ارقام نقدی ندارند.

در بودجه 1400 هم دهک های بالا حذف نشدند

در این بین اقدام دولت هم تامل برانگیز است که در سال های اخیر نه تنها در مورد حذف پردآمدها به طور جدی به هر دلیلی اقدام نکرد بلکه یارانه ای دیگر تحت عنوان کمک معیشتی برای ۶۰ میلیون نفر را پیش بینی و اجرایی کرد و بارها این نقد مطرح شد که اگر ۶۰ میلیون نفر را محق دریافت این کمک می داند چرا یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را به ۷۸ میلیون نفر می پردازد که در سال هزینه ای بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان به همراه دارد و با هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومانی کمک های معیشتی به ۷۰ هزار میلیارد پرداخت نقدی می رسد.

دولت در سال های اخیر در بودجه همواره مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی بود ولی این اتفاق نیفتاد ولی بازهم آن را در لایحه سال آینده آورده بود در حالی که اجرا کننده نبوده است.

یارانه بازی مسئولان ادامه دارد

به هر ترتیب بازی با کلمات و سر و صدا کردن با یارانه اقدام تازه ای نیست و بارها "یارانه" مورد استفاده و بازی های سیاسی قرار گرفته است. به هر حال مردم بسیار بر جریان یارانه حساس هستند به ویژه در شرایط اقتصادی موجود توجه بیشتری به اقدام در این رابطه خواهند داشت.

این درحالی است که پیش از این در جریان انتخابات ۱۳۹۶ هر یک از کاندیداها برنامه اقتصادی خود را بیش از آنکه به سمت طرح های تولیدی و توسعه ای برده و برنامه ای برای آن ارائه دهند، مانور انتخاباتی خود در این حوزه را بر یارانه گذاشتند. از پرداخت یارانه ۱۱۳ تا ۲۵۰ هزار تومانی سخن می گفتند بدون اینکه اعلام کنند قرار است منابع آن از کجا تامین شود. همین مدتی پیش محمود احمدی نژاد-رئیس جمهور دولت نهم و دهم - نیز، از امکان پرداخت یارانه ۹۱۰ هزار تومانی آنهم بدون هیچ منطقی سخن گفته بود.

حواشی بودجه ۱۴۰۰ به اینجا ختم نشده و آنچه که اتفاق افتاده از لایحه تا مصوبات مجلس مورد نقد کارشناسان بوده است، البته دولت و شخص رئیس جمهور در رابطه با نحوه عملکرد مجلس در بررسی بودجه انتقاداتی داشته و خواستار عدم برخوردهای سیاسی با بودجه و اعمال رفتار منطقی اقتصادی بوده اند.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
روبین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
وقتی بانک اطلاعاتی وزارت رفاه ناقص و در حد صفره,, دهک بندی هم کاملا اشتباهه. من کارگر ساختمانی ام فعلا بیکار مستاجر و یک فرزند دانشجو دارم یارانه معیشتی تعلق نگرفته حتی یک متر زمین و خونه ندارم ولی به آشناهای ما که شش واحد آپارتمان و خونه و سه دستگاه خودرو دارند در همان مرحله‌ اول یارانه معیشتی بهشون واریز شد ولی بما که کارگر ساختمانی که کل داریی ام (موجودی حساب و ملک و خودرو) یک واحد ۲۰ متری نمیشه, تعلق نگرفته. ابتدا باید دهک بندی درست بشه بعد یارانه توزیع بشه.من تعهد کتبی میدهم دولت در ازای کل دارایی ام حتی وسایل خانه,یک واحد ۵۰ متری برم بده ومن همین اندازه یارانه به دولت پرداخت کنم.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
خواهشا بیایید امار درست بدین از ۷۸ میلیون نفر ایرانی فقط شاید ۱۰ میلیون نفر هم یارانه ۴۵ هزار تومانی رو دریافت کنند هیچ کس یارانه ۴۵ هزارتومانی نمی گیرد برسد بیشتر اینقدر یارانه یارانه نکنید مردم نفهم نیستند کدام یارانه ، کدام سهام عدالت ؟ ایا خودتون از اینهمه دروغ گفتن خسته نشده اید ؟ کاش به بهانه یارانه و سهام عدالت این بلاها رو سر مردم نمی اوردید
داریوش
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
من و اطرافیانم میگیریم قطعآ تو هم می گیری و بدنبال فرافکنی هستی
کاوه
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
والا من که اصلا کسی رو سراغ ندارم که یارانه نگیره
احتمالا این جناب "ایرانی" توی ایران زندگی نمیکنند
ایلیا کهن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
کدوم ثروتمند آقای محترم؟ !!! حالا شما خودتو نکش. مگه این دولت چکارش درست بوده که دهک بندی شو چسبیدی! ما حتی یه ماشین هم نداریم و مستاجر هستیم بهمون معیشتی ندادن اعتراض هم زدیم رسیدگی نکردن! اونوقت این 90 تومن و هم برامون زیادی می بینین؟ ! خودشون می دونن دهک بندی شون اشتباهه وگرنه قطعا حذف میکردن یارانه دهک بالا رو شک نکن داداش من
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
دقیقا ماهم همینطور شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
مثل هست از نخورده بگیر بده به خورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
مجض اطلاع نگارنده این خبر بگم که من مستاجرم و مسافرکشی میکنم ولی یارانه معیشتی و سهام به اصطلاح عدالت و انواع یارانه های حمایتی رو ندارم . کلا نظام دهک بندی که اینقدر ازش بت درست شده چرت و پرت هست و افرادی میشناسم با داشتن مجتمع مسکونی و شغل پردرامد همه نوع جمایتی میشن . . وقتی با بهانه های مسخره و کودکانه مثل گردش کارت خوان بانکی مربوط به محل کار یا بنام بودن دو پلاک خودرو ارزانقیمت فردی رو همسطح صاحب کارخانه های بزرگ قرار میدن باید در این دهک بندی رو گل بگیرن
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
مجلس از دولت ایراد میگیره که چرا حقوق مدیران دولتی زیاد بشه، حقوق کارگر پایین مصوب بشه،افراد ثروتمند نباید غنی تر بشن و این حرفا بعد از اون طرف مجلس میاد یارانه اقشار ثروتمند رو دو برابر میکنه در صورتی که همین مبلغ رو اگر حذف کنن بدن به نیازمندا وضع معیشتیشون هر چند کمه ولی خیلی تاثیر داره ، اینجا نشون میده مجلس فقط ایراد گیر خوبیه و الا خودش پر ایراده
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
چرا مزخرف میگی مگه تو خودت از گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی هستی که حالا قطع بشه نگرانی و داری موضوع رو وارونه جلوه میدی این ارز در سال ۹۹ پرداخت شد چرا کالاها گران بدست مردم رسید؟! چون یک عده این ارز را گرفتند ولی اساسآ کالایی وارد نشد و یا اگر شد از راهش مصرف نشد حالا چی میشه یکسال هم این پول رو به مردم بدهند تو چرا ناراحتی میدانم که چاپ نمیکنی ولی نوشتم حداقل تو خفه شی
Do. A
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
اصولا یارانه ها در دوره روحانی به یک ابزار مزخرف مبدل شد و بعد از دولت زحمت کش احمدی نزاد روحانی با آن وزیر کذایی اش بر یارانه ها نیز گند زدند
خان
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
این مملکتو احمدی نژادبه این روز انداخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
... بهردوتاشون ...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
اصلا بانک اطلاعاتی وزارت رفاه دقیق نیست من بازنشسته هستم باکلی هزینه درمانی وغیره ....برای یارانه معیشتی اعتراض کردم گفتن اگه به اعتراض ادامه بدی یارانه نقدی تورا هم قطع خواهیم کرد ازبعضی هم قطع شده بود الان هم حتی توفامیل افرادی معیشتی میگرند که بینهایت وضع بهتر از من دارند ! بعلاوه مگر بودجه یارانه ازفروش انفال نیست خب انفال متعلق به همه ایرانیان است بااین شناساییهای غلط مردم روبه کشور خودشون بدبین کردن یارانه مال ایرانیهاست حتی باید سامانه ای باشد افرادپس ازازدواج بتوانند به راحتی ازاین حق استفاده کنند یاکسانی که برای کمک به دولت خواستار حذف یارانه شدن والان پشیمانند چون حالا فهمیدن اشتباه کردن واز بقیه امتیازات هم محروم میشن (نمونه وام کرونا) پس مجلس بهترین کاررو برای همه ایرانیها انجام داده شماهم اینقدرمانع تراشی نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
سلام مجلس کارخوبی انجام داده کدام ثروتمند؟ من نه خانه دارم نه ماشین یارانه معیشتی به من ندادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
هم نمایندگان مجلس بی سواد هستند هم دولت بی سواد و بی عرضه همه این کارها برای کشاندن مردم پای صندوقهای رای هستند تا که می خواهید سر مردم را کلاه بگذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
من هم نظرم اینه که بانک اطلاعاتی وزارت رفاه کاملا ناقصه و در نتیجه تقسیم بندی دهک ها هم اشتباهه- اول باید اطلاعات و تقسیم بندی دهک ها اصلاح بشه تا عدالت اجرا بشه-
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
آقایان نمایده از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید وقتی نمایندگان مجلس افرادی بیسواد واقعی هستند وضع بهتر نمیشود اگر سواد داشتند ارز ۴۲۰۰ را کنترل میکردند که مواد اولیه مورد نیاز وارد و در شبکه توزیع مصرف شود در این کشور وقتی مشکلی پیش می آید بجای حل ان صورت مسئله را پاک میکنند حالا باید با اینکار مجلس در سال آینده روغن لیتری ۱۰۰۰۰۰ تومان گوشت کیلویی سیصد هزار تومان قند و شکر کیلویی صد هزار تومان توسط قشر مستضعف خریداری شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کلاه جدید دولت و تورم بیشتر
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
متاسفانه مجلس ودولت به نظر ملت توجهی ندارند.یکی از بهترین تصمیمات درخصوص پرداخت یارانه ها اینست که فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی یارانه نقدی پرداخت شود وبقیه حذف گردد.درآمد حاصل اختصاص یابد به رایگان نمودن درمان برای عموم ملت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
سه تا از همکاران من که با خانم اشون دارن ماهیانه حدود بیست تا بیست پنج میلیون حقوق و مزایا میگیرن که واقعا میدونم دارن یارانه هم میگیرن عجب عدالتی اونوقت دولت و مجلس انقلابی کم تجربه منو بخاطر اینکه کارت سوختماشین قبلی که به نام خودم بود چند ساله قطع کرده کمتر نصف همکارانمم حقوق میگیرم لااقل مجلس و دولت یه نگاهی واقعی بکنن من که نمخایم جزء 5میلیون زالوصفتان هم شدم خخخ
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
واقعا جای تاسف داره یه جوری دولت از یارنه صحبت میکنه انگار پول قابل ملاحضه ای قراره دست مردم بگیره بعد از ۱۰سال با وجود چند رقمی شدن اعداد تورم یارانه به صدقه شبیه تا معنای واقعی یارانه.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
عجیبه وقتی دلار 4200 میلیون میلیون به افرادی پرداخت میشد که واجد شرایط نبودند و دنبال مکیدن خون مردم بودند تبعاتی نداشت و به قشر ضعیف و مستضعف جامعه فشار نمی اورد.اما الان چون یک مبلغی از ندادن این ارز جهانگیری به سود جویان را می خواهند به قشر اسیب پذیر و مستضعف بدهند این قشر کمرش خورد میشه!!! .قربونتون برم اگر قشر مستضعف با گرفتن این چند تومن بهش فشار می امد الان اقایان اختلاس گر و حقوق بگیر ماهی 60 تا 70 میلیون و کسانیکه دلار جهانگیری را کامیونی می گرفتند الان پودر شده بودند و نابود.شما نمی خواد به حال مردم مستضعف دل بسوسونید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
سیاست های حمایتی و صدقه ای هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. چرا دولت هر قانونی را تصویب و اجرا می کند باید حمایت از این قشر و آن قشر باشد؟
طوری حرف می زنید مثل اینکه گداخانه باز کرده اند و هر برنامه پرداختی میشود به فقیران و ضعیفان بدهید. علم جامعه شناسی و علم اقتصاد می گویند دادن پاداش به افراد باعث تشویق و تحریک مردم به ادامه رفتارهای اجتماعیی میشود که شایسته گرفتن آن پاداش شده است. ضرب المثل (به جای دادن ماهی به دیگران به آنها ماهیگیری یاد بدهید )
گویای این مطلب است. دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران باید طوری قانون گذاری و طرح و برنامه ارایه دهند که واکنش مردم تظاهر به گدایی و منزلت بخشی به فقر و طبقه ی پایین بودن نباشد. امروزه سیاست های کشور موجب شده است که برای مردم ایران گدایی کردن و اظهار فقر و نداری نه تنها کسر شأن نیست بلکه افتخار بدبختی و مستضعف بودن دارند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
این یارانه تنهازمانی موثره وتنهازمانی عدالت میاره وهزینه ای برای کشورنداره که محل اون ازجیب افرادمتمول درقالب مالیات اخذبشه وبه افراد واقشارپایین دستی جامعه پرداخت بشه این عدالته ولاغیر....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
امیدوارم خداوند با این نحو تغییرات غیر کارشناسی بودجه سال آتی عاقبت را برای قشر حقوق بگیر و کم درامد بخیر کند مشخص نیست جناب نادران و دلیکانی و یا رییس مجلس تخصصی در نحوه تنظیم بودجه دارن که از کوچکترین تا بزرگترین بندهای تنظیمی توسط کارشناسان خبره را مورد ایراد قرار داده اند
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
طرف نوشتهزفقط به کمیته بدید بقیه راخرج دکترونمیدونم چی کنید رایگان باشه مردک اسم کمیته مشخص هست دوزاری هم کف دستشان میزارن به هرطریقی ولی مت کارگر ساختمان کجا اسمم هست ماهی ۳روز کارندارم برم گدایی جمع کن نظر مزخرفتو امثال توهستن گند زدن تومملکت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
مجلس باید شرمنده تر از دولت باشه قالیباف راباور کنیم یا خالیباف راکه داره از الان تبلیغ انتخابات میکنه نفر از پول نفت وگازوئیل قاچاق ۴ واحد داره دوتا ماشین بالای ۳۰۰ ملیونی نصف سن شوهر جانباز منو داره تقصیر ماست که علی وار زندگی را سرمشق کردیم
بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
باسلام من بازنشسته ام وخودم وخانواده ام خودرو نداریم وپاداش پایان کارم را (جهت تهیه جهیزیه در اینده برای دخترم) دربانک سپرده گذاری کردم ولی برایم معیشتی ندادندوتهدید م کردند که در صورت ادامه اعتراض یارانه نقدی (۴۵۵۰۰ ت) را هم قطع می کنند عدالت یعنی این ؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
با سلام و احترام
اینکه عرض جهانگیری (۴۲۰۰تومان)حذف شد که کار عالی بوده چون وابستگان به دولت و مسئولین آن را دریافت و اجناس حاصل از آن را به مردم به نرخ دلار آزاد میفروختند و کنترل آن توسط مجلس میسر نیست چون زاههای دزدی را مسئولین بهتر از مردم بلدند.
ولی اینکه سه دهک بالا را چرا حذف نمیکنند کاملا واقفیم که تمام ایرانیها از این دارایی سهمی دارند و افرادی که وضع مالی خوبی دارند به شرطی که از راه حلال بدست آورده باشه و حقی را ضایع نکرده باشه نه مجلس و نه دولت از لحاظ شرعی نمیتوانند او را از این امتیاز حذف کنند فقط خودشان میتوانند در فرم های مخصوص انصراف و محل مصرف آن را تعیین کنند.
کاملا همه میدانیم اگه دولت ها با برنامه عمل میکردند و همه مردم شاغل بودند که نیاز به یارانه نبود پس مقصر اصلی تنظیم عادلانه ثروت دست برنامه ریزان است(مجلس و دولت) پس دهک های بالا هم حق دارند و اگه قرار باشد کسی که با زحمت وضع مالی خوبی داشته و کسی که تلاش و جدیت نداشته تازه بیایند و به اشخاص تن پرور بیشتر بدهند که تنبلی و گداپروری بیشتر میشود.
نتیجه :
بهترین گزینه اختصاصی مبالغ یارانه به تولید و اشتغال است تا جوانان با تلاش و زحمت به تولید رونق ببخشند و سودش جلوگیری از تورم و ایجاد اقتصاد مقاومتی باشد موفق باشید
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
با سلام. این روزها رانت خوراران ارز 4200 که می بینند دیگر خبری از ارز 4200 نیست تا با آن کالا وارد کنند و با ارز روز در بازار بفروشند خشمگین شده اند و با فرافکنی به دنبال اهدافشان هستند. کدام یک از اجناس بازار با ارز 4200 هست .نهاده های دامی با ارز 4200 وارد می شود که میبایست مرغ 11000تومان باشد ولی در عمل این نهاده ها با ارز روز به دست مرغداری میرسد . پس بهتراست ارز 4200حذف گردد تا رانت ارز از بین برود و ماحصل ارز را بین مردم تقسیم کنند.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
آقایون من الان دوماهه اعتراض یارانه زدم رو صفحه نتیجه نوشته درحال بررسی در ماه آینده نتیجه مشخص می شود الان از روز اول تا اکنون حدودا دوماهه اینو نوشته آخه ماه آینده کدوم ماه هست خدا لعنتتون کنه من کاری دیگر بلد نیستم فقط واگذارتون می کنم به خدای محمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
فقط دروغ در این کشور یا بهتر بگویم در این ... که ... راس کار هستند بی عدالتی بیداد می کند من مستمری بگیر هستم با حداقل حقوق در ضمن هیچ یارانه ای بمن تعلق نگرفته است وبه هر کجا مراجعه کردم فایده نداشت وفهمیدم که در بد کشور و... زندگی می کنم البته حالا فهمیدم که چرا به اعتراض ها گوش نمی دهند برای اینکه مسولان مشتی ...هستند که فقط دوپا دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
بااین تورم وفسادی که درکشورهست اگریارانه راصد برابر کنند بازهم کمه،نکته دیگراینکه بیشتر اینکه بانک های اطلاعاتی کشورسلیقه ای وسیاسی عمل میکنند.
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
اولا شناسایی دهک ها کلا غلط وغیر منطقی بوده ودوم مگر کسی که زحمت می کشی دستش پیش بقیه دراز نکنه گناه کرده از ثروت ملی محروم گردد.الان به کسی اهمیت میدن که تنبلی کنه کار نکنه منتظر ه دوباره تنبل خانه شاه عباس درست بشه مفت خوری کنه .دراسلام کار وزحمت وعرق ریختن ارزش داره نه گدایی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
شوهر من کارگر فصلیه ؛ مستاجریم و بیمه هم نداریم . یک روز کار هست و ده روز نیست . توی آسمون خدا یک ستاره هم مال ما نیست با داشتن یک بچه در سختترین شرایط زندگی میکنیم و ماهی ۶۰۰ تومن کرایه خونه میدیم . اونوقت نمیدونم چرا ما بدبختا رو قاطی قشر ثروتمند جامعه کردند و نه یارانه معیشتی بنزین ، نه یارانه کرونا و نه وام یک میلیونی رو بهمون ندادن . به احتمال زیاد هم یارانه ۹۱ تومنی مثل ثروتمندا بهمون تعلق میگیره . خواهش میکنم یکبار دیگر در دهک بندی ها تجدید نظر و بازنگری کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
با گران کردن بنزین یه پول کمی به مردم دادند و همه چیز چند برابر کران تر شد یعنی مردم فقیر تر شدن،
با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی هم فشار روی مردم خیلی بیشتر میشه و مردم فقیرتر و مسولین و اطرافیان مسولین هم پولدار و پولدارتر...
این بی وجدان ها مگر ایرانی نیستند که هیچ به فکر مردم نیستند...
انشاالله خدا ریششون رو بخوشکونه...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
اینم از مجلس انقلابیتون ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
۰حرف مفت نزن معلومه باندهای قدرت و ثروت از یک چندرغاز پولی هم که به قشر سطح پایین جامعه میدهند صداشون درمیاد تف به هرچی ... هست. گندی نبود که بر کشور نزنید خفه خون بگیرید تا این ۶ ماه دیگه هم سپری شود.
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
بسه دیگه حیا کنید از وقتیکه پرداخت یارانه شروع شده است قیمت ها بیش از 20 برابر افزایش یافته است آنوقت شما به 2 برابر کردن یارانه تعدادی از ملت که دریافت آن حق آنها است ایراد میگیری
عای
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
تهیه کننده این خبر با اطمینان میگم .خودش هم یارانش چند برابر میشه .و دنبال فرافکنی هست
یک بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
خاک برسر هرچی مسئوله ک ... حرومخور و دزد ... ، خدا نسلشونو برداره مثل قوم عادو ثمود
z
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
من یه دختر مجردم ۴۵سالمه تحت پوشش هستم برای مسکن ملی ثبت نام کردم رد درخواست شدم دلیلش را پرسیدم گفتند شما مجتمع ۱۵۰/۰۰۰متر دارید ببینید چقدر احمق در راس کشور هستند من فقط ۱یکواحد در اون مجتمع را که صد متر هست رهن کردم من اگر ۱۵۰/۰۰۰متر مجتمع داشتم مگه دیوانه بودم تحت پوشش باشم و در خواست مسکن ملی بدم در کل لعنت به اونایی که مسوول هستند وادعای دلسوزی دارند
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
من یک خانواده چهار نفره دارم و معلم هستم یارانه من پرداخت نشده و نمیشه و بارها تلاش کردم ولی برقرار نشده ،نمیدونم جزو گروه پولدار ها هستم ؟اگر یارانه این مقدار باشد که مجلس مصوب کرده بنده شخصا به قوه قضاییه یا کمیسیون اصل نود مجلس شکایت میکنم و همه یارانه این سالها را از دولت‌مطالبه میکنم . از زحمات احمدی نژاد تا پایان روحانی به منوجیزی نپرداخته ،
این‌که هدفمندی است ومیدانم تعداد دیگری هم هستند مثل من و تعدادی هم هستند که یارانه غیر واقعی میگیرند
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
نمایندگان مجلس انقلابی بلاخره دنا پلاس گرفتند؟ فکر کنم یکیشون گرفت . باهاش رفت تو خط ویژه و یک سرباز خاطی رو ارشاد کرد و به راه راست هدایت کرد. و ما همچنان دنبال مقصر میگیریم. خیلی اسفناکی...
سیدجعفرکاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
همه تصمیمات این کشور حول محور دهک های بالا دورمیزند افراداین دهک هستندکه نماینده تعیین میکنند وهرکسی راکه بخواهندسرکارمیآورند مگرمیشود انتظارداشت این مجلس بتواندتصمیم درستی برخلاف میل آنهاوبنفع کم درآمدهابگیرد؟ اگراین تصمیمات رابگیرند دوربعدی حذف میشوند .
زهره
| Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
هر چی میکشیم از این مجلس انقلابی بد بخت شدیم .از وقتی اومدند لحظه ای قیمت ها بالا میره .نه تنها برا مردم کاری نکردند بلکه بد بخت ترشون کردند .
راضیه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
سلام من یک بازنشسته تامین اجتماعی هستم با حقوق ۲۵۰۰۰۰۰ دو فرزند تحصیلکرده بیکار که سهام عدالت فقط من دارم تبلیغ انواع و اقسام وامها را برای بازنشسته ها می‌کنند ولی وقتی سراغشون میری جدو آبادتو جلو چشمت میارن یکی نیست بگه اقای عزیز من تا بچه ام مجرد هست میتونم وام بگیرم جهیزیه بخرم و قسط بدم چون موقع ازدواج هزار خرج و مخارج دیگه دارم حداقل بتوانم الان کاری بکنم نه اینکه منتظر بمانم تا سند ازدواج به دستم برسه ماشاالله جنس هام که وامصیبت نفس رییس بیمه و مدیر عاملش از جای گرمی درمیاد متاسفانه بوی پول باعث گم کردن مسیر بعضی مسئولین میشود یارانه معیشتی هم که به ۶۰ میلیون میدهند که ما جز آنها هم نیستیم عیدی هم که خوشبختانه ترفیع گرفتیم شدیم کارمند دیگه از این بهتر میشه؟
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
وقتی میگن کشور گل و بلبل ،منظورشون ایرانه واقعا خنده دار یه مشت بیسواد وبی مسئولیت شدن همه کاره یه عده ی کثیری که اصلا ارو،از ب تشخیص نمیدن شدن سخنور
مجید‌ توکلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹
وام‌ سری‌ اول‌ کرونا‌ برای‌ یارانه‌ بگیران‌ را‌ بهاطر‌ مسدودی‌ حساب‌ تا‌ الان‌ به‌ من‌ ندادن
پیگیری‌ کنید
ستاد‌ کرونا‌ و‌ بانک‌ مرکزی‌ دو‌ ماه‌ پیش‌ اعلام‌ کرد‌ کسانی‌ که‌ وام‌ یارانه‌ را‌ مسدود‌ بوده‌ ندادیم‌ بزودی‌ واریز‌ میشود
ایا‌ چند‌ ماه‌ صبر‌ کنیم
کدملی۰۰۷۴۲۰۶۲۲۲‌ شماره۰۹۱۹۱۵۵۸۵۷۹
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: